מלחמה רב זירתית על הפרק?

*- במערכת הביטחון הגיעו להבנה כי אנו נמצאים בפני עידן ביטחוני חדש בו ייתכן איום ממשי בכלל הגזרות בעת ובעונה אחת.   *- רק לפני מספר ימים, באמ"ן הוציאו ההערכה כי "גוברת הסכנה למלחמה בשנה הקרובה"

 

במערכת הביטחון הגיעו להבנה כי אנו כעת בסוף עידן העימותים המוגבלים, או "ימי קרב" כפי שאהבו לכנות אותם, לאורך שנים פעלו בישראל תחת ההנחה שניתן לקיים עימותים מוגבלים, אבל זו תופעה שהולכת ונעלמת, כיום ישנה תופעה בולטת של התלכדות הזירות, ואנו נמצאים בפני עידן ביטחוני חדש בו ייתכן איום ממשי בכלל הגזרות בעת ובעונה אחת.

איראן היא הכח המניע בהתלכדות הזירות, היא מעבירה לגרורותיה משאבים, אידיאולוגיה, ידע והכשרה.

ארגון הטרור חיזבאללה מקבל לפי ההערכות מהאיראנים כ-700 מיליון דולר בשנה, בנוסף להעברת ידע ואמל"ח אסטרטגי.

ארגון הטרור חמאס מקבל כ- 100 מיליון דולר בשנה, לצד עשרות מיליוני דולרים נוספים לארגון הטרור הג'יאהד האיסלאמי.

המיליציות האיראניות בסוריה מתוקצבות במאות מיליוני דולרים, ומיליארדים נוספים מועברים למשטר הסורי שנשאר חייב לאיראן.

המיליציות השיעיות (האיראניות) בעיראק לא מקופחות גם הן ומימון המשכורות וציוד האמל"ח שלהן בהיקף של מאות מיליוני דולרים ממומנות ע"י איראן.

ארגון הטרור אנצאר אללה (הח'ותים) בתימן זוכים למימון בשווי מאות מיליוני דולרים בשנה בנוסף לידע ואמל"ח.

התלות הגוברת של כל ארגוני הטרור הללו באיראן, גורמת להם למתוח למולנו את הגבולות ולהעז יותר, כל זאת בהנחיית המשלחים.

 

ריכוז הזירות המאיימות על ישראל בעת הנוכחית;

¤ איראן (משמרות המהפכה)

¤ תימן (אנצאר אללה – הח'ותים)

¤ עיראק (המיליציות השיעיות)

¤ סוריה (המיליציות הפרו איראניות)

¤ לבנון (חיזבאללה, וארגונים פלסטינים)

¤ עזה והגדה (חמאס, הג'יהאד האיסלאמי, ופלגים נוספים)

¤ ערביי ישראל בתוך הארץ

¤ מצרים וירדן אמנם כרגע ביחסים טובים עם ישראל, אבל לא ניתן להתחייב כי המצב יישאר דומה בעת מלחמה רב זירתית במזרח התיכון, וכן לא ניתן להתחייב כי המשטרים הנוכחיים לא יפלו בעת לחימה כזו.

שר הביטחון בחר להתייחס היום לנושא ואמר: "איראן קרובה מאי פעם ליכולת גרעינית צבאית, מול האיום הזה צריך לפעול באחת משתי הדרכים, פעולה צבאית או איום צבאי אמין, איראן חשה ביטחון עצמי גובר, לתפיסתה המערב מורתע וחסר כלים אפקטיביים כנגדה, בזמן שישראל עסוקה מול השלוחים של איראן, איראן מתעצמת כלכלית וצבאית והדבר מקנה לה מרחב פעולה, זה דבר שצריך להדיר שינה מעיניי העולם כולו ומעיניי ישראל".

בנוגע לזירה הצפונית אמר: "אנו ממשיכים ופוגעים באופן שיטתי בנכסים וביכולות איראניות במרחב, לא נאפשר לאיראן להקים צבא איראני בסוריה, לא נאפשר להפוך את רמת הגולן ללבנון, ולא נאפשר שהאדמה הסורית תהיה מקפצה לנשק מתקדם לכיוון לבנון, על כל זה אנו עובדים בהיקף גדול, מאז כניסתי לתפקיד, ברבעון הראשון של 2023 הכפלנו את קצב התקיפות בסוריה, אנו פוגעים באופן שיטתי ביכולות מודיעין וצבאיות.

על הפעילות של כוהב"ט ברשות הפלסטינית ציין: "היחלשות הרשות והמנגנונים מעמידה אותנו בפני החלטות ביטחוניות משמעותיות, במקומות בהם הרשות לא פועלת זה מחייב אותנו לפעולות ממושכות יותר ועצימות יותר".

קרדיט: דן אסולין מקבוצת נציב    קרדיט לתמונות: דובר צה"ל