מבזקי חדשות מהעולם ליום 20-5-2023. מתעדכן

*- חיל האוויר האמריקאי מעריך שהכשרה של טייסים אוקראינים על מטוסי F-16 תימשך רק ארבעה חודשים, ולא שנה וחצי כפי שהצהירו בפנטגון – כך נחשף בחדשות יאהו בהסתמך על מסמך הערכה פנימי ששותף עם מספר חברות נאט"ו אחרי ששני טייסים אוקראינים עברו "אימון בלתי רשמי" בבסיס באריזונה.

*- בית המשפט העליון של ארה"ב פסק פה אחד כי טוויטר, גוגל ופייסבוק אינן יכולות להיות מואשמות בסיוע לטרור גם אם העניקו במה לפרסום של פוסטים וציוצים של ארגון דאע"ש, וזאת אחרי שמשפחות של קורבנות בפיגועי טרור ניסו להוביל הליכים משפטיים נגד ענקיות המדיה החברתית.

"ייתכן ששחקנים רעים כמו דאע"ש יוכלו להשתמש בפלטפורמות כמו הנתבעות עבור מטרות בלתי חוקיות, ולעתים גם איומות. אבל אותו דבר ניתן לומר על טלפונים ניידים, אי-מיילים או האינטרנט באופן כללי", כתב השופט השמרני, קלארנס תומס, שחיבר את הפסיקה מטעם שופטי העליון.

*- שני מפגשים חשובים ומתחרים יוצאים לדרך באסיה: ביפן, החלו הפגישות המקדימות לקראת פתיחת המפגש השנתי של מנהיגי ה-G-7 בהירושימה מחר, כאשר הנושאים המרכזיים בפסגה הם המשך התיאום מול רוסיה בשל הפלישה לאוקראינה והתמודדות מול האתגרים מצד סין, במיוחד לנוכח דבריו של הנשיא מקרון לאחרונה.

במקביל, נשיא סין, שי ג'ינפינג, קיים היום קבלת פנים למנהיגי קזחסטן, קירגיזסטן, טג'יקיסטן, טורקמניסטן ואוזבקיסטן עם פתיחתה של פסגת סין-מרכז אסיה בעיר שיאן. מדובר בהצהרת כוונות מאחר שמרכז אסיה נחשבת לאזור תחת השפעה רוסית ובשבוע שעבר מנהיגי המדינות אף היו אורחיו של פוטין במצעד יום הניצחון במוסקבה.

אתרי המפגשים הם בעלי סמליות רבה. הירושימה הייתה המקום שבו הוטלה פצצת האטום הראשונה בהיסטוריה וראש ממשלת יפן, פומיו קישידה, צפוי לנצל את הביקור של המנהיגים במוזיאון השלום בעיר כדי להזהיר מפני הסכנות של נשק גרעיני, במיוחד לנוכח המלחמה באוקראינה והתוכנית הצפון קוריאנית.

קבלת הפנים בשיאן התקיימה בפארק "גן עדן טאנג", האזור שבו שכן הגן המלכותי של שושלת טאנג לפני יותר מ-1,200. שיאן, שבעבר נקראה צ'אנג-אן, הייתה עיר הבירה של שושלת טאנג, תקופת תור הזהב של סין, שבה שגשגה דרך המשי, וזאת כאשר שי מקדם כיום במרץ את "יוזמת הדרך והחגורה" שמבוסס על נתיב הסחר ההיסטורי.

 

*- דיווח בפוקס: מושל פלורידה, רון דה סנטיס, צפוי להיכנס רשמית בשבוע הבא להתמודדות על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארה"ב בבחירות 2024, לקרב מסקרן מול הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ. לפי הדיווח, במקביל להגשת הטפסים הנדרשים, דה סנטיס כבר ייפגש עם התורמים המובילים שלו במיאמי.

*- ראש ממשלת איטליה, ג'ורג'ה מלוני, רשמה השבוע הישג חשוב כאשר בן בריתה, ג'יאמפאולו רוסי, מונה למנהל הכללי של חברת השידור הציבורי RAI. רוסי, שכבר מילא משרות בכירות בחברה, הוא בעל דעות ימניות קיצוניות, שהכריז כי "פוטין יציל אותנו מסורוס", התנגד לחיסוני קורונה ויצא נגד הגירה ורב תרבותיות.

*- משרד החוץ של פינלנד אישר כי רוסיה הקפיאה את חשבונות הבנק של השגרירות במוסקבה ושל הקונסוליה בסנט פטרבורג וכי אין גישה לכספים, כפי שנחשף הבוקר ביומון הלסינגין סנומט. "המצב חמור ואנחנו חוקרים את העניין", נמסר.

*- 111 שנה אחרי שהטיטניק טבעה במהלך מסע הבכורה שלה מסאות'המפטון לניו יורק, מוצגת לראשונה סריקה דיגיטלית תלת ממדית של שרידי האונייה בעומק של 3,800 מטר באוקיינוס האטלנטי. הסריקה מורכבת מ-70 אלף צילומים שתיעדו את כל זוויות האונייה ומעניקים מבט חדש על אחד האסונות המפורסמים בהיסטוריה.

 

*- 116 עורכים ראשיים ומו"לים של כלי תקשורת מ-42 מדינות פרסמו היום הודעה משותפת שקוראת לרשויות בסין לשחרר מיד את ג'ימי לאי, המו"ל של היומון העצמאי אפל דיילי מהונג קונג, שעצור מאז דצמבר 2020 ומרצה עונשי מאסר על מרמה והשתתפות בהפגנות, אך עלול להישלח למאסר עולם במסגרת חוק הביטחון הלאומי.

