סוריה- מילה על ורדים וחגיגות בשכונה

ראיתי עכשיו בערוץ ארץ הג’יהאד, את הפוסט על שאסמה אל-אסד השתתפה בקציר מסורתי.

זו הזדמנות להרחיב מעט ולספר לכם שלא מדובר בסתם קציר, אלא בחגיגות קציר הורד השאמי (الوردة الشامية = Al Wardeh Al Shamieh, שמוכר גם בשם ורד דמשק ולחובבי הצמחים בשמו הלטיני Rosa Damascena ויש המכנים את הפרח – ורד מוחמד = الورد المحمدي) שהפך לסמל סורי, ואזכיר שאונסקו הכניס בדצמבר 2019 את צמח הורד השאמי והעבודות המסורתיות הקשורות לפרח, לרשימת המורשת התרבותית הבלתי מוחשית של האנושות.

עונת קציר הורדים בסוריה, כמו בכל מקום, זו עונה קצרה, שמתחילה ב 15 במאי ונמשכת עד ל 10 ביוני, ונוסף להכנת מי הורדים המוכרים לכל תושבי השכונה, הורדים משמשים להכנת סירופ וורדים, ריבת וורדים, ממתקים, תמציות לקוסמטיקה ובשמים, וניצנים לחליטות תה, וכמיטב המסורת באזור, גם לשימושים רפואיים.

 

התמונות שרואים בפוסט בערוץ ארץ’ הג’יהאד, שצולמו בחגיגות המסורתיות בכפר אל-מראח, שנמצא בהרי הקלמון (כ 60 ק”מ מדמשק) שחלק נכבד מפרנסתו של הכפר, נמצא בידי הנשים שמטפחות את שיחי הורדים, ועוסקות בקציר וברוב העבודות הקשורות בעיבוד הפרחים והניצנים למוצרים שניתן למכור. אציין שהגברים אחראים על זיקוק פרחי הורדים, שנעשה בשיטות מסורתיות באמצעות מזקקות נחושת

אנצל את ההזדמנות כדי להכניס קוץ קטן ומעצבן בעינו של המשטר הסורי, ובצל המתיחות בין סוריה לטורקיה, בעקבות הכיבוש הטורקי של חלק מסוריה והצהרות שונות של הסולטאן ארדואן מחד ושל הקצב מדמשק מאידך, וכי זו הזדמנות אזכיר שבכפר בו התארחה אשתו של הקצב מדמשק לצילומים מתוקשרים של ירידה לעם, רוב רובם של התושבים – העם שבצילומים, הם ממוצא טורקמני, ומדברים ביניהם בניב של השפה הטורקית.

אם נרצה להרחיב מעט את התמונה, אז גם מעבר לגבול, תוכל למצוא פסטיבל קציר דומה, כמו זה בכפר קסרנבה (قصرنبا = Ksarnaba) הנמצא במורדות המזרחיים של הרי הלבנון, שמעל הבקאע, במחוז מחוז בעלבכ־אלהרמל.

 

ואם נרצה להרחיב את התמונה אף יותר, אזכיר שכבר דיברתי בעבר כל שבערב הסעודית מתקיים פסטיבל הורדים המסורתי בעיר טאיף, שזכתה גם לכינוי עיר הוורדים, שהתקיים השנה בין ה 21 באפריל ל 5 במאי.

והיות ואנחנו מרחיבים את התמונה, לא נשכח להזכיר גם את פסטיבל מי הורדים של כאשאן באיראן, שמתקיים באביב בעיירה הקטנה קמסאר (قمصر = Qamsar) שכלכלתה נשענת על גידולי הורדים ועיבודם, ושנמצאת 27 ק"מ מכשאן. אציין שעל פי המסורת, נאמר שהפסטיבל מתקיים כבר אלף שנה, וכל האזור חוגג את ימי הקציר ועיבוד הורדים, בתעשייה המעסיקה עובדים רבים באזור, ושמושך תיירים רבים לימי החגיגות.

ואסיים את הסיור בשכונה באזכור פסטיבל הורדים המתקיים בתחילת מאי, בקלעאת מגונה (قلعة مݣونة = Kalaat M'Gouna = טירת מגונה) במרוקו, שמושך תיירים רבים מהעולם (יש שנים שהגיעו לחגיגות מאות אלפים…)

 

לסיום אציין שיש אזורים בשכונה, כדוגמת טאיף או כפר אל-מראח, בהם גידול ורדים ועיבודם מתקיים מאות שנים, וישנם אזורים בהם המסורות של גידולי הורדים עתיקות בהרבה, ומגיעות לכ 2,500 שנה, כפי שנאמר לגבי קמסאר, ויש מי שטוענים שגידול ורדים באזור קמסאר, מגיע ל 7,000 שנה.

אז לאחר שדיברנו על חגיגות פרחוניות, אאחל שיהיה לכולנו חג שבועות אביבי, פרחוני, טעים ושמח.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון  קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות