חשש ישראלי שהקרבות בסודאן יסכלו את תהליך הנורמליזציה

ישראל מנצלת את יחסיה עם מפקד כוחות צבא סודאן, רב אלוף עבד אל-פתאח אל-בורהאן, ומפקד כוחות התמיכה המהירה, רב אלוף מוחמד חמדאן דגאלו, המכונה חמידתי, כדי להפציר בהם לסיים את הלחימה בסודן. לפי שלושה גורמים ישראלים ששוחחו עם אתר "אקסיוס" האמריקאי .

האתר טוען כי הנורמליזציה עם סודן והיחסים שיצרה ישראל הן עם אל-בורהאן והן עם חמידתי, העמידו אותה ב"עמדת עדיפות" בניסיון להשפיע על שני הגנרלים המסוכסכים.

הגורמים אמרו כי הישראלים מודאגים מאוד מכך שהלחימה הנוכחית תהרוס את המדינה, תמנע הקמת ממשלה אזרחית ותסכל כל סיכוי להסכם שלום בין ישראל לסודאן.

 

הגורמים הישראלים הוסיפו כי משרד החוץ הישראלי היה במגע בשנים האחרונות עם אל-בורהאן בנוגע לתהליך הנורמליזציה, וכי המוסד עומד בקשר עם חמידתי בנושאי ביטחון ולוחמה בטרור.

גורמים ישראלים ציינו כי לפני פרוץ הסכסוך, ארצם עקבה מקרוב אחר השיחות בסודן בנוגע להסכם המסגרת שאמור היה להוביל למינוי ממשלה בראשות  גורם אזרחי. 

האתר ציין כי שר החוץ הישראלי אלי כהן, כשביקר בחרטום בפברואר האחרון, דחק באל-בורהאן להתקדם עם תהליך החזרת הכוח לממשלה אזרחית והבהיר כי יהיה קשה להגיע להסכם שלום בלעדיו.

גורם ישראלי בכיר אמר כי ממשלת ארצו הייתה בטוחה בשבוע שעבר שההסכם למינוי ממשלה אזרחית יתרחש תוך ימים, אם לא שעות.

הוא הוסיף כי ישראל הייתה מתוסכלת כשההסכם קרס וסכסוך מזוין פרץ בסוף השבוע.

 

גורמים ישראלים אמרו כי הבית הלבן ומחלקת המדינה הפצירו בישראל ביום ראשון לעזור ללחוץ על שני הגנרלים הלוחמים להסכים להפסקת אש. 

גורמים במשרד החוץ הישראלי שוחחו עם אל-בורהאן, בעוד שגורמים מהמוסד שוחחו עם חמדיתי ודחקו בשני הצדדים להפסיק את ההסלמה, כך לפי האתר.

האתר ציטט דובר משרד החוץ הישראלי שאמר כי ארצו "עוקבת בדאגה אחר האירועים בסודאן", והדגישה כי "ישראל רוצה יציבות וביטחון לסודן".

 

שלושת הבכירים הישראלים אמרו, "ההחלטה הישראלית הרשמית מאשרת כי היא לא תיקח צד באף אחד מהצדדים למשבר ולא תהיה מעורבת בשום מאמצי תיווך מלבד דחיפה להפסקת אש".

הקרבות בחרטום בין הצבא לכוחות התמיכה המהירה נכנסו ליום השישי שלהם, ועד כה נהרגו יותר מ-270 אזרחים וגרמו לאלפי תושבים לברוח מבירת סודאן כדי להימלט מהקרבות.

תמונה

קרדיט: אלחורה   קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות