ישראל "תשנה" את מטוסי ה-F-15EX שיתאימו להשמדת מתקני הגרעין של איראן

ב-23 במאי אמר הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי כי "ישראל עשויה לפעול נגד מתקני הגרעין האיראניים בשל התפתחויות שליליות אפשריות באופק. לישראל יש את היכולת.

 

בינואר 2023 גילתה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) חלקיקי אורניום בדרגת העשרה של 83.7%. אורניום מועשר בדרגה של 90% נחשב לאורניום המתאים לנשק גרעיני.

ישראל הצהירה ברורות ב-2021 שאם איראן תחצה את רף ההעשרה של 60% היא תשקול פעולה צבאית. איראן העשירה ל-60% באפריל 2021.

איראן גם הוסיפה אלפי צנטריפוגות מהירות מתקדמות להעשרת אורניום. אבל ארה"ב שכנעה את ישראל לא להסלים את הנושא, לאור חוסר היציבות העולמית הנוכחית. עם זאת, נראה שאיראן חצתה את סף הרף "האדום".

ישראל מתכוננת להתעמת עם מטוסי Su-35 איראניים בעזרת מטוסי F-15EX - Nziv.net

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות

 

תקיפות ישראליות קודמות על מפעלים גרעיניים

השמדת מתקני הגרעין העיראקים והסוריים על ידי חיל האוויר הישראלי מלמדת על נחישותה של ישראל להבטיח שמדינות, שאינן מכירות בישראל כמדינת לאום, לא יורשו לפתח נשק גרעיני.

האם איראן באותו סל? עם זאת, הצלחת תקיפה על מתקני גרעין איראניים לא תהיה פשוטה כפי שהייתה במקרה של עיראק וסוריה משתי סיבות:

• ראשית, מתקני הגרעין של איראן ממוקמים במקומות שונים הקבורים בבטחה בהרים.
שנית, לישראל אין נשק שיחדור ביעילות למתקנים כאלה שבעומק ההרים. 

קרדיט: רשתות חברתיות

 

האם ישראל יכולה להפציץ מתקנים איראניים?

סביר להניח שישראל תתגבר על מגבלות יכולת הנשק. תחייתו של ה-F-15 Eagle כמטוס קרב צופה פני עתיד עבור חיל האוויר האמריקאי לא הגיעה לכותרות הראויות לה.

גרסה חדשה של ה-F-15 בשם F-15EX כבר נמצאת בייצור עם אוויוניקה מתקדמת, חבילת ECM/ECCM ומכ"ם AESA רב עוצמה.

אבל יש להניח שהשינוי המרגש ביותר ב-F-15EX הוא יכולת נשיאת הנשק המשופרת שלו.

לפי בואינג, ה-F-15EX יוכל לשאת 29,500 פאונד של נשק. אם הטענה נכונה, זה יהיה עומס הנשק הגבוה ביותר שנשא מטוס קרב ,אי פעם, בכל מקום בעולם.

החשיבות האסטרטגית של גרסת ה-F-15 המחודשת תהיה עצומה. ישראל כבר גילתה עניין רב ברכישת ה-F-15EX כמו ברכישת מטוס המאה, ה-F-35A.

Why the US Air Force Is Buying New F-15EX Fighter Jets - YouTube

קרדיט לתמונה" רשתות חברתיות

 

רכישת ה-F-15EX תאפשר לישראל ללמוד ולתכנן תקיפה שלישית על כור גרעיני, הראשון הוא אוסיראק בבגדד, עיראק, והשני במתקן אל-קיבר הסורי.

סד"כ חיל האוויר מורכב ממטוסי קרב F-16I ו-F-15 E/I ולאחרונה רכש את מטוס הקרב החמקן F-35A. אף אחד מהמטוסים הללו לא יכול לשאת נשק שחודר למתקן הגרעין התת-קרקעי המבוצר, שבו נמצא המתקן הגרעיני האיראני בנתנז.

עד כה, נשק כזה נמצא רק בחיל האוויר האמריקאי ואסור לייצוא לכל מדינה, כולל ישראל.

חיל האוויר הישראלי שינה כל פלטפורמת נשק שיובאה מארצות הברית והפעיל אותה עם סיומת שונה. לדוגמה, ה-F-15 Strike Eagle של חיל האוויר האמריקאי שונה על ידי ישראל ונקרא F-15I Ra'am (רעם).

הם רואים את זה בקטגוריה של מטוסים אסטרטגיים. עם זאת, אפילו מטוס זה לא יכול היה לשאת את ה-30,000 פאונד של פצצת ה- GBU-57, הנשק המונחה המדוייק הכבד ביותר.

ישראל מתכוננת להתעמת עם מטוסי Su-35 איראניים בעזרת מטוסי F-15EX - Nziv.net

 

הישראלים מסוגלים לשנות את הגרסה החדשה של ה-F-15 כדי שיישא את ה-GBU-57. ה-F-15 אמור להיות מסוגל להמריא עם משקל המראה מרבי של כ-80,000 פאונד. המשקל העצמי של ה-F-15 הוא כ-32,000 פאונד. זה יחסוך כ-48,000 פאונד של דלק ומערכות נשק.

למעט 30,000 פאונד של ה-GBU-57, ה-F-15 יכול לשאת 18,000 פאונד של דלק עם אפשרות לתדלוק באוויר בסיבוב טיסה מתאים. ואכן, הרכבת ה-GBU-57 על קו האמצע של ה-F-15EX תהיה משימה ענקית ואולי בלתי אפשרית. עם זאת, ידוע שחיל האוויר הישראלי השיג את ה"בלתי אפשרי" בעבר בהזדמנויות רבות.

ה-GBU-57 המותקן על קו מרכז המטוס עשוי ליצור בעיות במרכז הכובד, אך טכנאים ישראלים ימצאו דרך להתגבר עליהן.

בעסקה שעשויה להרעיד את פקיסטן וסין, ארצות הברית מציעה את ה-F-15EX לחיל האוויר ההודי

קרדיט: דפנס ערביכ    קרדיט לתמונה: חיל האוויר האמריקאי

 

כתבה בנושא: