"Jusour" : כך ארה"ב מערערת את שיתוף הפעולה הרוסי-איראני בסוריה

מאמר מחקרי שהוציא מרכז "Jusour for Studies" חשף מנגנון המשמש את ארה"ב כדי להסיח את דעת הכוחות הרוסיים ולמנוע מהם לתמוך במיליציות איראניות בביצוע תקיפות נגד כוחות אמריקאים בסוריה.

המחקר קבע , "ב-22 במרץ 2023, מפקד חיל האוויר של פיקוד המרכז של ארה"ב, אלכסוס גרינקביץ', חשף כי מטוסי קרב רוסים ביצעו כ-25 גיחות מעל הבסיס הצבאי אל-תנף, באזור הכפרי של חומס, במהלך אותו חודש, לעומת אפס גיחות בפברואר ו-14 גיחות בינואר, דבר שארה"ב הרואה בהן הפרה של ההסכם למניעת התנגשות שנחתם בין שני הצדדים מאז 2019, והוא מזהיר כי המשך גיחות אלו עשוי להשפיע על מאמצי הלוחמה בטרור בסוריה.

בסוף אותו החודש דיברו דיווחים בעיתונות המערבית על תמיכה של המודיעין הרוסי במתקפות הטילים שביצעו מיליציות איראניות נגד הבסיסים הצבאיים של הכוחות האמריקנים בסוריה, כמו אל-תנף והעיירה אלחדראא' – الخضراء (שדה הנפט אל-עומר).

 

המאמר סיכם את המנגנונים האמריקאים החדשים בשלושה מהלכים צבאיים:

  • הגברת הצעדים והתנועות של נושאות המטוסים של ארה"ב ושל נאט"ו בים התיכון במטרה להעסיק את כל סוגי הכוחות הרוסיים הנמצאים בסוריה במעקב ובקרה אחר צעדים ותנועות אלו, במיוחד כוחות האוויר והחלל הרוסיים המוצבים בבסיס חמימים , מה שיבטיח צמצום ההזדמנויות והיכולות של בסיס ראשי זה בפרט ושל הכוחות הרוסיים בכלל, לפקח על הפעילות של הכוחות האמריקניים הפרוסים באזור אל-תנף וממזרח לפרת.
  • החזרת הנוכחות הצבאית של הכוחות האמריקאים לאזורים הסורים מהם נסוגו ב-2019 לנוכח היערכות הכוחות הרוסיים. בראש אזורים אלו עומד נפת א-רקה, בה החלו כוחות ארה"ב בפעילות גלויה מתחילת 2023, ושהתבטאה בהקמת בסיס צבאי אמריקאי בפאתי העיר ובהתחלת גיבוש מיליצייה צבאית מקומית שתורכב מתושבי המחוז ותהיה כפופה לחלוטין לכוחות הקואליציה ולכוחות ארה"ב.
  • באפריל האחרון הודיע המטכ"ל הדני על נסיגת חייליו הנמצאים בסוריה ובעיראק כחלק ממשימת כוחות הקואליציה הבינלאומית נגד דאעש, והשתתפותה בתרגילים הצבאיים המכונים "אורורה 23" יחד עם 13 מדינות נוספות בראשות ארה"ב ובריטניה, בהשתתפות 26 אלף חיילים במטרה לבנות מערכת הגנה צבאית משותפת וחיזוק כוחות הצבא האירופיים. הדבר בא כתרומה לחיזוק הכוחות האירופיים נגד רוסיה בתמורה לנקיטת צעדי הרתעה נוספים נגד רוסיה בסוריה ובים התיכון.

המחקר הגיע למסקנה כי כל "מהלכי העבר" הללו מצביעים על כך שארצות הברית פועלת לשבש את שיתוף הפעולה המודיעיני ,כביכול, בין רוסיה לאיראן בסוריה.

ورقة لـ “جسور” تكشف كيف تقوّض أمريكا التعاون الروسي الإيراني في سورية 

קרדיט: מכון ג'וסור למחקרים ונידאא פוסט