תחילת יישום פרויקט חיבור רשת החשמל של מדינות המפרץ לעיראק

מילה על הכרזה רבת משמעות וחשיבות.

היום – חמישי, ה 8 ביוני, יצאה הודעה רבת משמעות באחד האזורים שעוברים תהפוכות לצד מתיחויות שונות ומשונות, בשכונה המזרח תיכונית.

במסיבת עיתונאים שהתקיימה היום, הודיעה מזכירות הכללית של מועצת שיתוף הפעולה של מדינות ערב במפרץ (مجلس التعاون لدول الخليج العربية = Gulf Cooperation Council (GCC)) על תחילת יישום פרויקט חיבור רשת החשמל של מדינות המפרץ החברות ב GCC, אל רשת החשמל העיראקית, ולפי הנאמר, העבודות יחלו כבר בשבוע הבא (אינשאללה).

אציין שחתימה על הסכם בנושא חיבור רשת החשמל המפרצית לזו העיראקית, נחתם בשולי פסגת ג’דה לביטחון ופיתוח, שהתקיימה ביולי 2022, ומאז התקיימו דיונים בנושא בין כל הגורמים המעורבים, ולאחר עיכובים שונים ומשונים, בישיבה מסכמת לפני שבועיים, סוכמו הפרטים האחרונים שהובילו להודעה מהיום.

הנסיך סעוד בן נאיף בן עבד אל-עזיז אל-סעוד (سعود بن نايف بن عبد العزيز آل سعود = Saud bin Nayef Al Saud) מושל המחוז המזרחי (שהוא גם אביו של עבד אלעזיז בן סעוד בן נאיף אל סעוד, שר הפנים הסעודי) היה נותן החסות הרשמי לטקס המתוקשר, מטעם בית המלוכה הסעודי. הטקס שהיה בנוכחות המזכיר הכללי של ה GCC, שרי החשמל של מדינות ה GCC, וכמובן זיאד עלי פדל (زياد علي فاضل = Ziyad Ali Fadel) שר החשמל העיראקי.

عقد الاجتماع الـ(27) لقادة القوات الجوية والدفاع الجوي بالقوات المسلحة بدول مجلس  التعاون

 

לצורך חיבור רשת החשמל המפרצית לרשת העיראקית הרעבה לחשמל, יוקמו שתי קווי הולכה, האחד שתחילתו בעיר ערער (عرعر = Arar) שבצפון ערב הסעודית, וסיומו העתידי יגיע עד לעיר יוסופיה (اليوسفية = Yusufiya) (בירת האימפריה האכדית העתיקה) מערבית לבגדד, שם ישנה תחנת כח ישנה המספקת חשמל לאזור. לאחר השלמתו יספק החיבור הסעודי חשמל בהספק של הספק ל 1,000 מגה-וואט.

והחיבור השני יתבצע לאחר השלמת עבודות הקמת תחנת השנאה חדשה בכוויית, וממנה יונחו קוי מתח על (400 קילו-וולט) לעבר עיראק, ובמקביל יחלו העבודות בצד העיראקי, לצורך חיבור תחנת ההשנאה של נמל אל-פאו (الفاو = Al-Faw) אותו הזכרתי בעבר, ועם השלמת העבודות השלב הראשון, החיבור הכווייתי יספק מרשת החשמל של מדינות המפרץ, חשמל בהספק של כ-500 מגה-וואט, שנועד לענות לביקושים של משק החשמל בדרום עיראק.

אציין שיש כבר מי שמדברים על הכפלת הפרויקט בעתיד, ויש מי שמדברים על שהפרויקט יוכל ליצור חיבורים חדשים, ולפתח אופקים חדשים לאזור.

النظرية الأمنية لمجلس التعاون لدول الخليج العربي

 

עלות הפרויקט המדובר תגיע ל 228 מיליון דולר, ובחלק מהדיווחים אמנם נאמר שבדצמבר 2024, תחל הזרמת החשמל המפרצי לרשת החשמל העיראקית, אבל אם מקשיבים למה שאמר יו"ר מועצת המנהלים של רשות הקישוריות (של רשתות החשמל) במפרץ, מוחסן אל-חדרמי (محسن الحضرمي = Mohsen Al-Hadrami) אפשר להבין מדובר במקטע החיבור הכוויתי, ושהשלמת המקטע הסעודי תארך כ 24 חודשים.

מימון הפרויקט לא יהיה מקופת האוצר העיראקי, אלא יתבצע ע"י הקרן כווית לפיתוח כלכלי ערבי וע"י הקרן הקטארית לפיתוח, כחלק משיתוף פעולה בין מדינות המפרץ לעיראק שנועד לתמיכה בפיתוח כלכלי וחברתי.

השר העיראקי דיבר היום בנאומו, על הישיבה החשובה מאוד, ועל הצעד החשוב מאוד לצורך השגת המטרה החשובה של הקניית יציבות ואמינות לרשת החשמל העיראקית, ושהפרויקט "מהווה התחלה מבטיחה לחזרת עיראק למעמדה האזורי ומיקומה האסטרטגי החשוב, ואת הקשר החשוב עם האחים הערבים…”

בנוסף לדברים אלה, השר העיראקי כבר מדבר על המשך אסטרטגי לפרויקט, ושעיראק תהפוך לצומת חיבור רשתות החשמל של המפרץ אל טורקיה ומשם לאירופה.

 

אזכיר לקוראי הערוץ, שבמאמר בו הזכרתי את נמל פאו, דיברתי על פרויקט מסדרון התחבורה עיראק – טורקיה, כך שניתן להבין את הרצון העיראקי להוסיף למסדרות התחבורה העתידי לטורקיה ומשם לאירופה, גם קווי הולכת חשמל מהמפרץ לאירופה, ובכך לבסס את מעמדה האזורי והבינ"ל, כצומת אסטרטגית חשובה.

עבדולעזיז בן סלמאן בן עבדולעזיז אל סעוד (عبد العزيز بن سلمان بن عبد العزيز آل سعود = Abdulaziz bin Salman Al Saud) שר האנרגיה הסעודי, אמר היום שהפרויקט מייצג את החיזוק של הקשר ושיתוף הפעולה בין מדינות המפרץ ועיראק, ואף הוסיף שמדובר בחלום שהתגשם, אבל גם אמר שחיבור רשתות החשמל נועד לא רק לשפר את יציבות רשתות החשמל, אלא גם למקסם את היתרונות הכלכליים ולשלב מקורות אנרגיה מתחדשים, ושהדבר תורם ליצירת שוק אזורי.

השר הסעודי הוסיף משפט שמתקשר עם מה שאמר השר העיראקי, ושיש לשים אליו לב, ולא רק מבחינת מאבקי הכח האזוריים, או בהקשר של התמורות והשינויים שעובר האזור, אלא גם בהקשרים גיאופוליטיים רחבים יותר, ואמר: “אנחנו שואפים להיות שוק בינלאומי להחלפה וייצוא של אנרגיה חשמלית".

بحث مشروع الربط الكهربائي الاردني المصري الخليجي | موقع عمان نت

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון   קרדיט לתמונה: עמאן נט ורשתות חברתיות