מצוקה קשה ביתרות המט"ח בטורקיה מאלצות דחיית תשלומים לרוסיה

ככה זה התחיל במצרים וכנראה כך זה גם מתחיל בטורקיה. ניהול כלכלי כושל ומגלומני מביאות במהירות לדלול ביתרות המטבע של המדינה ומכאן ההדרדרות לתהום הכלכלי  מהירה.

סוכנות הידיעות רויטרס אישרה כי רוסיה וטורקיה הגיעו להסכמה חשאית לדחות את תשלום חשבון הגז, שרוסיה סיפקה, בשנה נוספת. יש כאלו הרואים בהסכם החשאי אינדיקציה נוספת להידוק היחסים בין שתי המדינות (אך יש כאלו הרואים בכך סיוע רוסי עקיף למערכת הבחירות של ארדואן, שבעיתוי גרוע נחשף מצב יתרות המטבע זר העלוב של המדינה).

לפי הסוכנות , שני הצדדים הגיעו להסכמה בשבוע שעבר לדחות תשלום של 600 מיליון דולר לרוסיה עד 2024.

הסוכנות ציינה, בציטוט שני מקורות יודעי דבר, שאמרו כי על פי ההסכם, תשלומי אנרגיה נוספים לרוסיה  בשווי של עד ארבעה מיליארד דולר, עשויים להידחות לשנה הבאה.

אחד הגורמים הבקיאים בנושא אמר: "התשלום של 600 מיליון דולר נדחה רשמית לשנה הבאה, ולעלייה במחירי האנרגיה הייתה השפעה רבה על כך".

המקור הוסיף, "טורקיה עשויה לדחות עוד תשלומים כאלה בחודשים הקרובים, בהתאם למחירי האנרגיה שיהיו באותה עת".

 

טורקיה, שמתכוננת לבחירות לנשיאות ביום ראשון הבא, מסתמכת במידה רבה על אנרגיה רוסית, שכן רוסיה היא הספקית הגדולה ביותר שלה.

בשנה שעברה, חשבון יבוא האנרגיה של טורקיה הגיע לשיא של כמעט 100 מיליארד דולר, כאשר טורקיה ייבאה 39% מסך 53.5 מיליארד ממ"ק של גז טבעי מרוסיה.

הסכם זה משחרר מעט לחץ מיתרות המט"ח של טורקיה, אשר הדלדלו לאחרונה עקב המדיניות הכלכלית שנועדה לתמוך בלירה הטורקית, בנוסף לעליית מחירי האנרגיה לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה בשנה שעברה.

מוקדם יותר השבוע אמר שר האנרגיה הטורקי פאטיח דונמז כי טורקיה ורוסיה הגיעו להסכם המאפשר לאנקרה לדחות את תשלומי האנרגיה עד לסכום מסוים, אך הוא לא מסר פרטים.

طريقة الاستعلام عن فاتورة الغاز الطبيعي المنزلي 2022 – مُلهم نت

קרדיט: נידאא פוסט    קרדיט לתמונה: מצרי נט