גידול עצום במכירת אברי גוף להשתלה באיראן ואף לייצוא

בדו"ח שטח חדש שפורסם ביום חמישי, 4 במאי, מדווח העיתון "ג'האן סנאט" על "הגידול החד" במכירה וברכישה של איברי גוף באיראן, עקב נפילת האזרחים עמוק לתחום העוני".

על פי דיווח זה, ליד כיכר ואליאסר בטהרן, מול ארמון הצדק, ישנה סמטה שהפכה ל"שוק למכירת כליות" ובשנים האחרונות כל מי שרוצה למכור או לקנות כליה מגיע אליו. הפרסומות על קיר הסמטה ההיא הן ההוכחה לכך.

בעיתון "ג'האן סנאט" נכתב כי מאז השנה שעברה בסמטה זו, מלבד כליה, התווספו לקירות גם פרסומות להשתלת כבד, מח עצם, קרנית עין, זרע ותרומת ביצית.

 

לפי דוח זה, למרות שאגודת הכליות של איראן קבעה את סכום המתנה לכליות בשנה שעברה על 80 מיליון טומאן, עלות הקנייה והמכירה שלה הגיעה בפועל ל-300 מיליון טומאן. השנה, מתחילת השנה, המחיר של כליה נע מ-500 מיליון למיליארד טומאן, "וככל שהמתווך נמצא יותר באמצע, או שהחולה במצב קשה, וכמובן, אם התורם הוא בעל סוג הדם O שלילי, המחיר עולה".

על פי הנתונים הסטטיסטיים של משרד הבריאות בשנת 2019, בוצעו באיראן 420 מקרים של השתלות כליה חיות.

עם המספר ההולך וגדל של מספרים אלו, החליטה עמותת הצדקה לתמיכה בחולי כליות באיראן  לבצע תהליך רישום מסודר כדי לקבל נתונים מדוייקים לתחום תרומה זאת.

 

התפשטות העוני והמשבר הכלכלי באיראן אילצו את חלקי החברה בעלי הכנסה נמוכה להרוויח כסף בדרכים חריגות. כמה דיווחים על מכירת כליות, פלזמה דם ואברי גוף אחרים פורסמו בעבר בתקשורת האיראנית, ולאחרונה התפרסמו דיווחים מאיראן על מכירת שיער של נערות ונשים צעירות למספרות כדי להרוויח כסף.

הגידול במכירת הכליות באיראן, בעוד שיש לכך סיבוכים ארוכי טווח, כולל כאבים כרוניים, ולטענת הרופאים, הסיבוכים של מכירת חלק מהכבד כוללים דימום, זיהום, סיבוכי הרדמה, היווצרות קרישי דם ופגיעה בחלקי הכבד הנותרים. לדברי הרופאים, הסיכונים במכירת הכבד גדולים יותר ממכירת כליות.

 

ייצוא חלקי גופות של איראנים לחו"ל

ממגעיו של העיתון "ג'האן סנאט" עם אנשים שמוכרים את חלקי גופם עולה כי "כמעט כולם עושים זאת בגלל בעיות כלכליות, ומכירת חלקי גוף לא מכוונת לקבוצת גיל ספציפית או למין ספציפי, ורוב האנשים המוכרים נמצאים בגיל בין 18 ו-40".

דו"ח זה ממשיך וכותב כי "הדבר החשוב הוא שלפעמים רוכשי האיברים הללו אינם מסוגלים לשלם את העלויות העצומות הללו, מכיוון שרבים מהם צריכים למכור את הבתים והמכוניות שלהם כדי להציל את חייהם של יקיריהם כדי לקבל איבר כמו כליה." מסיבה זו הורחבה מכירת אברי גוף לחו"ל".

לפי עיתון זה, "כמה מתווכים עם אנשים בחו"ל שולחים את המוכר למדינות שכנות כמו דובאי באיחוד האמירויות הערביות וטורקיה כדי למכור את חלקי גופם תמורת 7,000 עד 15,000 דולר".

בעבר היו דיווחים כי אברי אזרחי איראן נמכרו בעיראק בדולרים.

"Jahan sanat" כותב: "אם תחפשו בערוצי טלגרם ובאתרים מקומיים, תגלו שמוכר אברי גוף אינו נעשה רק בטהרן או בערים הגדולות, אלא הוא מכסה את כל המדינה.".

עם העלייה החדה באינפלציה באיראן וההתרוששותם של אזרחים רבים לאחר מכן, העיתון הבריטי "פייננשל טיימס" דיווח בימים האחרונים כי המשבר הכלכלי של איראן העמיק, וממשלתו של אברהים ראיסי "מסתירה" את הנתונים האמיתיים לגבי קצב האינפלציה ומחירים גבוהים חסרי תקדים. 

ماجرای فروش قلب چیست؟ - مشرق نیوز

קרדיט: רדיו פרדה    קרדיט לתמונה: משרק ניוז