השבוע שבין ה-12.5.23 ל- 18.5.23 אצל שכנינו הפלסטינים

סבב לחימה מוצלח יחסית בדמות מבצע "מגן וחץ", הסתיים בהפסקת אש נוספת, בתיווך מצרי. בישראל מציגים את המבצע, במידה רבה של צדק, כ"הישג", נוכח המהלומות הקשות שחטפו אנשי הג'האד, שגם נותרו כמעט לבדם במערכה, ורק אנשי החזית העממית השמאלית הצטרפו אליהם. אנשי החמא"ס הסתפקו בדברי עידוד לא מחייבים, בעוד אנשיהם נהנים לראות כיצד יריב פוטנציאלי על השליטה ברצועה חוטף מהלומות, ומנגד משתק חלקית את אזור הדרום בישראל, ויוצר פניקה גם בערי המרכז.

בג'האד ניסו להציג את סבב הלחימה האחרון כ"ניצחון". אנשיהם יזמו תהלוכות נhצחון בעזה, ג'נין ולבנון, במקביל להשמעת הכרזות רהב, שנפסקו מהר מאוד, נוכח ההבנה שהשקר הזה כל כך עלוב שאין איש כולל בארגון שלהם שמאמין בו. פחות מיממה לאחר כניסת הפסקת האש לתוקף נורתה רקטה לכיוון עוטף עזה, מיהרו אנשיהם לצאת בהודעה שמדובר בירי בשוגג, כדי לא למצוא את עצמם מוכים פעם נוספת.

הנה תמונות מתהלוכות הניצחון של הג'האד האסלאמי בעזה ומנגד, תושב עזה הבוכה על חורבן ביתו ושואל: "מה עשינו?":

 

 

ועדיין, נראה שגם לתרועות הניצחון בישראל אין מקום של ממש. ישראל נלחמה מול ארגון קטן יחסית, המונה כמה מאות לוחמים קבועים וכמה אלפי פעילים מזדמנים. הג'האד מצוייד אמנם בנשק איראני, וזוכה גם למימון איראני נדיב, אך בניגוד לחמא"ס אין לו שורשים חברתיים עמוקים. הקרבה לאיראן השיעית מנתקת אותו מהרוב הכמעט מוחלט של תושבי הרצועה, אין לו מוסדות חברתיים משמעותיים, וגם לא תשתית מנהרות מסועפת, כמו זו שהקימו אנשי החמא"ס. בקיצור : "ישראל נתנה סטירה מצלצלת לילד כאפות, אך לא הכתה את הבריון של הכיתה".

ראוי לציין שבניגוד לימי מבצע "שומר החומות" לפני שנתיים, נשמר במהלך ימי המבצע "שקט יחסי" הן באיו"ש והן במגזר הערבי. כמעט שלא התקיימו הפגנות תמיכה בעזה בשני האזורים, וגם כמעט שלא בוצעו פיגועים משמעותיים. כוחות צה"ל אף פעלו במספר ערים באיו"ש. בחלק מהמקומות נפתחה לעבר הכוחות אש ונרשמו הרוגים בודדים, מהם שניים במחנה הפליטים בלאטה ואחד במחנה הפליטים עסכר בשכם. כניסת מתפללים לקבר יוסף השבוע לרגל כ"ו אייר, נתקלה בהתנגדות אלימה והובילה לחילופי אש בהם נפצעו מספר מחבלים, אחד מהם מת בהמשך מפצעיו.

הנה תמונות מהעימותים באזור קבר יוסף:

 

בנוסף: סמוך להר גריזים הופעל מטען נגד כוח צבאי ללא נפגעים. קרבות קשים התפתחו במחנה הפליטים עקבת ג'בר ביריחו ובגזרות ג'נין וטובאס. מחבל נוסף חוסל לאחר שניסה לדקור חיילים במחסום ריחן ליד הכפר יעבד שבצפון השומרון. עם זאת, אפילו בהשוואה לתקופות שלפני מבצע "מגן וחץ", השקט היחסי נשמר.
השבוע- 15 מאי צויין "יום הנכבה", יום ייסוד מדינת ישראל. בתי הספר ומוסדות הרש"פ הושבתו החל משעה 12:00. בשעה 13:0 הושמעו צפירות במרבית הערים והכפרים והתקיימו עצרות בעשרות מקומות, העצרת המרכזית הייתה בראמאללה.