"האישומים השרירותיים נגדו הם הפרות ברורות של החוקים של סין והונג קונג ושל החוק הבינלאומי", כתבו החותמים על המכתב שיזם ארגון עיתונאים ללא גבולות, בהם זוכי הנובל לשלום דמיטרי מורטוב ומריה רסה והמו"לים של הניו יורק טיימס, הוושינגטון פוסט והלה מונד, ללא נציגות ישראלית מלבד דב אלפון, עורך הליברסיון הצרפתי.

"אנחנו ניצבים לצדו של ג'ימי לאי. אנחנו מאמינים שהוא הפך ליעד בשל פרסום דיווחים עצמאיים, ואנחנו מגנים את האישומים נגדו", הוסיפו אנשי התקשורת. "התיק נגד ג'ימי לאי הוא חלק מדיכוי מקיף של חופש העיתונות בהונג קונג ואנחנו מוטרדים מההידרדרות המהירה באקלים של חופש העיתונות בהונג קונג".

*- המכונית הראשונה מתוצרת מרוקאית הוצגה לראשונה בנוכחות המלך מוחמד השישי בארמון ברבאט. היצרנית, חברת ניאו מוטורס, קיבלה את האישור של הסוכנות הלאומית לבטיחות בדרכים בפברואר וצפויה להתחיל בשיווק לציבור במרוקו בחודש הבא עם ציפייה למכירות שנתיות של 27 אלף יחידות.

 

*- נשיא טורקיה ארדואן בעקבות הסיבוב הראשון בבחירות: "לא משנה מה התוצאה, המנצחים בבחירות היו הדמוקרטיה הטורקית ואומה הטורקית". "עם הבגרות שהפגינה אתמול, טורקיה הראתה שהיא אחת המדינות עם התרבות הדמוקרטית המובילה בעולם", צייץ.

ארדואן הוסיף כי הוא מכבד את רצון העם ומקבל בברכה את התוצאה שמובילה לסיבוב נוסף. "עד ה-28 במאי, נמשיך למלא את האחריות עבור האומה האהובה שלנו כשננהל אותה בלי לעצור, לנוח ועם אהבה", אמר ארדואן שהביע ביטחון כי הוא ייבחר שוב. "התחלנו לעבוד לקראת 28 במאי בהתאם לחזון של המאה הטורקית, לא עוצרים – ממשיכים".

*- כוח המשימה הימי הבינלאומי המשולב שפועל בים הערבי הודיע כי הפריגטה לנקסטר של חיל הים הבריטי תפסה סירת דיג שעליה שלושה טון של חשיש בשווי שישה מיליון דולר ב-8 במאי, במקביל לאירוע נוסף שבו ספינה של משמר החופים האמריקאי תפסה כמויות גדולות של מת' והרואין על סירת דיג במפרץ עומאן.

*- הוושינגטון פוסט עם הדלפה מעניינת נוספת ממסמכי הפנטגון: נשיא אוקראינה זלנסקי הציע לכאורה בפגישות סגורות בינואר לתקוף ערי גבול רוסיות ואף לשלוח כוחות "לכבוש מספר ערי גבול" כדי "להעניק לאוקראינה מנוף בשיחות עם מוסקבה". זלנסקי אף הציע לפוצץ צינור נפט רוסי להונגריה.

 

בשיחה עם הפוסט, זלנסקי טען כי הדברים שיוחסו לו הם "פנטזיות", אבל הוסיף כי "לאוקראינה יש כל זכות להגן על עצמה ואנחנו עושים את זה". "אוקראינה לא כבשה אף אחד, אלא להפך", אמר. "כאשר אנשים רבים כל כך מתו ויש קברים המוניים ואנשינו עברו עינויים, יש לנו זכות להשתמש בכל טריק".

*- נציגי צה"ל – נספח צה"ל לנאט"ו, אל"מ עמית לניר, ומפקד חטיבת שילו"ח (שיטות לחימה וחדשנות) באגף תכנון ובניין כוח רב-זרועי, אל"מ עמר ספיר – הופיעו השבוע בפני הוועדה הצבאית של הברית הצפון אטלנטית כדי להציג את הגישה הישראלית לחדשנות צבאית.

אל"מ ספיר עדכן את נציגי המדינות החברות, יחד המועמדת שבדיה, על אסטרטגיית החדשנות של צה"ל ועל השילוב של חדשנות ושל טכנולוגיות משבשות מתפתחות לתוך תהליך פיתוח היכולות הצבאיות ותיאר כיצד צה"ל משתמש ביכולות החדשניות בשדה הקרב ובאימונים.

 

*- טלסקופ החלל ג'יימס ווב זיהה לראשונה אדי מים סביב כוכב שביט נדיר שנע בחגורת האסטרואידים שבין מאדים לצדק, אולם המדענים לא איתרו פחמן דו חמצני, בניגוד לכוכבי שביט אחרים. לפי נאס"א, הגילוי מצביע על אפשרות שבחגורת האסטרואידים קיים קרח מהתקופה המוקדמת של מערכת השמש וציינו כי מדובר בפריצת דרך במחקר שעוסק במקורות המים על פני כדור הארץ.

*- אסטרונומים זיהו מחוץ למערכת השמש כוכב לכת דמוי ארץ שלפי ההערכות מכוסה כולו בהרי געש. הכוכב LP-197-18 d, שנמצא במרחק של 90 שנות אור ומקיף ננס אדום קטן, זוהה באמצעות לוויין המחקר לכוכבי לכת חוץ שמשיים (TESS) וטלסקופ החלל שפיצר שכבר אינו פעיל.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: נאס"א