צבא סוריה מרחיב שורותיו בגיוס כפוי

עם פרוץ המרד הסוני בסוריה ,בשנת 2011, ערקו תוך זמן קצר מאות אלפי חיילים ממוצא סוני, וצבא סוריה ,שמנה קודם יות מ-300 אלף חיילי חובה בשרות סדיר, הצטמצם לכקצת יותר מ-100 אלף חיילים,רובם המכריע ממוצא עלאוי.

במהלך הקרבות, שנמשכים כבר יותר מ-7 שנים ,נהרגו ונפצעו עשרות רבות של אלפי חיילים ושורת הצבא הדלדלו מאוד מה שהכריח את סוריה הן לגייס עשרות אלפי אזרחים לשורות המיליציות האזרחיות החמושות שלה וכן לקרוא לעזרת אירן שתסייע בהשתלטות המהירה של המורדים על רוב שטחה של המדינה.ואכן אירן החישה לסוריה עשרות אלפי לוחמים שיעים ממדינות באסיה ובנקודת זמן מסויימת שהו על אדמת סוריה יותר מ-80 אלף לוחמים. מספר העולה על הסד"כ הצבאי הסורי באותה נקודת זמן .

עד היום נהרגו מקרב המיליציות הסוריות החמושות,כך על פי המצפה הסורי לזכויות אדם , כ-50 אלף איש ומקרב המיליציות השיעיות נהרגו עוד אלפים רבים בקרבות נגד דאעש וכוחות המורדים.

לאחר שרוסיה החלה להתערב באורח פעיל בלחימה בסוריה ומשטר אסד החזיר את שליטתו על רוב שטחה של סוריה, החלו בצמרת המשטר לתת את הדעת לשחיקה הנוראית בשורות הצבא הסורי שחייליו נלחמים כבר יותר מ-7 שנים ברציפות ומגוייסים חדשים לא הגיעו.גם העדה העלאוית,שכמעט כל דור הצעירים נמחק בלחימה נגד הסונים,החל להבריח את אלו שהתקרבו לגיל גיוס  אל מחוץ למדינה,הגבירה עוד יותר את מצוקת הצבא הסורי ששיווע למגוייסים חדשים.

גם הכרזת גיוס חובה בקרב בנות סוריה לא הקלו על הבעיה.

כבר חודשים ארוכים שצבא סוריה מגייס בכוח לצבאו תושבים מהשטחים שהשתלט עליהם מחדש ותמורת מחילה על מעשיהם הם הוכרחו להצטרף לאימוני הצבא הסורי ומיד אחר כך הוטלו לחזיתות הלחימה שנותרו ברחבי המדינה.

אלא ששעור הגיוס של המורדים לצבא סוריה היה זעום ובלתי משמעותי.

כמו כן ,עקב המורל הנמוך בצבא סוריה מהלחימה הבלתי נגמרת, שוחררו,לאחרונה, יותר מ-15 אלף חיילים שכבר נלחמו יותר מ-7 שנים ברציפות וחצו את גיל ה-45 , החריפה הבעיה והיה צורך במציאת פתרון רדיקלי.

רוסיה,המבקשת,בעקבות לחץ ישראלי, להוציא מסוריה את המיליציות השיעיות-אירניות ,אך מבינה כי רק צבא סורי חזק הנוכח בכל רחבי המדינה לא יאפשר לגחלי המרד להתלקח שנית , לחצה על הנשיא אסד ,בבקורו האחרון ברוסיה, להגביר באגרסיביות את גיוס החיילים החדשים לשורותיה מקרב תושבי האזורים שנכבשו מחדש.

ואכן ב-4 החודשים האחרונים הצליח צבא סוריה לגייס בכוח יותר מ-19,000 מגוייסים חדשים שנשלחו למחנות אימונים של הצבא הסורי לקראת הצבתם ביחידותיהם החדשות. רק ב-3 שבועות האחרונים גוייסו בכוח,על פי המצפה הסורי, ברחבי דמשק יותר מ-600 צעירים חייבי גיוס רובם מאזור אלרוטה המזרחית שהיה בשליטת המורדים בשנים האחרונות.

גיוס כפוי של אזרחים סונים,שעדיין מאורעות מעשי הטבח האכזרי שמשטר אסד ביצע במשפחותיהם , צרוב בהם , ושאלת הנאמנות האמיתית עוד ימשיכו להדהד ,גם בשורות הצבא המנסה להשתקם ממלחמת האזרחים הארוכה והקטלנית ,עוד הרבה זמן יתן את אותותיו בביצועי צבא שעד לתחילת המרד נחשב כצבא מקצועי.

כתיבת תגובה