השבוע שבין ה-21.4.23 ל- 27.4.23 אצל שכנינו הפלסטינים

חג עיד אלפיטר צויין כצפוי בין 21 ל- 23 באפריל (שישי עד ראשון) בכל רחבי איו"ש, עזה והמגזר הערבי בישראל, בדומה לרוב מדינות ערב. ככלל, לא נרשמו ארועים חריגים משמעותיים, ואוירת החג נשמרה, למרות המתיחות הבטחונית. הסוחרים כהרגלם טענו שהמכירות שנה היו חלשות, אבל טענות אלו נאמרות כל שנה כמעט. עכשיו, מתחילה ההערכות לחג הבא, הלא הוא חג הקרבן, הצפוי לחול בתחילת חודש יולי.

הנה כתבה על אוירת החג בג'נין:

עם תום הרמדאן והחג, צה"ל מחדש אם כי בהיקף מצומצם את הפעילות בערי איו"ש. פעילות זו כללה מספר מבצעי מעצר בשכם, עם חילופי אש מול מחבלים, ובמחנה עקבת ג'בר, שם נהרג מחבל. לצד זאת, נרשם פיגוע דריסה בלב ירושלים, ע"י מחבל, תושב הכפר בית צפאפא בן 39, בעל ת"ז כחולה. אדם אחד פצוע במצב קשה מאוד כתוצאה מהפיגוע. פיגוע ירי בוצע סמוך לצומת המשטרה הבריטית, כאשר מחבלים ירו על קבוצת רצים לזכר הנופלים ובאורח נס, נרשם רק פצוע באורח קל- בינוני, אך המחבל במקרה זה נמלט למרות המצוד אחריו, מה שאומר שהסכנה עודנה קיימת.

הנה תמונות מפיגוע הדריסה בירושלים:

במישור הפנימי :מנגנוני הרש"פ פתחו באש לעבר בית של פעילי חמא"ס בעיירה בני נעים דרומית מזרחית לחברון, ארוע שחידד את המתיחות בין הפלגים. בחמא"ס מדווחים על כעשרה עצורים מבין אנשיהם במתקני הכליאה של הרש"פ באיו"ש. מספר זעום יחסית.
במקביל: פעיל ג'האד אסלאמי שאחראי לרצח שני חיילי צה"ל לפני 16 שנים, ושוחרר מכלא הרש"פ בשכם לחופשת חג בביתו, הודיע שקיבל מקלט במחנה הפליטים ג'נין, אליו מנגנוני הרש"פ לא מעיזים להיכנס. בהמשך שוכנע שכדאי לו להסגיר עצמו, משום שבצעד זה יצר הזדמנות לישראל להעניק לו את הטיפול הראוי והנכון.

בתוך כך, החלה הערכות למבחן הכח הפוליטי המשמעותי הבא- בחירות לועד הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית, שאמורות להיערך ב- 24 במאי. הבחירות הקודמות הסתיימו בנצחון מוחץ של החמא"ס (28 מושבים מול 18 לפת"ח ו-5 לחזית העממית), אם כי הסכם קואליציוני, הביא לכינון מועצה משותפת של כלל הפלגים, בראשות החמא"ס.
ובכפר ריחיה שמדרום לחברון נהרג אדם בסכסוך חמולות. מנגנוני הרש"פ נפרשו בכפר בתיאום מול ישראל כדי למנוע התחדשות הסכסוך. במחנה הפליטים פארעה שממזרח לג'נין התחדש סכסוך חמולות, ובמסגרת זו נורה טיל נ"ט לעבר בית ופרצה בו שריפה.

הנה תמונות מהכפר ריחיה:

 

וגם בעזה פרץ סכסוך חמולתי/ משפחתי במחנה הפליטים מע'אזי, כאשר כל הצדדים בארוע היו פעילי חמא"ס ובני אותה חמולה. אדם אחד נרצח ורבים נוספים נפצעו. אנשי החמא"ס הצליחו להשיב את הרגיעה באופן מהיר ועצרו חלק מהשותפים לארוע, בעוד החשודים העיקריים ברצח נמלטו, ככל הנראה בזכות סיוע של בכירים בחמא"ס. השליטה ההדוקה של החמא"ס, גרמה לכך שאין תמונות מהעימות הזה, מעבר לדיווחים בסיסיים על הארוע והתפתחויותיו.

