מחנות צבא חדשים בצבא מצרים – פרק 27

כחלק מסדרת הדיווחים שלי בנושא "הכר את שכניך ודע עד כמה הם דואגים לפיתוח צבא מצרים ולרווחת חייליו", אני מדווח לכם על בניית תשתיות צבאיות שונות כגון מחסני דלק, שדות תעופה צבאיים, מחסנים לאמצעי לחימה ועוד. הפעם אספר לכם על בניית מרכז אימונים גדול לכוחות היבשה וארבעה מחנות צבא חדשים למסגרות לוחמות בצבא מצרים. כל עבודות הבנייה מבוצעות במרחב קהיר-תעלת סואץ.

פירוט הממצאים

מרכז לאימון כוחות היבשה – רובייקי

ביולי 2012 החל להיבנות בשטח המדברי שמצפון מזרח לתחנת הרכבת ברובייקי, אשר על קו מסילת הברזל קהיר-סואץ (ראה מפה להלן), מחנה צבאי שכלל רשת כבישים ומספר מועט יחסית של מבני קבע. עד ינואר 2014 התנהלה העבודה בעצלתיים, אך אז החלו לבנות מחנה נוסף ממזרח ובצמוד למחנה. בראשית שנת 2016 הסתיימו עבודות הבנייה של שני המחנות. מאז מאותרות במקום יחידות שונות המתחלפות מעת לעת. במועדים שונים נראו במקום יחידות שריון, ארטילריה ויחידות חי"ר ממוכן.

להערכתי, מדובר במתקן מרכזי לאימוני שדה של כוחות היבשה. הקיבולת של המתקן מוערכת בגודל של שתי חטיבות. הלוחמים המגיעים להתאמן שוכנים באוהלים, ומעט מבני הקבע שבאתר משמשים את מפקדת האתר וכמבני מנהלה שונים כגון: נשקיה, מטבח, מסגד, וכיוצא באלה.

ממזרח למחנה משתרעים שטחי אימונים נרחבים ומבניהם: מערך ביצורים גדול הבנוי בשיטה ההיקפית. האזור משמש לאימונים של צבא מצרים עוד מימי מלחמת ההתשה. בניית מרכז האימון רק ממסדת את שירותי המנהלה הניתנים ליחידות המגיעות להתאמן באזור.

"המחנה הכפול" בצפון מחנות ווצלה

בצפון מחנות ווצלה אשר במזרח קהיר (ראו מפה), החלו במרס 2017 לבנות מחנה צבאי. בצילום ממאי 2018, נראה שעבודות הבנייה הסתיימו והמחנה "מוכן למסירה למזמין". מניתוח הבנייה עולה כי אלה שני מחנות זהים שביניהם מחנה מפקדה ובו מספר מועט של מבני מנהלה, מגרש מסדרים גדול ומסגד גדול. כל אחד מהמחנות הזהים כולל מבני מגורים בקיבולת של לפחות 1,500 חייל, מטווח גדול ומשוכלל, ארבעה מגרשי משחקים משולב (כדור, כדורסל, קטרגל) ו־40 סככות לרכב/רק"ם המשתרעות על שטח בנוי כולל של 13,600 מ"ר.

בהערכה ראשונית, מדובר בהקמה של שני אגדים של לוחמי חי"ר מובחר. להבדיל מחטיבות חי"ר ה"רגילות" שבהן יש יחידות משנה של שריון וארטילריה, אגדים אלה הם על טוהרת החי"ר המנויד על נגמ"שים ושריוניות קלות. ייתכן שמדובר בהקמת שתי יחידות של לוחמים מובחרים, במיוחד ללוחמה במחבלים ובמתנגדי משטר.

"המחנה החדש עם 15 המסגדים" במחנות הקסטפ

במרכז מחנות הקסטפ אשר במזרח קהיר (ראו מפה), החלו בראשית שנת 2014 לבנות מחנה חדש. עבודות הבנייה הסתיימו בסוף שנת 2015 ומאז ועד יוני 2018 עמד המחנה בשיממונו. במחנה מאפיינים אחדים שאינם מוכרים מבניית מחנות צבא אחרים במצרים כדלהלן:

  • המחנה מחולק ל־15 יחידות משנה. חלקן זהות זו לזו וחלקן שונות זו מזו באופן מהותי. בכל יחידת משנה יש סככות רבות לרכב/רק"ם, ומספר משתנה של מבנים למגורי חיילים. בכל יחידת משנה נבנה מסגד הזהה בגודלו לכל המסגדים במחנה. אומנם בשנים האחרונות החלה להתגבר התופעה של בניית מסגד "מכובד" בכל מסגרת גדודית לוחמת, אך תופעה של 15 מסגדים במחנה היא עדיין תופעה חריגה מאוד בנוף המסגדים בצבא מצרים.
  • במחנה מבני מגורי חיילים משני סוגים: מבנים גדולים המוכרים גם במחנות צבא אחרים ומבנים קטנים יותר. בסך הכול יש במחנה מבני מגורים לכ־2,000 חייל.
  • במחנה, 20 בונקרים מוגנים המשמשים בצבא מצרים לאחסון תחמושת ושלושה בונקרים נוספים גדולים יותר שייתכן שנועדו לאחסון אמל"ח ייחודי. המחסנים משתרעים על כ־1,400 מטר מרובע

מניתוח אופי המבנים במחנה הגעתי למסקנה כי המחנה תוכנן לשמש מחנה קבע לשני אגדים (מטכ"ליים??). אגדים אלה אינם של חי"ר או שריון או נ"ם, ומה שנותר אם כן, לדעתי, הוא אגד נ"ט או אגד של רקטות מסוגים שונים.

אני מודע לעובדה שאגדים מסוג זה אינם מוכרים בצבא מצרים וייתכן שאינם מוכרים גם בצבאות אחרים. לפיכך מי שבידו ניתוח טוב יותר ומוכן לנמק את שיקוליו, מוזמן בזה לשיחה בנושא. אני מודע גם לטענה "מה אתה נחפז? נמתין עד שהמחנה יאויש, נפענח את הכלים שיש בו ואז נקבע את ייעודו". אני סבור שבעבודת המודיעין אסור להתנות את ההערכה בכל נושא, בקבלת ידיעות נוספות ממקורות האיסוף. לדעתי, הקמ"ן נדרש להעריך על סמך מה שמונח לפניו, תוך ידיעה ברורה שלו ושל הנזקקים לעבודת המודיעין, שטעויות והערכות שגויות הן חלק מובנה במקצוע המודיעין.

מחנה צבאי בבנייה – "קפיטל סיטי" צפון

באמצע הדרך בין קהיר לסואץ, נבנית כיום עיר הבירה החדשה של מצרים, "קפיטל סיטי". בחלק הצפוני של העיר, ממערבו ובסמוך למתחם ארמון הנשיאות החדש המתוכנן להיבנות במקום, אותרה לאחר אפריל 2017 (אין תאריך מדויק), בניית מחנה צבאי חדש.

המחנה הוא בשלבי בנייה ראשוניים ובשלב זה מאותרים בו בעיקר מבנים למגורי חיילים בקיבולת כוללת של לפחות 3,600 חייל. ייעודו של המחנה אינו ידוע אך ייתכן שהוא קשור בצורה כלשהי לעובדה שמתחם הנשיאות נבנה בסמוך לו. אם אכן יש קשר בין שני המיזמים, ייתכן שהמחנה ישמש יחידת אבטחה כגון "חטיבת משמר הרפובליקה" ויחידות נשיאותיות אחרות.

מחנה צבאי בבנייה – "קפיטל סיטי" מערב

בקצה המערבי של העיר החדשה "קפיטל סיטי" מצפון ובסמוך לכביש האוטוסטראדה מעדי-עין ס'וחנה, נבנה מחנה צבאי חדש.