הנה תמונות:

 

יצויין, כי השנה גם עצרת האו"מ קיימה אירוע לציון 75 שנה ל"נכבה", אותו החרימו ישראל, ארה"ב ועוד כמה עשרות מדינות שסירבו להיכנע לרוב האוטומטי של שונאי ישראל במוסד. במהלך הכנס נשא יו"ר הרש"פ נאום בו יצא נגד טענת ישראל כאילו השטח עליו הוקמה מדינת ישראל היה לא מיושב וכן יצא חוצץ נגד הקו ה"קיצוני" של ממשלת ישראל. בנאומו שנשמע מבולבל ביותר, קרא אבו מאזן להגנה בינלאומית על הפלסטינים ושאל: "אם הייתה לכם חיה, לא הייתם מגינים עליה?" הדברים עוררו תגובות מלגלגות ובכלל זה קריאה להגנה על הפלסטינים מפני מנהיגם.

הנה קטעים מהנאום במסגרת כתבה של רשת BBC, המציגה כמה נלעג היה יו"ר הרש"פ:

 

במקביל הודיע אבו מאזן, "מכחיש השואה", על חקיקת חוק שאוסר את הכחשת "הנכבה", וקובע עד שנתיים מאסר למי שיתבטא בכיוון הזה, כביכול מדובר ב"הכחשת השואה" להבדיל אלף אלפי הבדלות.
ברקע, הערכות לקראת מצעד הדגלים בעיר העתיקה. איומים בירי רקטות שהושמעו מעת לעת נבלמו במהירות כשהחמא"ס הבהירה שאת המאבק על ירושלים צריך לנהל בירושלים ולא בעזה. עדיין קוראים דוברי ארגוני הטרור והרש"פ להגעה המונית להר הבית, ולהיערכות לכל ניסיון ישראלי לשנות את ה"סטאטוס קוו" בהר. גם דובר הרש"פ הזהיר מהשלכות העלולות להיות למצעד הדגלים עד כדי הבאה להתלקחות אלימה. העלייה ההמונית להר הבית, ערב יום ירושלים ובכלל זה של חברי כנסת ושרים ערב "יום ירושלים", משכה תשומת לב, וקריאות רבות למאבק, והגעה המונית גם של מוסלמים להר.

הנה סרטון של הטלביזיה הפלסטינית הרשמית המציג את ההגעה ההמונית של יהודים להר, במקביל לפניית המופתי הירושלמי מחמד חסין הקורא למוסלמים להגן בגופם על מסגד "אלאקצא":

 

במישור הפנימי: השבוע (16 מאי) התקיימו בחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת "אלנג'אח" לראשונה מזה מספר שנים של הפסקה, נוכח חשש מאלימות ומניצחון החמא"ס, שאכן זכתה בניצחון בפועל עם 40 מושבים, מול 38 לפת"ח ו-3 לחזית העממית, וזאת תוך טענות שמנגנוני הרש"פ ניסו להשפיע על ההצבעה. בעקבות חשש מתגרות ואלימות בשל התוצאות הודיעה הנהלת אוניברסיטת אלנג'אח על מעבר ללימודים מקוונים ביומיים שלאחר הבחירות. ניצחון החמא"ס לא מפתיע כלל נוכח השפל המוחלט של מעמד הרש"פ לא רק בקרב גורמי האופוזיציה, אלא אף בעיני פעילי הפת"ח.

הנה תמונות מהאוירה במוסד לקראת הבחירות:

 

ראוי לציין את תגובת אנשי הפת"ח להפסד: "אנו מקבלים ברוח דמוקרטית את התוצאות, ומקווים לראות בקרוב חגיגות דמוקרטיות מסוג זה גם באוניברסיטאות של רצועת עזה שהדבר נמנע מהם עד כה". מנגד הגיבו תומכי החמא"ס באמירה: "ואנו מקוים לראות בקרוב חגיגה דמוקרטית של בחירות גם לנשיאות והמועצה המחוקקת"
בשבוע הבא (24 מאי) תתקיימנה בחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית, שם החמא"ס עומדת בראש מועצת הסטודנטים, אך בשת"פ עם הפת"ח והשמאל.
לצד זאת: יצויין מות דייג עזתי ופציעת אחיו לאחר שהסירה שלהם התהפכה בלב ים.
וביריחו מת ילד בן 6 ממזרח ירושלים שטבע בבריכה בוילת נופש בעיר. דובר במקרה טביעה שני של ילד ביריחו בתוך כשבועיים. בעקבות זאת הודיעה ממשלת הרש"פ על חובה להתקין אמצעי מיגון בכל אתר נופש שבו פועלות בריכות שחיה.

עד כאן להשבוע. יום ירושלים שמח, שבת שלום וחודש טוב.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות