אנליסט לבנוני: אפשר להרגע. לא צפויה מלחמה בקרוב בין ישראל לחיזבאללה

תא"ל ד"ר הישאם ג'אבר, ראש המרכז ללימודים ויחסי ציבור במזרח התיכון , כותב במאמר באתר חדשות לבנון "לבנון דיבייט" כי כולם יכולים להרגע לא צפויה שום מלחמה בקרוב בין ישראל לחיזבאללה, לאף צד אין שום אינטרס בכך .

שתי מטרות לתמרון הישראלי, והקשר של התזמון .
בלבנון מנסים להבין את עיתוי התרגיל " אגרוף המחץ " שנערך בישראל .

הצבא הישראלי החל בתמרונים נרחבים ברמת כל יחידות הצבא בהשתתפות חיל אוויר, היבשה והים, שיימשכו כשבועיים, מה שמעיד על כך שהמצב באזור אינו רגוע ומעלה את השאלה הבאה : "האם אנו נצטרך להתמודד מול הרפתקה ישראלית אפשרית בגבולות לבנון?"

תא"ל ד"ר הישאם ג'אבר, ראש המרכז ללימודים ויחסי ציבור במזרח התיכון מנסה להרגיע וטוען כי לא נראת שום מלחמה באופק בין ישראל לחיזבאללה שני הצדדים אינם מעוניינים בה וכל צד מנסה לחזק את מדיניות הפנים שלו בלבד .

 

כך אמר בראיון שנערך עימו :

"התמרונים הישראלים הם דבר שבשגרה , ישראל עושה אותם כמעט כל שנה ומכיוון שהיא סובלת ממשבר פנימי קשה, היא חייבת להפנות ולהצהיר כי יש איום רציני מתמיד מהצד האיראני . יותר מכך ישראל אינה יכולה לבצע שום פעולה צבאית נגד איראן . התרגיל מגיע בהקשר לתמרון שביצע חיזבאללה לאחרונה .

לתמרונים בכל צבאות העולם יש תמיד שתי מטרות , המטרה הראשונה היא לאמן את הצבא ולהתכונן לכל האפשרויות ולדמות מלחמה עתידית, והמטרה השנייה היא להעביר מסרים לפנים ולחוץ.

כאן , ישראל מנסה להרגיע את מצבה הפנים-ישראלית ומנסה לשדר אנחנו עדיין בשיא כוחנו, בניגוד למה שאומרים העיתונים הישראליים, זה גם מסר ליריבה חיזבאללה , שישראל מוכנה לכל מלחמה עתידית.

 

ולגבי תזמון התמרון ?

"העיתוי נובע מכישלון המבצע הישראלי בעזה, בנוסף להידרדרות המצב הפנימי, ובתגובה לתמרון של חיזבאללה, ותמרונים אלו נותרו תחת הכותרת: "הפגנת שרירים, העברת מסרים לגורמי חוץ עויינים ולצורכי אימונים בלבד כדי לדמות כל מלחמה עתידית .

ועל האפשרות של ישראל לתקיפה כלשהי בגבול ? תא"ל ג'אבר שולל בהחלטיות את העניין הזה …

"מאיפה תתחיל התקיפה בדיוק ? חיזבאללה לא יבצע שום מתקפה ולא יכנס לאף הרפתקה מכמה סיבות המונעות ממנו להיות היוזם של המלחמה וישראל גם לא יכולה להרשות לעצמה לפתוח במלחמה על דרום לבנון. היא אינה מסוגלת לשאת את ההשלכות לכך מבלי לקבל אור ירוק אמריקאי , וכידוע אמריקה לא מוכנה לעניין הזה, ובמקרה של מלחמה בדרום לבנון היא עלולה להתרחב מעבר לגבולות לבנון , לדרום סוריה למשל ואז המצב יהפוך למאוד מסובך.

נראה לי כי כל הסימנים מצביעים על כך שאף אחד לא מעז להיות הצד היוזם של המלחמה, במיוחד לא הצד הישראלי .

יש כאלה שחושבים שבגלל ובהתחשב במצבו הפוליטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא עלול לפתוח במלחמה אבל האפשרות הזאת לא מציאותית והסיכויים לכך קטנים מאוד עד כדי לא קיימים .

مناورة علنية لحزب الله اللبناني تحاكي اقتحام أراضٍ إسرائيلية - YouTube

קרדיט: מאיר בר מקבוצת נציב   קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות ואלג'זירה