חזרתה של סוריה לחיבוק הערבי הורסת את מקורות המימון של חיזבאללה

ההסכם הערבי, לפיו הוחזרה סוריה למקומה בליגת הערבית, מהווה מכה כואבת למיליציית חיזבאללה הלבנונית, לאור ההתחייבויות שתתחייב סוריה בנושאי הנשק והסמים.

 

שרי החוץ הערבים קיבלו לאחרונה החלטה להחזיר את סוריה לליגה הערבית לאחר שסולקה ב- 2011 על רקע המשבר העקוב מדם.
בהצהרה שהוציאה הליגה הערבית לא צוינו פרטים על ההחלטה, בזמן שמקורות דיברו על התחייבויות שסוריה הסכימה לבצע כמו עצירת התפשטות המיליציות השיעיות ברחבי המדינה והפסקת העיסוק ביצור ובהפצת סמים. 
ערב ההחלטה הורתה דמשק למיליציות המשתייכות לאיראן להוריד את דגליהם ולהניף את הדגל הסורי המוכר בינלאומית, זאת בזמן שתקשורת מקומית דיווחה על פשיטות שביצעו אנשי ביטחון סורים על מאורות סמים.

התקיפה האווירית שביצע גורם לא מזוהה ,שהרסה מעבדת סמים והרגה סוחר סמים בולט הקשור לחיזבאללה בשבוע שעבר, הינה מכה קשה לסחר בסמים של המיליציות.

 

 

אחמד אל-עלי, איש תקשורת בעיר א-סויידה שבדרום סוריה, אמר ל-"24" כי הריגתו של סוחר הסמים מרעי אל-ראמת'ן עורר חשש גדול בקרב העובדים עם המיליציות בהפצת סמים.
לדבריו, "התקיפה האווירית, שיוחסה לירדן, גרמה לעובדים רבים בתעשיית הסמים  לחשב את דרכם מחדש מחשש לחיסול או מעצר".
עם זאת, ירדן לא הכחישה ולא אישרה כי היא עומדת מאחורי הריגתו של אל-ראמת'ן והפצצת מפעל הסמים שלו בתוך שטח סוריה.
למרות ציפיותיו שהמלחמה בסמים לא תסתיים בקרוב, האנליסט הפוליטי הירדני עאמר מלחם אומר שההתפתחויות האחרונות עשויות לחסל חלקים נרחבים בתחום הסחר בסמים.
מלחם סבור שהחדשות שמגיעות מדמשק מעידות על רצינות בטיפול בנושא הסמים באמצעות תיאום עם ירדן ומדינות ערב, מה שעשוי לתרום לחיסול פעילויות בחסות המיליציות.

דרך סמים

מאז פרוץ המשבר הסורי ב-2011, חיזבאללה הלבנוני ניצל את מצב הכאוס הביטחוני כדי להקים ולהרחיב את רשת הסמים שלו.
חיזבאללה הרחיב את מפת הסחר בסמים לאחר שהכפיל את ייצורו כדי להפוך את לבנון לאחת היצרניות הגדולות של הכדורים הנרקוטיים קפטגון, בנוסף להקמת מפעלים בסוריה.

 

דיווחים קודמים דיברו על מפעלים לייצור סמים השייכים לחיזבאללה באזורי אלקוסייר הסמוכים לגבול לבנון, ובמקומות קרובים לבירת סוריה, דמשק.
בשנת 2021, מרכז המחקר לניתוח ומחקר תפעולי אמר , בדו"ח על סוריה, כי היא הפכה למדינת ייצור סמים של שני סוגים עיקריים:חשיש וקפטגון.

הדיווח, שפרסם העיתון הבריטי The Guardian, הטיל על המיליציות האיראניות בראשות חיזבאללה אחריות להפצת הסמים המשמשים כמקור מימון.
הדו"ח דיבר על המסלול שקבע חיזבאללה להעברת סמים מלבנון לסוריה, בטרם ניסה להבריחם למדינות ערביות אחרות באמצעות מתווכים המשתפים פעולה עם המיליציות.

קלות ייצור
כדורי קפטגון המיוצרות על ידי מעבדות חיזבאללה הן קלות לייצור בשל הזמינות הרבה של חומרי גלם בשוק.
פרופסור לכימיה, שביקש לא להזכיר את שמו, אמר שקפטגון עשוי מעמילן תירס, קפאין, חומצות וכימיקלים הזמינים בשוק.
לדבריו, מפעל זקוק לעובדים ומומחה בכימיה בלבד כדי לייצר כמויות גדולות של חומרים אלו הפוגעים בתאי המוח לאחר תקופת שימוש, לדבריו. דבריו של הפרופסור לכימיה מסביר מדוע מפעלי קפטגון נפוצים כל כך בלבנון ובסוריה.
נח זואיטר הלבנוני, המבוקש בגין פרשות סמים ואלימות, נחשב לאחד מיצרני וסוחרי הסמים הבולטים בלבנון, והוא עובד תחת כיסוי שמספק חיזבאללה.

זואיטר אינו היחיד שחיזבאללה משתמש בו כדי להסתיר את הקשר שלו לסחר בסמים, שכן יש לו קשרים רבים עם סוחרי סמים, במיוחד באזור הבקעה, מזרחית לביירות.
בלבנון יש פסק דין של מאסר עולם נגד זואיטר, אך שירותי הביטחון לא הצליחו לעצור אותו מכיוון שהוא ברח. 

קרדיט: https://24.ae/