דרישה בלבנון להעמיד לדין את חמאס אחרי שירו רקטות לעבר ישראל

"החזית הריבונית ללבנון" הגישה לבית המשפט הצבאי תלונה נגד תנועת "חמאס", על רקע ירי רקטות מדרום לבנון לעבר ישראל לפני יותר משבועיים וסיכון ביטחון לבנון. הארגון ביקש "חקירה של כל ארגון זר שתוקף את הריבונות הלבנונית והופך אותה לארץ בעלת ביטחון רופף". החזית הביעה עוד בהודעתה שהוצגה ביום חמישי, שהיא המהלך השיפוטי הראשון נגד "חמאס" בלבנון, את סירובה "להקים 11 בסיסים צבאיים מחוץ למחנות הפלסטינים, השייכים לחזית העממית לשחרור פלסטין ( המפקדה הכללית), המשתרע מנעמה (דרומית לביירות) ועד קוסאיה בגבול לבנון וסוריה.

ב-6 באפריל, ארעה בדרום לבנון מתיחות ביטחונית כתוצאה מירי 34 רקטות משטח לבנון לעבר יישובים ישראליים, שלא גרם להרוגים, מה שחייב תגובה ישראלית שכוונה לעמדות חמאס במחנה רשידיה, מדרום לצור.

בעוד שמשקיפים מסבירים את הירי כקשור ל- "תגובה להפרות של משטרת ישראל במסגד אל-אקצא, התקפה על מתפללים וכמסר על התקיפות הישראליות שכוונו לאתרים איראניים בעומק הסורי", סגן המזכ"ל "חיזבאללה" נעים קאסם אישר כי המבצע "הוכיח את כללי ההרתעה שהוא מאומץ על ידי ציר ההתנגדות נגד האויב הישראלי".

 

אנשי הארגון אינם מהמרים על מהלך שיפוטי בקשר לידיעה זו, אך הם הציבו אותו כמסמך משפטי בידי הרשות השופטת, אותו הביע חבר "החזית הריבונית ללבנון", עורך הדין אלי מחפוד, שהדגיש כי "חובתה של החזית להעמיד את העניינים הללו בהישג ידם של המדינה ומוסדותיה, ללא קשר לחוסר יכולתם" לרדוף אחר העבריינים.

מחפוד אמר לאשרק אל-אווסט: "מה שעשינו הוא רשמי, אבל זה חוקי ומשמש כזעקה משפטית שעל העם הלבנוני וכל המדינות האזוריות והבינלאומיות המתעניינות בענייני לבנון לשמוע, שיש מי שמבקש להפוך את לבנון לבסיס צבאי". מה (חמאס) עשה (בירי טילים לעבר ישראל) יהווה תמריץ לארגונים אחרים לבצע פעולות צבאיות דומות שעלולות לגרור את לבנון לאסון.
ואם לחזית יש ראיות ומסמכים המאשרים את מעורבותו של "חמאס" בירי רקטות לעבר ישראל, מחפוד הסביר כי "כלי התקשורת הזרים, הערבים ואפילו המקומיים החשובים ביותר דיברו על כך ש(חמאס) עומדים מאחורי המבצע הזה והם עצמם לא הכחישו זאת, ולכן הם אחראים עד שיוכח אחרת".

 

מומחים חוששים שמהלכים מוטעים בירי כגון זה יגררו את לבנון למלחמה עם ישראל, שאת השלכותיה לבנון לא תוכל לשאת לאור הקריסה הכלכלית והחברתית, ועם נוכחותם של כשני מיליון עקורים סורים על אדמת לבנון, במיוחד מאז הצד הישראלי הטיל על מדינת לבנון אחריות לכל פעולה שחיזבאללה או כל ארגון חמוש הפועל משטח לבנון.

פעולה צבאית בדרום לבנון כפופה תמיד לקריטריונים ספציפיים, שכן חיזבאללה, המחזיק בעול האבטחה לאורך גבול לבנון-ישראל, אינו מאפשר כל פעילות ביטחונית או צבאית אלא בתיאום עמו, כפי שמעידה העובדה שכאשר אדם יורה טיל לעבר ישראל הוא נעצר במהירות ומועבר לידי מערכת המשפט בלבנון. מקור משפטי אמר לאשרק אל-אווסט כי "מערכת המשפט הצבאית העמידה לדין בעבר עשרות אנשים לבנונים ופלסטינים שירו ​​רקטות לעבר שטח ישראל, באשמת החזקת נשק צבאי ללא רישיון, ביצוע פעילות ביטחונית, ירי רקטות לעבר ישראל, ושידול לתוקפנות ישראלית." ומסכן את ביטחון לבנון.

مُلاحقة "حماس" أمام القضاء اللبناني | ch23

קרדיט: רשתות חברתיות