ירידה דרסטית ביצוא הנפט האירני ההולך וגווע עקב סנקציות אמריקאיות

אירן נמצאת בשפל בכמות משלוחי הנפט לייצוא מאז שנת 2015 עקב הסנקציות האמריקאיות שהוטלו עליה – כך מדווח אתר החדשות הכלכלי -בלומברג.

2 מכליות ענק סיניות עמוסות נפט אירני שעזבו ביום רביעי האחרון את מסוף ייצוא הנפט האירני סיימו הפסקה בת 18 יום ללא משלוחים -כך על פי נתוני מעקב הספינות של בלומברג.

הפסקת קניות הנפט על ידי סין אינו ,ככל הנראה קשור בסנקציות האמריקאיות,כי היא דוחה אותן,אלא יותר מהרצון לנצל את המצב למשא ומתן על מחיר משופר עבור מתקני זיקוק הנפט הסינים.

מאז החלו לקוחות אירן להפסיק לקנות נפט עקב החשש מהסנקציות האמריקאיות נסוגה אירן למצב שבו הייתה בשנת 2015 ,כאשר אירן כבר יותר מ-3 שנים תחת סנקציות אמריקאיות קשות כדי לאלצה לחתום על הסכם הגרעין.

Source: Bloomberg tanker tracking

הירידה הדרסטית בייצוא הנפט נובעת ,מלבד הפסקה זמנית של סין בניסיון לנצל את המצב לשיפור תנאים, שיתר הלקוחות הגדולים של אירן כדוגמת דרום קוריאה וצרפת הפסיקו לחלוטין את קניותיהם מחשש מהסנקציות האמריקאיות. ירידה זאת מאלצת את אירן,הממשיכה להפיק נפט, לאחסן אותו במאגרים.

סין, הלקוחה הגדולה ביותר של אירן,רכשה יותר משליש מסך תפוקת הנפט האירני.

על פי הנתונים המעודכנים אירן מייצאת כיום רק 1.3 מיליון חביות בנפט,כאשר עד לאחרונה הם עמדו על 3 מיליון חביות נפט ליום,מחזיר אותה למצב שהיה בשנת 2016- כך מדווחת סוכנות בלומברג.

2 מכליות ענק סיניות עזבו את מימי אירן ,ביום רביעי האחרון,עם 4 מיליון חביות על סיפונן. לפני כן, מכלית אחרונה עזבה את אירן ב-25 לאוגוסט עם 2 מיליון חביות.

חוסר האפשרות לייצא נפט הכריח את אירן לאחסן נפט ,בעומד על 14 מיליון חביות,על סיפונן של 8 מכליות העוגנות ליד מסופי ייצוא הנפט האירנים במפרץ הפרסי.

ישנן הערכות כי קניית הנפט מסין כרגע נועדה יותר להפגין את עצמאותה ואת יכולתה להתנגד לסנקציות האמריקאיות,אך ככל שיעבור הזמן,והלחץ האמריקאי להפסיק קניות אלו ייגבר,גם סין תלך ותפחית במאוד את קניותיה מאירן.

כתיבת תגובה