החמאס במאמץ מוגבר לנטרל לחלוטין פעילות אווירית ישראלית בשמי עזה

ערוץ אלג'זירה הקטרי הכין לפני כשבועיים כתבה אודות רקטות הנ"מ בהם משתמשים בחמאס והשתמשו בסבב ההסלמה האחרון. לפני הכל, נקדים ונאמר כי בערוץ מציינים שבחמאס החלו להשתמש ברקטות מסוג זה בחודש מרץ, בעת שמטוסי קרב ישראלים יירטו כטב"מ מסוג "שהאב" ולאחר מכן שוגרו לעברו טילי נ"מ. בערוץ מציינים כי השימוש ברקטות מסוג זה לא הוגבל רק לזרוע הצבאית של חמאס, כך שישנם ארגונים קטנים יותר ,שהודיעו גם הם על שיגורים של טילי נ"מ לעבר כלי טיס ישראלים. במהלך סבב ההסלמה (יום חמישי) בחג הפסח שוגרו שבעה טילי נ"מ. חמש מהן התפוצצו בשמי העוטף, ושתי רקטות שוגרו לעבר הים, מבלי ששוגרו לעברם מיירטים.
——–‐–‐——————-

בחמאס שואפים: נטרול שמי רצועת עזה מכלי טיס ישראלים באופן מוחלט

מקורות פוליטיים וצבאיים בחמאס חשפו בפני ערוץ אלג'זירה כי מהנדסי הארגון הצליחו לפתח דגם מקומי של רקטות הנ"מ "סטרלה 2" מתוצרת רוסית. שיגור רקטות הנ"מ במהלך סבב ההסלמה בחג הפסח היה חלק משלב ניסוי עבור הרקטות הללו.

בערוץ כותבים כי בחמאס מעוניינים להגיע בסופו של דבר ל-"שמיים בטוחים", ע"י פיתוח מערכות הגנה שימנעו ממטוסים קרב ישראלים לטוס בשמי הרצועה – "לאחר ההצלחה מאז שנת 2014 בנטרול מסוקים, שאחראים על משימות התקפיות ופגיעות במטרות על הקרקע בטיסה בגובה נמוך." (לשון הכתבה)

לדברי המקורות, לאחר מבצע "שומר החומות" בחודש מאי לפני קרוב לשנתיים, הגבירו בחמאס את המאמץ לפיתוח רקטות ה-נ"מ בניסיון למנוע, או לכל הפחות לצמצם את הסיכונים שבטיסה האינטנסיבית של מטוסי הקרב הישראלים בשמי עזה, וביצוע משימות התקפיות. עפ"י הכתבה, בחמאס כיום מחזיקים במלאי של רקטות אלו.

מאז מבצע "צוק איתן" בשנת 2014, חמאס ושאר ארגוני הטרור מסתמכים על שימוש במקלע רב קני 14.5 מ"מ, מתוצרת רוסית, עם טווח ירי מקסימלי של אלפיים מטרים, שתרמו ל"נטרול פעילות המסוקים". באמצעות מאמצים של מהנדסי ארגוני הטרור, הצליחו לייצר גרסה מקומית של טילים מסוג "סטרלה 2". בכתבה מוסיפים כי למרות שהטילים עדיין בשלבי ניסוי, הם יתרמו לשיבוש עבודתם של מטוסי קרב הישראלים. כתב הערוץ.

 

בשנת 2013 חשפו בזרוע הצבאית של חמאס כי הם מחזיקים בטילי "סטרלה 2" (ברוסית – "חץ") אך לא חשפו מיהו הספק. הם השתמשו לראשונה בטילי הנ"מ ב-19.4 בשנה שעברה (2022) כדי "להתעמת עם מטוסי קרב ישראלים בשמי עזה". באותה עת, לטענת הערוץ, אישרו בישראל כי נורו לעבר מטוסי חיל האוויר טילי קרקע-אוויר ומאוחר יותר, נטען כי "המטוסים (מטוסי הקרב) טסים במרחב האווירי של רצועת עזה בגובה רב יותר, לאחר שאושר כי חמאס מחזיק טילי נ"מ".

בכתבה מספקים מידע על הטילים וכותבים כי המערכת שלהן הינן קלות משקל, נישאות על הכתף ומיועדת להינעל על מטוסי קרב ומסוקים צבאיים הטסים בגובה נמוך, בין 1000 ל-1500 מטרים.

דובר חמאס, חאזם קאסם אמר לערוץ אלג'זירה בנושא כי "ההתנגדות נוקטת באסטרטגיה חדשה בהתמודדות עם מטוסי הכיבוש בשמי עזה, וממשיכה לפתח את היכולות והכלים שלה כדי להגיב לפשעיו".
עפ"י קאסם, התוכניות בחמאס ובארגוני הטרור שואפות להגיע לשלב של "אבטחת שמי עזה מכלי טיס ישראלים עוינים ומניעת טיסה ותקיפה".

בין ארגוני הטרור שהשתתפו בירי טילי הנ"מ בהסלמה בחג הפסח היו "גדודי המג'אהדין", אלו פרסמו קטע וידאו בו נראה אחד מאנשי הארגון יורה טיל קרקע-אוויר באמצעות משגר כתף.

בכיר הארגון, מואמן עזיז אמר בנושא כי "ההתנגדות פועלת מסביב לשעון על מנת לבסס את תורת ההרתעה". עזיז חשף בפני הערוץ הקטרי את העובדה שברצועה שוקדים על פיתוחם של כלי נשק וטילים נוספים מתוצרת מקומית, במטרה לשפר את יכולותיהם, ובכדי שמטוסי הקרב הישראלים לא יהיו בטוחים עוד, בעת טיסה בשמי עזה. לדבריו, טילי הקרקע-אוויר ששימשו את ארגוני הטרור בסבב ההסלמה האחרון, הם חלק מהמערכת שפיתחו "המוחות המהנדסים של ההתנגדות" בתחום ההגנ"א. "בדיוק כפי שהצלחנו לנטרל פעילות של מסוקים בשמונה השנים האחרונות, אנחנו בדרך לאבטחה מלאה של שמי עזה".

קרדיט : ערוץ הטלגרם אינטליניוז   קרדיט לתמונה: מכון ואשינגטון