אחרי כישלון המו"מ לקניית מטוסים חדשים מטוס הכפיר ימשיך לשרת בקולומביה

שר ההגנה של קולומביה, איבן ולסקז, הודיע בראיון לרדיו קרקול של 6AM כי לא ניתן היה להגיע להסכם עם דאסו או סאאב לרכישת מטוסי קרב חדשים שאמורים להתחיל להחליף את מטוסי הכפיר , מתוצרת התעשייה האווירית הישראלית, של חיל האוויר הקולומביאני (FAC) מהחל השנה.

לפני שבועיים העניק ולאסקז ראיון לאותה תוכנית, בו מסר כי הממשלה נוטה לבחור במטוס הקרב הצרפתי כתחליף לכפיר, על פני הצעות ה-F-16 האמריקאי בלוק 70/72 והגריפן -אי השוודית.

כדי לשלם עבור החלק הראשון של הרכישה, למשרד ההגנה הקולומביאני היה תקציב פנוי של 678 מיליון דולר שהוסכם במהלך הממשל הקודם באמצעות מסמך כוונות CONPES (המועצה הלאומית למדיניות כלכלית וחברתית). בסך הכל התכוונה קולומביה לרכוש 16 מטוסי קרב מסוג רפאל מתוצרת חברת דאסו , על פני תקופה של 10 שנים, שעלותם המשוערת הייתה עומדת על כ-3.15 מיליארד דולר.

עם זאת, למסמך ה-CONPES היה תאריך תפוגה של 31 בדצמבר 2022, ומכיוון שלא ניתן היה לסגור את המשא ומתן עם שני המציעים המועדפים בזמן, תוכנית החלפת כפיר של FAC נותרה ללא מימון ראשוני.

המשא ומתן יימשך ככל הנראה שנה, או עם דאסו וממשלת צרפת, או עם חברת סאאב וממשלת שוודיה, אבל המכשול הראשון שמשרד ההגנה הקולומביאני יצטרך להתגבר עליו הוא לדון ולהשיג מסמך CONPES חדש שמבטיח את הכספים הדרושים לביצוע הרכישה.

בינתיים, בחירת מחליף לצי מטוסי הכפיר המזדקן של התעשייה האווירית לישראל ממשיכה להתעכב, והמטוס יצטרך להישאר בשירות בצורה כלשהי, למרות שהמטוסים היו אמורים להיות מושבתים בהמשך השנה.

Kfir aircraft: multi-role all weather supersonic combat aircraft

קרדיט: https://www.aviacionline.com/    קרדיט לתמונות: תעשיה אווירית לישראל