מהי מערכת "קלע דוד" שישראל יירטה היום בעזרתו טיל כבד ששוגר מעזה?

צה"ל השתמש במערכת "קלע דוד" ליירוט טילים שנורו מעזה לעבר תל אביב, לאחר שכיפת ברזל כשלה  במשימה זו, כך לפי כתב "אלערבי".

זו הפעם הראשונה שישראל עושה שימוש מבצעי במערכת מסוג זה מול טילים ששוגרו מרצועת  עזה .

ישראל החלה לפתח את מערכת ה"קלע דוד" בשנת 2006. באוגוסט 2008 חתמו חברת "רפאל הישראלית למערכות הגנה" ו"רייתיאון" האמריקאית על הסכם לפיתוח המערכת.

 

מה היא מערכת "קלע דוד"?

האתר האמריקאי "missilethreat.csis.org", המתמחה בענייני צבא וביטחון, קבע כי "קלע דוד", המכונה בעברית "שרביט קסמים", היא מערכת הגנה ישראלית לטווח קצר ובינוני נגד מטרות אוויריות וטילים. המערכת משמשת לנטרול מטוסים שטסים בגובה רב ונמוך, ונגד טילים בליסטיים מונחים כגון "טילי שיוט", לטווח של 100 עד 200 ק"מ.

מערכת זו שבשימוש ישראל מגשרת על הפער בין מערכת כיפת ברזל ליירוט טילים קצרי טווח, לבין מערכת "חץ" ליירוט טילים ארוכי טווח.

 

מהם המרכיבים של "קלע דוד"?

מערכת הנשק "קלע דוד" (DSWS) כוללת משגר טילים אנכי, צמוד אליו קרוואן, מכ"ם בקרה (ELM-2084), תחנת שיגור ויירוט וטילים המכונים  "סטנר".

לטיל שהותאם במערכת זו יש טווח של 300 ק"מ, מורכב משני שלבים ומסוגל ליירט מטרות בגובה של עד 15 ק"מ.

מערכת הקלע דוד משתמשת במנוע תלת-פולסי בעל הנעה של דלק מוצק הטס במהירות של 7.5 מאך. שני השלבים הראשונים מאיצים את הטיל במסלולו הראשוני, ואילו השלישי מופעל כדי לתמרן ולהגביר מהירות לקראת יירוט.

ל"סטנר" אין ראש נפץ, אלא הוא פוגע ישירות במטרות. באף הא-סימטרי "בצורת דולפין" של הטיל מורכב ממכ"ם AESA תלת מימדי, בנוסף למערכת חיפוש אלקטרונית-אופטית כפולה והדמיית אינפרא אדום, וחיישן חיפוש רב-מעגלי מתוחכם (360 מעלות) המסוגל לפעול בתנאי מזג אוויר שונים.

לצורך הכוונה באמצע המעוף, הטיל מקבל עדכונים מהמכ"ם הקרקעי של המערכת באמצעות קישור נתונים.

כל טיל "Stunner" עולה כמיליון דולר לייצרו.

 

יחידת שיגור ומכ"ם

כל יחידת שיגור יכולה להכיל עד 12 טילים. כל יחידות השיגור וחלקי טיל הסטנר מיוצרים בארצות הברית.

במצב "חיפוש", המכ"ם יכול לעקוב אחר עד 1,100 מטרות בטווח של 474 קילומטרים, והוא יכול לסרוק אלקטרונית את האוויר בזווית של 120 מעלות ובגובה של 50 מעלות.

כדי לספק מעקב של 360 מעלות, ה-ELM-2084 יכול לסובב את מערך האנטנות שלו בקצב של 30 סיבובים לדקה. הוא יכול לעקוב אחר עד 200 מטרות בדקה בטווחים של עד 100 ק"מ.

באפריל 2017 הכריז ראש ממשלת ישראל דאז, בנימין נתניהו, על הפעלתו המבצעית של מערכת "קלע דוד", במהלך טקס שנערך בבסיס חצור במרכז הארץ. נתניהו אמר אז כי "זה עלול להרתיע ,את מי שרוצה לתקוף את ישראל, מלעשות זאת".

ב-23 ביולי 2018, ישראל השתמשה במערכת לראשונה כדי ליירט שני טילים בליסטיים קצרי טווח OTR-21 Tochka (SS-21) ששוגרו מסוריה.

ארצות הברית מילאה תפקיד חשוב במימון הפיתוח של מערכת "קלע דוד". 

מ-2006 עד 2020, וושינגטון סיפקה סיוע של 1.99 מיליארד דולר לתמיכה בפיתוח המערכת.

טיל ה"מהמם" מורכב משני שלבים ומסוגל ליירט מטרות בגובה של עד 15 ק"מ

קרדיט: אלערבי   קרדיט לתמונות: רשתות חברתיות