מילה על בזאר פרסי, ולקוח סורי שבוי

בהמשך לפוסט האחרון, שבו דיברנו על ביקור ראיסי בדמשק, העליתי את נושא ההסכמים שצפויים להיחתם בין בעלי הבית של סוריה מהמשטר האיראני לבין המשטר הסורי, ועל שיהיה מעניין לראות איזה משאבי טבע ימסרו לידיים איראניות, ותהיתי מה יהיה היקף ההסכמים שיעניקו לאיראנים חוזים לבינוי תשתיות.

הזכרתי לדוגמה את מרבצי הפוספטים, ואני מניח ששמעתם בימים האחרונים דיווחים שסוריה העבירה לידי איראן מאות אלפי טון פוספטים עשירים באורניום, שיועברו לעיבוד באיראן, ללא שאיראן תחויב בתשלום על חומר הגלם או על הכרייה שתהייה בפיקוחם וניהולם…

Russian Ambitions for Syrian Phosphates - The Syrian Observer

קרדיט: סוריה אובזרבר

 

בפרסומים השונים דובר על עוד הסכמים וחוזים שונים, שהאיראנים הנחו את נציגי ממשלת אסד לחתום במקום המיועד לחתימתם, אבל תרשו לי להפנות את תשומת לבכם לחלק מדבריו של עלי אכבר מהרביאן (علی‌اکبر محرابیان = Ali Akbar Mehrabian) המכהן כשר האנרגיה האיראני, שהיה בעבר שר התעשייה והמכרות, שפגש ביום שבת (בעיראק) את תמאם רעד (تمام رعد = Tammam Raad) שר משאבי המים הסורי.

בדיווחים רבים נותנים דגש לדבריו שחברות איראניות מוכנות לעזור למשק החשמל המקרטע של סוריה, ולהחזיר לפעולה ייצור של חמישה ג'יגה ואט בתחנות הכוח בסוריה, שהושבתו מלחמה בסוריה, מתוך כושר ייצור של 8 ג’יגה ואט.

אבל תרשו לי לשים דגש על דברים נוספים שאמר שלדעתי מעניינים יותר. וכשהוא אומר שאיראן מכינה קו אשראי מרכזי למימון פרויקטים לשיקום סוריה, וגם אם אמר שהפרויקטים יתמקדו בעיקר בפרויקטי חשמל ובתחנות כוח, מטבע הדברים לא רק שלא הגביל ומסגר את "התמיכה והעזרה" העתידית למשק האנרגיה, אלא גם אמר שאיראן מוכנה להציע את היכולות הכלכליות והטכניות שלה לשיקום סוריה. והמבין יבין.

 

רק אזכיר שקווי אשראי קודמים שאיראן פתחה בנדיבות רבה למשטר אסד, הובילו בהמשך למכירת חיסול של נכסים סורים שהועברו לידיים איראניות, והנה במזל טוב, לאחר הגעה להסכמים שונים ומשונים להחזר החוב הסורי לאיראן של המולות ומשמרות המהפכה, כבר הסוחרים האיראנים מציעים קווי אשראי חדשים ללקוח הסורי השבוי…

אין ספק שנראה בעתיד הקרוב הצהרות נוספות, ואולי נשמע על הסכמים וחוזים נוספים, וגם אם לא הכל יקבל חשיפה תקשורתית, סביר להניח שמי שיפקח עין על הנעשה בסוריה, יתחיל לראות חברות איראניות נוספות מקבלות נתח מהעוגה הסורית.

Iranian President Ebrahim Raisi in Tehran, Iran on March 07, 2023. [IRANIAN PRESIDENCY - Anadolu Agency]

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון     קרדיט לתמונה: לשכת הנשיאות האיראנית