הפסקת אש בלתי מוכרזת בין מיליציות איראניות לכוחות ארה"ב בעיראק. רקע

שקט ביטחוני חסר תקדים השתרר לאחרונה בין הפלגים החמושים המזוהים עם איראן וכוחות ארה"ב בעיראק, לאחר שהפצצות ותקיפות על האינטרסים של ארה"ב הופסקו למשך יותר מ-6 חודשים.

 תקופת רגיעה זו היא הארוכה ביותר מאז חיסולם של מפקד "כוח קודס" האיראני, קאסם סולימאני, וסגן ראש "רשות הגיוס העממי" אבו מהדי אל-מוהנדיס, בתקיפה אמריקנית ליד נמל התעופה הבינלאומי של בגדאד בתחילת ינואר 2020.

הפסקת אש זו, שלא הוכרזה רשמית, באה לאחר כינון ממשלתו של מוחמד שיע אל סודאני על ידי "מסגרת התיאום", המפגישה גושים ומפלגות המקורבות לטהראן.

 

הכוחות האמריקאים ממוקמים בשלושה מקומות עיקריים בעיראק, בבסיס "עין אל-אסד" הממוקם 130 קילומטרים מהעיר רמאדי, מרכז נפת אנבאר במערב המדינה, ובסיס "חריר" מצפון לארביל, בתוך חבל כורדיסטן בעיראק, ומחנה "ויקטוריה" הסמוך לנמל התעופה של בגדאד, בו נמצאת יחידת משימות וניתוח מידע מודיעיני יחד עם שגרירות ארה"ב השוכנת במרכז בגדד ובה פועל כוח מיוחד קטן המופקד על הגנה על השגרירות והצוות המשרת בה.

לפני הקמת ממשלת סודאן ב-27 באוקטובר, הבסיסים והמחנות המאכלסים את הכוחות האמריקאים בעיראק הופצצו ללא הרף על ידי פלגים חמושים המגדירים עצמם כ"סיעות ההתנגדות האסלאמית", באמצעות מל"טים או טילי קטיושה, בנוסף לתקיפת אתרי תמיכה לוגיסטית של כוחות הקואליציה הבינלאומית.

توصيات معهد واشنطن الصهيوأمريكي : ردع المليشيات في العراق ما الذي ينجح وما  لا ينجح / مايكل نايتس

 

מתקפת הטילים האחרונה באזור הירוק התרחשה ב-29 בספטמבר, עם טילים, שמספר מהם נחתו בסביבת שגרירות ארה"ב, ולאחר מכן התקפות עם מטעני חבלה על שיירות תמיכה לוגיסטיות לא צבאיות שנשאו ציוד לכוחות הקואליציה בעיראק, ושהאחרון שבהם התקיים ב-12 באוקטובר 2022.

בנוגע לשקט הנוכחי והפסקת פעולות ההפצצה בעיראק, יועץ לממשלת סודאן אמר לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי זה "בא לאחר הסכם בין ראש הממשלה ומספר מנהיגי מסגרת התיאום והפלגים החמושים , על הצורך לתת לממשלה הזדמנות להתייצב ביטחונית ולאי הסלמה עם הצד האמריקאי".

היועץ, שביקש לא להזכיר את שמו, הוסיף כי "למרות זאת, עדיין נשמעים קולות מתוך הפלגים החמושים הלוחצים לתקוף, אך מאמינים שהלחץ הזה נועד להשיג רווחים בתוך הממשלה הנוכחית ולאו דווקא לצאת לפעילות נגד האמריקאים". 

 

היועץ הממשלתי קבע, "מנהיגי מסגרת התיאום והפלגים החמושים נתנו לאל-סודאני שקט תעשייתי בזמן שממשלתו דנה בסוגיית הוצאת האמריקנים מעיראק, אך מבלי לציין תאריך לסיום שביתת הנשק הזאת."

הוא סבר כי "המהלך האמריקני האחרון בנוגע לנושא הפעילות באמצעות הדולר בעיראק והברחתו לאיראן, סוריה ולבנון, והטלת תנאים חדשים של ארה"ב הפדרלית על עיראק, היו סיבה נוספת לשקט עם הצד האמריקאי. "

קאזם אל-פרטוסי, דובר קבוצת "כתאיב סייד אל-שוהדא", אחד הפלגים הבולטים שטען לתקיפות קודמות על כוחות ארה"ב בעיראק, אמר כי מה שהוא כינה "פלגי ההתנגדות" נתנו לראש הממשלה הזדמנות על מנת להסדיר את מצב ממשלתו, במיוחד בהיבט הכלכלי והשירותי, והוא מחכה שממשל סודאני יבצע את החלטת הפרלמנט המחייבת את הממשלה להרחיק את כל הכוחות הזרים. מעיראק, ובראשם את הכוחות האמריקאים.

الأولى في عهد بايدن.. واشنطن تكشف موعد الحوار الاستراتيجي مع بغداد

קרדיט: איראן אינסיידר

 

אל-פרטוסי הוסיף ל"אל-ערבי אל-ג'דיד", "הבטחותינו לגבי הנסיגה האמריקאית נמשכות, ויש דיונים בנושא הזה עם אל-סודאני. אחרת, ההפוגה תיפסק, ונתקוף שוב את הכוחות האמריקאים". הוא המשיך: "עניין זה מובן היטב על ידי אל-סודאני וכל המפלגות הפוליטיות העיראקיות".

הוא הדגיש ש"סיעות ההתנגדות" מוכנות לגמרי לגרש את הכוחות האמריקנים אם וושינגטון תתעקש לא להסיג את כוחותיה, אבל אנחנו מחכים שממשלת סודאן תפתור את הנושא הזה באמצעים דיפלומטיים.

בהתייחס לכך אמר ראש המרכז לחשיבה פוליטית, איהסאן אל-שמארי, ל-The New Arab, "עצירת הפצצת הבסיסים והמחנות המאכלסים חיילים אמריקאים קשורה לעובדה שהפלגים החמושים הם אלה השולטים בכוח ובהחלטה העיראקית, ולפיכך זה לא באינטרס שלהם לתקוף מטרות אמריקאיות, מכיוון שלתקיפות עלולות להיות השלכות שליליות על נוכחותם בשלטון".

 

הוא גם ציין כי יש "גורם חיצוני שביקש להפסיק תקיפת מטרות אמריקאיות, והן קשורות לתיק הגרעין האיראני, והניסיון להגיע להסכמה על כך בין וושינגטון לטהראן, וזו הסיבה שאיראן לא רוצה הסלמה בעניין הזה כרגע".

אל-שמארי אמר כי "ההפוגה הנוכחית בין הפלגים החמושים לארה"ב עלולה להישבר, ותקיפת מטרות אמריקאיות בעיראק יכולה לחזור בכל רגע, במיוחד אם תהיה התפתחות במישור המדיני כמו התלקחות הסכסוך בין טהראן לוושינגטון מה שיחדש את פעולות ההפצצה נגד מטרות אמריקאיות בעיראק.

בסוף דצמבר 2021 הודיע ​​ראש ממשלת עיראק דאז, מוסטפא אל-קזמי, על סיום משימות הלחימה של כוחות הקואליציה הבינלאומית, שהובילה ארה"ב להתעמת עם ארגון "דאעש", וכי תפקידם של הכוחות האמריקאים עבר לייעוץ ואימונים בלבד. 

هل نجحت إيران في إبعاد الولايات المتحدة عن العراق؟ - مركز بيت العراق  للدراسات الإستراتيجية

קרדיט: איראן אינסיידר  קרדיט לתמונות: המרכז העיראקי למחקרים