השבוע שבין ה-5.5.23 ל- 11.5.23 אצל שכנינו הפלסטינים

באזורנו החדשות של אתמול, הן הנייר להדלקת המדורה של מחר. אחרי תחילת מבצע "מגן וחץ" בעזה, מי עדיין זוכר את המבצעים לחיסול המחבלים שביצעו את פיגועי הירי ליד הישובים חמרה ואבני חפץ, זה שבו נרצחו האם והאחיות לבית די, וזה שהסתיים בפצוע קל משברי זכוכית, למרות שבוצע מטווח אפסי. המחבלת שניסתה לבצע פיגוע דקירה סמוך לכפר חוארה וחוסלה היא בבחינת פרה היסטוריה.

השבוע במהלומת פתיחה מתוזמנת היטב חוסלו 3 בכירי הג'האד האסלאמי בעזה:
ג'האד ע'נאם- יו"ר המועצה הצבאית העליונה של הגא"פ, אפשר לאמר שהוא בבחינת הרמטכ"ל של הארגון.
ח'ליל בהתיני- מפקד החטיבה הצפונית של "גדודי אלקודס", הזרוע הצבאית של הארגון.
טארק עז אלדין- האחראי על הכוונת פעילות "גדודי אלקדס" באיו"ש.
בהמשך חוסל גם על חסן ע'אלי, ראש מערך הרקטות של הגא"פ.
זוהי ללא ספק מהלומה קשה, ומקצועית. בג'האד וגם בחמא"ס מבטיחים נקמה כואבת, ומכל קצות הקשת הפוליטית הפלסטינית, כמו גם מכל רחבי העולם הערבי הושמעו גינויים.

הנה כתבה על חיסול ראשי הג'האד האסלאמי:

ואז כשישראל חיכתה לתגובה של הג'האד, ואולי גם של יתר הארגונים, ובראשם החמא"ס, והחליטה על שיתוק החיים בעוטף עזה, בג'האד בחרו להמתין לרגע הנכון מבחינתם. 2 חוליות נ"ט של הארגון אמנם חוסלו באזור ח'אן יונס, אבל מטחי רקטות שוגרו רק לאחר יותר מיממה מהחיסול. המחבלים נהנו ללעוג לשראל על שיתוק החיים והנזקים הכלכליים והציגו את המציאות הזו כ"סוג של נצחון ללא קרב", אבל תוך הבטחה שהנקמה תגיע ותהיה כואבת. בעז"ה "תופרנה עצתם ומזימתם". במהלך הירי ניכר היה שאנשי הג'האד וסייעניהם משאר הארגונים מתקשים להוציא לפועל את ירי הרקטות, שדורש הפעלה מרחוק, מתוך הבנה שמי שיירה רקטה ויהיה במקום השיגור יחוסל מיידית. בנוסף, מנסים המחבלים לתזמן ירי בו זמנית של מספר רב של רקטות כדי להתגבר על מערכת "כיפת הברזל". כתוצאה מכך, חלק ניכר מהרקטות נחתו בשטח הרצועה, ואף גבו קרבנות בנפש.

הנה סרטון המתעד נפילת רקטה בתוך הרצועה, סמוך לילד שניצל בנס מפגיעה:

https://www.facebook.com/RamallahNewsOfficialPage/videos/785835812823849

 

כאמור המבצע בעזה כוון נגד הג'האד האסלאמי, שהוא למעשה זרוע של משמרות המהפיכה האיראניים במלו מובן המילה. בחמא"ס מעניקים לג'האד גיבוי פומבי, וגם מסייעים לארגון להשתמש בחלק קטן מאתרי שיגור הרקטות התת קרקעיים שלהם. ירי הרקטות מוצג כפעילות בחסות החמ"ל המשותף של הפלגים, ומשתתפים בו גם פעילי פת"ח וחזיתות השמאל, אך נכון לעכשיו, לא אנשי החמא"ס. ניכר שלמרות התמיכה הפומבית, בחמא"ס די נהנים לראות את אנשי הגא"פ מקיזים את דם אנשיהם לבד, ובכך נחלשים מבחינת איום על ההגמוניה החמא"סית ברצועה. כמובן שבחמא"ס נהנים לראות גם את ישראל משותקת וסופגת רקטות בעורף, בלא שהחמא"ס נאלצת לשלם על כך מחיר כלשהו.

לכל אורך המבצע דווח על תיווך מצרי להשגת הפסקת אש. ישראל כבר הביעה נכונות להפסקת אש, בנימוק שמטרות המבצע הושגו. בג'האד האסלאמי הודיעו שהתנאי שלהם להפסקת אש הינו התחייבות ישראלית להמנע מסיכולים ממוקדים של אנשי הארגון, כולל באיו"ש. ישראל מדגישה שהתחייבות כזו אינה על הפרק. מאחר וקשה יותר לנתח את הצעדים הישראליים והנבואה ניתנה לאנשים שאני מקוה שאיני נמנה עימם, נותר רק לקוות שישראל תשכיל שלא להיכנע לדרישות הללו.

 

קודם למבצע בעזה, נרשמה שורה של תקריות ירי מול כוחות צה"ל בשכם, ג'נין, יאמון, מחנה הפליטים טול כרם, טובאס ועוד. במבצע בטובאס, נפצעה קשה לוחמת צה"ל מפגיעת רסיסים, ובמחנה הפליטים נור אלשמס, חייל צה"ל צה"ל נפצע באורח קל.
לצד אלו, נרשם השבוע מספר מטורף של פיגועי אבנים, ובכלל זה לעבר כוחות צה"ל שבאו להרוס בית ספר לא חוקי שנבנה ע"י הרש"פ באזור ההרודיון. אשה בהריון התהפכה סמוך ליצהר לאחר יידוי אבנים. וגם לאחר המבצע בעזה פעלו כוחותינו באיו"ש, במספר רב של אזורים, כאשר בשכם הופעל מטען רב עצמה כנגד ג'יפ צבאי, כשרק המיגון הכבד מנע אסון. בקבאטיה חוסלו שני פעילי גא"פ שניסו לפתוח באש לעבר החיילים, וחילופי אש עם מחבלים התפתחו בעוד מספר רב של מקומות. כמו שציינתי בעבר פיגועי אבנים מזמן הפסקנו לתעד, נוכח מספרם העצום.

הנה תמונות מהפעלת מטען נגד ג'יפ צה"ל בשכם. כאמור "נס גלוי":

 

ועוד השבוע: בקלקיליה אדם איבד את רגליו בפיצוץ ברכבו. כנראה תאונת עבודה.
בשבוע הבא- 15 למאי: יום הנכבה – האסון הפלסטיני בדמות הקמת מדינת ישראל. הרש"פ וארגוני הטרור קראו לקיים מספר רב של עצרות ופעילויות נוספות בכל רחבי איו"ש. משרדי הממשלה יושבתו באותו יום החל בשעה 12:00 וכל עובדי הרש"פ יצאו לתהלוכות והעצרות.

במישור הפוליטי הפנימי: רשימת הפת"ח זכתה לרוב של 17 מושבים מתוך 31 בבחירות לועד הסטודנטים של אוניברסיטת בית לחם, מול 14 לרשימה המאוחדת של ארגוני השמאל, בהובלת החזית העממית. אנשי החמא"ס לא נטלו חלק בבחירות במוסד שבו מספר גדול של סטודנטים נוצרים, והעניקו תמיכה מאחורי הקלעים לשמאל. תוצאות אלו הן תמונת מראה לתוצאות הבחירות אשתקד, אז דוקא אנשי השמאל זכו ב- 17 מושבים מול 14 לפת"ח.

הנה תמונות מהעימות הפומבי בין נציגי הסיעות היריבות, יממה לפני הבחירות:

 

בתוך כך: נמשכת ההערכות לבחירות לועד הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית ב- 24 מאי. באותו יום אמורות להתקיים גם בחירות לאיגוד העתונאים. גורמי השמאל טוענים שברש"פ מנסים למנוע התמודדות הוגנת ולהבטיח את נצחון הפת"ח מראש.
בתחום הכלכלי הודיעה ממשלת הרש"פ, כי עובדי המנגנון הציבורי קיבלו החודש מחצית משכרם, בנוסף למקדמה בגובה 30% מהשכר שקיבלו לפני חג עיד אלפיטר. ההבטחות למורים, נותרו בשלב זה באויר. החמא"ס ממשיכה לשלם 60% מהשכר. בכנס של המדינות התורמות לרש"פ טען שכרי בשארה, שר האוצר הפלסטיני, כי בשל קיזוז כספי הסיוע שמעבירה הרש"פ למשפחות המחבלים, נמצא האוצר הפלסטיני בגרעון של 800 מליון דולר, וקרא להפעלת לחץ על ישראל לשחרר כספים אלה.


עד כאן להשבוע. שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונת השער: רשתות חברתיות

קרדיט לתמונות ולסרטונים: רשתות חברתיות