השבוע שבין ה-28.4.23 ל- 4.5.23 אצל שכנינו הפלסטינים

וגם השבוע סבב נוסף של ירי רקטות לעבר ישראל, ובעקבותיו הפצצות תגובה ישראליות על מתקני חמא"ס לא מאויישים ברצועה, תוך שחיקה נוספת של ההרתעה הישראלית, מול גורמי הטרור, הרואים כיצד ישראל מוכנה להשלים עם מטחי רקטות הולכים וגדלים, בלא שאיש מהאחראים משלם מחיר כלשהו. אמנם צהלות הנצחון של החמא"ס בעקבות הסבב הנוכחי מוגזמות ביותר, אך ללא ספק הסבב הנוכחי לא יכול להיות מוגדר כ"הישג" לכח ההרתעה של צה"ל.
סבב הלחימה החל בעקבות מותו בכלא של ח'דר עדנאן, פעיל הג'האד האסלאמי לאחר שביתת רעב בת 87 ימים. עדנאן, פעיל ג'האד ותיק, ושבת רעב מספר פעמים בעקבות מעצרים מנהליים, ונראה שהפעם האחרונה היתה קצת יותר מדי לגופו שקרס בכלא.

לאחר תגובה מיידית של ירי רקטות מצומצם מצד הג'האד האסלאמי, ונסיון מצרי קצר להרגיע את הרוחות החליטו אנשי החמא"ס לחבור לג'האד האסלאמי, מה שהביא למטח רקטות כבד יחסית לעבר ישובי עוטף עזה, ובראשם שדרות, מטח שפגע באתר בניה, וגרם לפציעה של מספר פועלים זרים, בהם אחד באורח קשה. ישראל הגיבה בהפצצה של מספר מטרות צבאיות ריקות של החמא"ס, שפונו בעוד מועד. לאחר יום ולילה סוערים, דווח על הסכמה הדדית לחידוש הפסקת האש עד הפעם הבאה. לטענת הפלסטינים כתוצאה מתקיפות חיל האויר נהרג אדם אחד, לאחר שאבן נפלה עליו, כתוצאה מהפצצת חיל האויר בצפון העיר עזה.

הנה תמונות מהפצצות חיל האויר ברצועה:

 

לצד ירי הרקטות דווח בעקבות מותו של עדנאן על פיגוע ירי לעבר רכבים ישראליים ליד הישוב אבני חפץ בשומרון. זאת לצד שביתה כללית במרבית ערי איו"ש, ועצרת תמיכה ובית אבלים שנפתח לכבוד המחבל בעיר עזה. הג'האד האסלאמי הודיע בתוך כך, שהסבב הנוכחי לא סגר את החשבון, ונקמה קשה בוא תבוא.

הנה תמונות מהפגנה בג'נין בהשתתפות בנו של עדנאן לאחר מותו:

 

וקודם לכן, מחבל חוסל בצומת גיתי אבישר לאחר נסיון לבצע פיגוע דריסה ודקירה. מחבל נוסף חוסל בכפר תקוע שממזרח לבית לחם, בעימותים מול כוחות צה"ל. הרוג בעימותים עם צה"ל גם בכניסה למחנה הפליטים עקבת ג'בר, שהולך ומתברר כ"מעוז של ארגוני הטרור". חילופי אש עם צה"ל נרשמו השבוע בשורה של מקומות ובהם הכפר זבאבדה בגזרת ג'נין, מחנה הפליטים נור אלשמס בגזרת טול כרם, בית לחם ועוד. פיגועי ירי מרחוק לעבר הר גריזים ומחסומי חוארה ושבי שומרון.

הנה תמונות מחילופי האש בעקבת ג'בר:

@moaz.shraideh3

اشتباكات-مخيم-عقبة-جبر

♬ original sound – معاذ الشريده

והיום לפנות בוקר, חוסלו במבצע משולב של שב"כ, ימ"מ וצה"ל בלב הקסבה בשכם שני מחבלי החמא"ס האחראים לפיגוע הרצחני סמוך לישוב חמרה, בו נרצחו האחיות למשפחת די ואימם הי"ד. יחד עם המחבלים חוסל גם בעל המבנה שהעניק מסתור למחבלים. כן יאבדו כל אויביך ה'.

הנה קטע קצר מסרט המתעד את חילופי האש במהלך המבצע:

https://web.telegram.org/k/#@alkofiyatv

 

במישור הפנימי: הביא מותו של עדנאן לעימותים בין אנשי הפלגים בג'נין למנגנוני הבטחון בג'נין, לאחר שאנשי המנגנונים ניסו למנוע צעידה של תהלוכת אבל של חמושים במרכז ג'נין. חילופי אש כבדים התנהלו סמוך למקאטעה במרכז העיר. ובמחנה הפליטים נור שמס מחו צעירים והציתו צמיגים בעקבות מעצר פעילי טרור בידי הרש"פ.

הנה תמונות מהעימותים בג'נין:

 

לצד זאת נרשמו השבוע: ריב חמולות בכפר סיריס בגזרת ג'נין, שכלל חילופי אש והצתת בתים וכלי רכב. סכסוך חמולות קצת פחות אלים התפתח גם במחנה הפליטים בלאטה בשכם.

הנה תמונות מסיריס:

בעיירה סבסטיה דווח על הרס רב במערת קבורה מהתקופה הרומאית. הרש"פ מטילה את האחריות לארוע על ישראל שלה אחריות בטחונית בגזרה.
עציר בכלא החמא"ס בעזה אושפז בבית החולים שיפאא' בעקבות עינויים, ולבסוף מת בבית החולים. זעם רב הובע ע"י בני משפחתו, לצד החשש הכבד מיציאה פומבית כנגד החמא"ס. זהו הרוג שני בתוך שבועיים כתוצאה מעינויים בבתי הכלא של החמא"ס.
ועוד בעזה ילד בן 6 נהרג לאחר שהותקף ע"י אריה בגן החיות העירוני בח'אן יונס, לאחר שהכניס את ידו לכלוב האריות. סרטון זועה של התקרית הופץ ברשתות החברתיות, אותו כמובן לא נציג כאן.
בתחום יחסי העבודה, אחרי סיום שביתת המורים החלה מחאת התלמידים הדורשים הקלות בבחינות הבגרות.

הנה תמונה מהפגנת תלמידים:

 

לצד זאת, החל מאבק של עובדי אונר"א באיו"ש, הדורשים תוספות שכר, לצד קליטה של עובדים זמניים לסגל הקבוע.

הנה תמונות מהפגנה שקיימו עובדי אונר"א בראמאללה:

עד כאן להשבוע. שבת שלום ול"ג שמח

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונת השער: רשתות חברתיות