הנה דוגמא לסרטון כזה:

@ahmedsarfandy

القtيل بالشجار العائلى بالمغازي رمضان ابو جلال نقيب فى التدخل وحفظ النظام بالشرطة في قطاع غزة وهناك 13 إصابة منهم 5 خطيرة والشجار عائلة في بعضها.

♬ original sound – mr.cen – cool_timer

ועוד בעזה: אוטובוס מלא נוסעים, נפל לתוך בולען שנפער ברחוב הראשי של העיר עזה (רחוב צלאח אלדין). אנשי החמא"ס לא מודים בכך, אבל לכל ברור שזו תוצאה של רשת המנהרות המסועפת שהוקמה מתחת העיר עזה, יחד עם תשתיות הניקוז הירודות הגורמות לכך שהאזור נראה כמו ונציה לאחר כל מופע גשמים קצר.

הנה סרטון שצולם מרחוק, משום שאנשי החמא"ס מנעו התקרבות לאזור:

@abu.c8

#غزة شارع صلاح الدين #بلقرب من مطعم السعادة شعفوط #باص 50 راكب

♬ الصوت الأصلي – 👑 آبورآشد .. 🇵🇸✌🏻

ולאחר למעלה מחודשיים הסתיימה שביתת המורים באיו"ש. המורים נאלצו להסתפק בהבטחה ששכרם ישולם במלואו, לאחר שהבינו שהמשך השביתה אינו על הפרק מצד רבים מהמורים, שהיו נתונים ללחצים כבדים, שלא לשבש את מבחני הבגרות.

הנה סרטון, המציג את מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ בסיור בבית ספר, בעקבות חידוש הלימודים:

מעט רחוק מכאן, בסודאן. מלחמת האזרחים בין הכת הצבאית השלטת, לבין אנשי מה שמכונה, "כוחות הסיוע המהיר", שם מכובס לכנופיות שכונו בעבר ג'נגוויד, שאנשיהם הובילו שורה של מעשי טבח בדרום סודאן ודארפור, כזרוע לא רשמית של השלטון האסלאמי, מביאה לפעולה משולבת להוצאת האוכלוסיה הלא מקומית ובהם אלפי פלסטינים. רבים מהיוצאים צפויים להגיע בתקופה הקרובה לרצועת עזה, אחרים שלהם יש אפשרות אחרת יצאו למדינות שונות, ערביות ומערביות, שם יש להם קרובי משפחה. סודאן היתה מפלט לפלסטינים רבים, ובכללם מספר לא מבוטל של אנשי חמא"ס, במיוחד, בעת שבראשה שלטו אנשי האחים המוסלמים בראשות הגנרל עומר אלבשיר. הארועים בסודאן מציפים מחדש את הדיבורים על צורך במימוש מה שמכונה "זכות השיבה", ואת תחושת הסבל של הפליטים הפלסטיניים.
זאת, לצד התמונות מחגיגות "יום העצמאות" בישראל, הנתפס כ"יום הנכבה" – האסון הפלסטיני, אותו יציינו הפלסטינים בעיקר לפי התאריך הלועזי – 15 במאי. יצויין כי בתהלוכה לכיוון הכפר הערבי הנטוש "אללג'ון" שבאיזור נחל עירון (וואדי עארה) שהתקיימה לרגל יום העצמאות נטלו חלק בעיקר ערבים ישראליים ופעילי שמאל, ורק מעט תושבים מאיו"ש, ובראשם כאמל ברע'ות'י, יו"ר האגודה להגנה על זכויות המהגרים (המתגורר כיום בנצרת).

הנה תמונות מהארוע:

 

ולסיום אורח מיוחד. שביקר בשורה של ישובים ערביים בישראל ובעזה, ונתקבל בכבוד מלכים שם, כמו גם ברצועת עזה, ש נולד בשם וליד נג'אר, טרם שכינה את עצמו בשם סקלאנס, והחל מפיץ סרטונים ארסיים נגד הרשות הפלסטינית והעומדים בראשה. לאיו"ש לא העז סקלאנס להגיע, ובהר הבית גירשו אותו פעילי פת"ח, שלא התרשמו מהקללות וביטויי הגנאי שהטיח בהם.

הנה תמונות:

https://www.youtube.com/shorts/IlVq2gX9uHQ

עד כאן להשבוע. שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונת השער: רשתות חברתיות