שוב כולם מדברים על סוריה

כולם מדברים על שפייסל אלמוקדאד, שר החוץ הסורי, היה אתמול בירדן כדי להשתתף בפגישת שרי החוץ של ירדן, ערב הסעודית, עיראק, מצרים, וסוריה כמובן, שדנה "במאמציהן של מדינות ערב לפתור את המשבר המדיני בדמשק".

ועל זה שעוד קודם לכן, ב 12 באפריל, הגיע שר החוץ הסורי לערב הסעודית, לראשונה לאחר 12 שנה, וששר החוץ הסעודי הגיע שבוע לאחר מכן, ושוב לראשונה מאז 2011, לביקור גומלין בסוריה.

ועל כך שאומרים שסעודיה מנסה למצוא את הדרך להחזיר את סוריה לחיק הליגה הערבית, וכמובן שכולם מדברים על שמחר, יום רביעי ה 3 במאי, נשיא איראן צפוי לביקור ראשון בסוריה, מאז ביקורו של מחמוד אחמדינג'אד בספטמבר 2010, אבל אני אבקש מכם לשים לב שלראיסי תתלווה משלחת שמוגדרת "משלחת כלכלית ופוליטית בכירה".

יש מי שאומרים שהביקור של ראיסי קשור למאמץ משותף של איראן וסעודיה להחזיר את סוריה לא רק לליגה הערבית, אלא גם למשפחת העמים. (ואני רק תוהה מה זה אומר שאיראן משמשת כמליץ יושר…)

 

אזכיר לכם שב 5 במאי 2020, בתחילת דרכו של הערוץ, כשהיו מי שדיברו שהנה איראן יוצאת מסוריה, סיפרתי לכם שזה לא ממש יקרה, ומבין כל האינטרסים הרבים שלאיראנים יש בסוריה, מיקדתי את תשומת ליבכם על האינטרס הכספי, ולא רק כי איראן השקיע בסוריה מיליארדים רבים מבחינה צבאית, אלא דיברתי על האינטרס הכספי בשיקום סוריה (תמונות לסרטונים תוכלו לראות מכאן בפוסטים העוקבים) ומאז האיראנים המשיכו לרכוש או פשוט להשתלט על אדמות, בתים, מפעלים, בסיסי צבא סורי, וכמובן להמשיך ליישב את סוריה בשיעים, ל"שייע" את הסורים דרך מפעלי חינוך שיעי בבתי הספר שבשליטת האיראנים, "מוסדות צדקה" וגיוס צעירים סורים למיליציות שונות.

האינטרס הכלכלי לא פחת עם השנים, וכמו שאר האינטרסים האיראנים בסוריה, גם הוא התרחב והתעצם, ויש לא מעט חברות איראניות (רבות מהן בשליטת משמרות המהפכה) שפועלות בסוריה, כולל חברות בנייה וחברות הנדסה אזרחית, שבונות את סוריה של איראן ואסד.

אציין שלא בטוח שיש מישהו חוץ מבכירי משטר אסד ובכירי המשטר האיראני שיודע כמה מיליארדים השקיעה איראן במהלך שנות הלחימה של מה שהיה פעם סוריה, ויש אומדנים שמסתפקים בעשרות מיליארדי דולרים, ואומדנים שמעריכים שמדובר בהרבה מעל מאה מיליארד דולר.

تويتر \ Navvar Şaban على تويتر: "Most recent Abstract #Map for #Iran and  #Hizballah areas of influence and control in #Syria https://t.co/lphIWaenu6"

קרדיט: מכון עומראן למחקרים

 

וכך גם לגבי קווי האשראי שאיראן העניקה לסוריה, וישנם אומדנים שונים שפורסמו במהלך השנים. ואם בשנת 2013 היו דיבורים על קו אשראי של 3.6 מיליארד, ב 2015 האיראנים כבר הוסיפו עוד מיליארד לחוב שלא הפסיק לתפוח, וב 2019 האומדנים לחוב הסורי לאיראן נעו בין 4.5 מיליארד, לבין 7.6 מיליארד דולר, והיות ואין נתונים אמינים יש אומדנים שחובה של סוריה לאיראן תפח למעל 10 מיליארד דולר, ואומדנים אחרים המדברים על מספרים גדולים בהרבה.

ואזכיר שרק משלוחי הנפט ומוצריו שאיראן שלחה במהלך השנים לסוריה, נאמדים ב 10-15 מיליארד דולר אם לא הרבה יותר, יש אומדנים שבין 2013 ל 2018, משלוחי הנפט האיראני לסוריה היו בערך של מעל 10 מיליארד דולר, וכפי שאתם יודעים, גם בחמש השנים האחרונות איראן המשיכה לשלוח מכליות נפט ומוצרי נפט לסוריה, וחובה לאיראן תפח גם בגין סעיף זה.

מה שברור לכולם, זה שסוריה חייבת לאיראן הרבה מאוד כסף, ושאיראן כבר הודיעה לסוריה שהיא דורשת מסוריה לשלם את חובה, וזה לא קרה לאחרונה, אלא גם קרה ב 2019, וב 2021. אפשר להניח שאיראן "תוותר" לסוריה על תשלום מזומן לחוב הענק, "ותסתפק" בהמשך השתלטות על נכסים בסוריה, ונתח גדול מעבודות הבינוי לשיקום סוריה החרבה, כולל פרוייקטי תשתית ובניית שכונות מגורים.

 

וזה המקום להזכיר שאיראן עם הכלכלה המרוסקת, דורשת לא רק מסוריה לשלם, אלא גם מעיראק, ממנה דרשה בחודש שעבר, להחזיר את חובה בתוך שלושה עד חמישה חודשים, ויהיה מעניין לראות לאיפה זה יתפתח.

ימים יגידו אם מטרת ביקורו של ראיסי בסוריה קשורה למאמץ להחזיר את סוריה לליגה הערבית, והאם ניסיון איראני לשכנע את שאר המדינות העולם להסכם לקבל את משטר אסד, הקצב מדמשק, כלגיטימי, ויהיה מעניין לראות האם סוריה תצליח לשלם את חובה לאיראן, או שסביר יותר יהיה להניח שנראה את איראן ממשיכה להשתלט על עוד נתחים ממדינת החסות שלהם, ולקחת חלק גדול בהמשך השיקום סוריה.

אין ספק שיהיה מעניין לראות את הכותרות על הסכמים כלכליים שייחתמו במהלך הביקור ולאחריו, ולראות כמה חברות איראניות חדשות יתחילו לפעול בסוריה בעתיד הקרוב.

In depth Analysis : The Race for Syria after the Islamic State - Young  Diplomats

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון  קרדיט לתמונה: יאנג דיפלומט