עבודות בניית המחנה החלו אחרי יוני 2016 ומנובמבר 2017 מאותרים במחנה מבני מגורי חיילים בקיבולת של לפחות 2,800 חייל. כמו כן מאותרת במחנה ראשיתן של עבודות לבניית מבני אחסון גדולים.

ייעוד המחנה לא ידוע.

סיכום

בשנים האחרונות מאותרים במרחב שבין קהיר לתעלת סואץ, הפעלת מרכז אימונים לכוחות היבשה בקיבולת של כשתי חטיבות ובניית ארבעה מחנות צבא שבהם ישרתו לפחות 11,400 חייל. להערכתי, רוב המחנות מיועדים ליחידות חדשות. אם הערכתי נכונה, מדובר בגידול משמעותי בסדר הכוחות הסדיר של צבא מצרים. בניית המחנות החדשים היא רק חלק קטן מהמשאבים שמקצה צבא מצרים לפיתוח תשתיות צבאיות. מסיכום כלל עבודות פיתוח התשתית הצבאית, מזדקרת העובדה שמאז שעבד אל פתח א־סיסי תפס את השלטון במצרים, ניתנים עדיפות רבה ומשאבים רבים להתעצמות צבא מצרים.

קרדיט: סא"ל (בדימוס) אלי דקל – חוקר מערכות תשתית בארצות ערב

 

פרקים קודמים:

מצרים:פיתוח מואץ של תשתיות צבא במרחב תעלת סואץ – סיני.פרק 1 בסדרה.
מצרים: סלילת אוטוסטרדות בסיני. פרק 2 בסדרה.
מצרים:גשר ומנהרות חדשות בתעלת סואץ.פרק 3.
מצרים:מערך הביצורים בפתחת רפידים מתפורר. פרק 4.
מצרים: הרחבת שדות צבאיים בסיני ובמרחב קהיר – תעלת סואץ. פרק 5
מצרים: לכל חייל מצרי בסיני – נבנה מחסן תחמושת בגודל 3 מ"ר. פרק 6.
מצרים: הצבא המצרי אוגר דלק בסיני.פרק 7.
מצרים: הכפלת סד"כ מובילי הטנקים.פרק 8.
מצרים: כוחות היבשה בצבא מצרים. סקירה כללית וסיכום תכניות הרכש. פרק 9 . 
מצרים:זרוע ההגנה האווירית.סקירה כללית וסיכום תכניות רכש.פרק 10.
מצרים: זרוע הים בצבא מצרים. סקירה כללית וסיכום תכניות רכש. פרק 13.
מצרים: זרוע האוויר-סקירה כללית וסיכום תכניות רכש. פרק 14.
מצרים: גשרים חדשים על תעלת סואץ. פרק 15
מצרים: מה מסתירה מצרים בנושא ההתעצמות הצבאית – פרק 16
מצרים אוגרת דלק ליום סגריר – פרק  17
מצרים: מערך הגישור הצבאי בתעלת סואץ – פרק 18

מצרים: בניית אתרי אחסון גדולים לנשק וציוד צבאי – פרק 19

מה עומד מאחורי ההתעצמות של צבא מצרים – פרק 20

התעצמות צבא מצרים אינה בגלל בניית הסכר באתיופיה – פרק 21

התעצמות צבא מצרים אינה קשורה לבניית הסכר באתיופיה, חלק שני – פרק 22

האם מצרים הענייה לא תוכל ליזום מלחמה? פרק 23

הסד"כ של צבא מצרים אינו נובע מהצורך לפתור את בעיית האבטלה – פרק 24

פיתוח שדות תעופה המשותפים לצבא ולתעופה האזרחית במצרים – פרק 25

סלילת כביש מהיר ממרחב קהיר לתעלת סואץ – פרק 26

 

 

כתיבת תגובה