השבוע שבין ה-25.5.23 ל- 31.5.23 אצל שכנינו הפלסטינים

לאחר שהרגיעה שבה לרצועה (לפחות יחסית), שוב חוזר מוקד האלימות לאיו"ש. במסגרת זו, נרצח תושב הישוב חרמש מאיר תמרי הי"ד בפיגוע ירי ליד מקום מגוריו. הנמלט יצא מרכבו וירה בו, טרם שנמלט לאחד הכפרים הסמוכים. אנשי "גדודי אלאקצא" של הפת"ח בטול כרם נטלו אחריות למעשה. ואכן, אלה אנשי אותו הארגון שחתם עלינו על הסכם שלום שלא קויים לרגע אחד. את מעורבותם של אנשי הפת"ח, יחד עם אנשי מנגנוני הבטחון של הרשות הפלסטינית בטרור, אפשר היה לראות גם בחיסולו של קצין המודיעין הכללי "מקדם" (מקביל לסגן אלוף) אשרף אבראהים בחילופי אש עם כח צה"ל בג'נין, במהלך פעילות נגד מחבלים. תנועת הפת"ח פרסמה גילוי דעת בעקבות מות קצין המודכ"ל, בו נאמר, כי הארוע מוכיח שהעם הפלסטיני מאוחד כולו במאבד נגד הכיבוש.

לצד זאת, מחבל מהעיירה יאטה חדר לישוב טנא עומרים בזחילה מתחת לשער הישוב, בנסיון לבצע פיגוע דקירה. המחבל חוסל ע"י אחד מחברי כיתת הכוננות המקומית טרם הספיק לבצע את זממו. בישוב כוכב יעקב נפגעה ילדה מכדור תועה שנורה במחנה הפליטים קלנדיה. ירי בוצע גם לכיוון קרית ארבע, רכב בכניסה לאבני חפץ, לכיוון רכב צבאים באזור הכפר בלעא בגזרת טול כרם ולעבר הישוב גן נר שבגלבוע, מכיוון ג'נין. וזה רק חלק קטן מהתקריות הבטחוניות. שלא לדבר על תקריות יידוי אבנים, סלעים ובקבוקי תבערה.

הנה תמונות מהסתננות המחבל לטנא עומרים:

 

בד בבד, נמשכים נסיונות לפגוע בכוחות צה"ל הפועלים באיו"ש, ובכלל זה בגזרות שכם, ג'נין, טול כרם וחברון. בעימותים בג'נין נהרג כאמור מחבל, שהוא קצין בדרגה המקבילה לסא"ל במודיעין הכללי הפלסטיני, שניסה לירות לעבר כוחותינו. בשכם נהרג פצוע מתקרית בשבוע שעבר יצויין, כי במחנה נור אלשמס, נפצע באורח בינוני חייל צה"ל. במחנות הפליטים של טול כרם- נור אלשמס, ומחנה הפליטים טול כרם, נתקלו כוחותינו לא רק בירי, אלא במספר רב של מטענים מאולתרים, המעידים על מעבדת טרור פעילה. גם בשכם וג'נין, ניכר קיום מספר מעבדות לייצור מטעני חבלה ברמה בסיסית, אך עדיין כזו האמורה להטריד את שרותי הבטחון הישראליים.

הנה תמונות מחילופי אש בג'נין:

 

בנוסף, נמשכים נסיונות לבצע פיגועי הצתה ברחבי איו"ש, לצד שילוח בלוני תבערה מעזה לכיוון שדות העוטף. בכניסה לכפר אלמע'יר שעל ציר אלון נפצע מחבל, לאחר שניסה להניח מטען על הציר. יצויין, כי בשל שורת תקריות של הנחת מטענים, ויידוי אבנים ובקבוקי תבערה נאכף סגר על הכפר מכיוון מזרח מזה כשבועיים.
בעיירה דיר דבואן פרצו הפרות סדר שגלשו לכביש הראשי (ציר 60), לאחר שנערי גבעות התפרעו בכפר, בעקבות גניבת עדר כבשים שהיה בבעלותם באזור רמת מגרון. חיילי צה"ל ומג"ב פעלו להרגעת הרוחות. עימותים מול מתיישבים יהודים פרצו גם בכפר ג'אלוד, נוכח פגיעות המתמשכות בשטחי חקלאות של יהודים בגזרה. ולאחר שורה ארוכה של תקריות יידוי אבנים לעבר רכבים ישראליים מכיוון הכפר לובן אלשרקיה, שם פועלים שני בתי ספר על הציר הראשי (ציר 60) ומהוים מוקד בלתי פוסק ליידו אבנים לעבר רכבים ישראלים, קיימו המתיישבים תפילה על הכביש, תוך חסימתו לרכבים פלסטינים.

הנה תמונות מהעימותים בדיר דבואן:

 

חיילי צה"ל מצאו עצמם מתערבים השבוע גם בארוע מקומי, כשהפעילו אמצעים לפיזור הפגנות נגד משתתפי הפגנה נגד אונר"א, בשל סכסוך שכר בכניסה למחנה הפליטים אלפואר שמצפון לחברון. יצויין, כי הועד הפועל של אש"ף הודיע, כי אנשיו יתערבו בסכסוך העבודה באונר"א, בנסיון לישב את המשבר בין העובדים להנהלת הסוכנות.
ובעזה, דריכות, נוכח העיכוב המתמשך בהעברת הסיוע הקטרי למשפחות במצוקה, על רקע דרישות לודא שהכסף אינו מגיע לידי החמא"ס שאנשי גזרו עד כה קופון נכבד מהמענק, באמצעות משחק בשער ההמרה של הדולר. הן דוברי החמא"ס והן דוברי קטר מרגיעים שהכסף יגיע בקרוב, אך לעזתי הממוצע, שלעתים זו הכנסתו היחידה, פרט לשק קמח מאונר"א או סוכנות המזון של האו"מ, ההבטחות אינן מענה מרגיע. נראה ששיגור בלוני התבערה מהרצועה נעשה על רקע זה. מחמד עמאדי, השגריר הקטרי הכריז שהכסף יחולק במחצית הראשונה של יוני, בלא שנקב במועד מדוייק. לדבריו החלוקה תתבצע באמצעות מרכזי החלוקה בחסות האו"מ, כאשר כל משפחה נתמכת תקבל רק 310 ₪, והיתרה הנובעת מפיחות ערך השקל לעומת הדולר תחולק למשפחות נזקקות נוספות.

בנסיון ליצב את המצב ברצועה הגיע מחמד אשתיה ראש ממשלת הרש"פ לשיחות עם גורמי שלטון ומודיעין בקהיר. כמו כן, יצאה לקהיר משלחת בראשות עצאם דעאליס, המשמש כראש הממשלה בפועל של רצועת עזה מטעם החמא"ס. במקביל, הגיעה לרצועה משלחת מהנדסים ממצרים לבחינת דרכים לשיקום ההרס ברצועה, לאחר מבצע "מגן וחץ".

הנה תמונות:

 

ורחוק יותר: בגבול סוריה – לבנון נהרגו 5 פעילי ארגון הטרור החזית העממית- המפקדה הכללית בראשות אחמד ג'בריל. לטענת הארגון החמישה נהרגו בהפצצה ישראלית, ואנשיו איימו בנקמה כואבת. ישראל מצידה הכחישה כל קשר לארוע, ועל פי פרסומים אחרים מדובר ב"פיצוץ רקטה" במחסן נשק של הארגון.
במישור הפנימי. אנשי מנגנוני הרש"פ נכנסו למסגד בעיירה דורא שמדרום לחברון ועצרו את האמאם, על רקע דברים שהשמיע נגד הרש"פ. הדבר גרר עימותים קשים וביקורת על המנגנונים.

הנה תמונות:

 

לצד זאת, דווח על ירי לעבר ביתו של הממונה על הבטחון ביריחו, תושב העיירה בית אומר שבגזרת חברון. לא ידוע מה הרקע למעשה.
בתוך כך, נשלמות ההכנות לעונת החג' העליה לרגל, שתחל במחצית חודש יוני, כאשר בסוף יוני יחול חג הקרבן (מועד סופי ייקבע רק לפי מולד הירח). לקראת החג מתגברת הכנסה של בהמות (כבשים ועגלים בעיקר) לאיו"ש והרצועה, כמו גם גניבת עדרי כבשים מבעלי החוות בישראל ובאיו"ש.
אמור לי מי ידידיך ואומר לך מי אתה? בעזה חגגו פעילי החמא"ס את נצחונו של רג'יב ארדואן בבחירות לנשיאות. גם יו"ר הרש"פ אבו מאזן מיהר לברך את ארדואן על נצחונו. במקביל יצא אבו מאזן לירדן לטקס הנישואין של יורש העצר.

הנה תמונות מחגיגת הנצחון של ארדואן בעזה:

 

ועוד חגיגה: באצטדיון פיצל אל חוסיני באלראם התקיים משחק ראוה בין שתיים מקבוצות הכדורגל המובילות בירדן: אלפיצלי ואלוחדאת, כחלק מטורניר בו נטלו חלק גם קבוצות "אלהלאל" וג'בל מכבר הירושלמיות, בחסות התאחדות הכדורגל הפלסטינית, בראשותו של ג'בריל רג'וב. אבל למרות שמדובר במשחק ידידות, במקום לא שרתה רוח ידידותית, והתפתחו עימותים אלימים בין השחקנים והאוהדים, מה שהביא לפיצוץ המשחק, ואיום בחזרה מוקדמת של האורחים לארצם. בהמשך הצליח ג'בריל רג'וב להרגיע את הרוחות ולקיים עם האורחים סיור ברחבי ירושלי ואיו"ש.

הנה תמונות מן המשחק והעימותים:

עד כאן להשבוע. שבת שלום

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות