הערכה: רוסיה שיבשה בהצלחה כלי נשק מונחי GPS של ארה"ב שניתנו לאוקראינה

פצצות מונחות GPS מספקות לצבא האמריקאי יתרון עצום, אבל נראה שהרוסים מצאו דרך להתמודד עם זה.

 

כוחות רוסים מצליחים לשבש חלק מכלי הנשק מונחי ה-GPS שארצות הברית מספקת לאוקראינה, כולל חימוש Joint Direct Attack Munitions, או JDAM, כך דיווח כתב העת האמריקאי Business Insider, תוך ציטוט של מסמכים שהודלפו.

הדו"ח שהודלף מצא שארבעה מתוך תשעה טילי JDAM ארוכי טווח, ששימשו את הכוחות האוקראינים לא הצליחו לפגוע במטרות רוסיות, אולי עקב חסימה, ויצאה המלצה ​​לנטרל קודם את מערכות השיבוש הרוסיות לפני שממשיכים לעשות שימוש בפצצות אלו, כך דווח יום שלישי באינסיידר.

نظام تحديد الموقع العالمي ... GPS - ويكي عربي

קרדיט: ויקי ערבי

 

מידע על יכולתה של רוסיה לשבש מסלול טיסה של פצצות JDAM וכלי נשק מדויקים אחרים נכלל בדליפת נתונים מסיבית שמשרד המשפטים חוקר. הפנטגון גם פתח במאמץ שמערב כמה ארגוני משרד ההגנה לשקול את ההשלכות הביטחוניות הלאומיות של דליפת מסמכים מסווגים דרך האינטרנט.

לא ברור כמה JDAMs יש לאוקראינים. גיליון הנתונים האחרון של משרד ההגנה על הסיוע הצבאי של ארה"ב לאוקראינה לא ציין בדיוק כמה "תחמושת אוויר מדויקת" ו"טילים מונחים מדוייקים" קיבלה אוקראינה.

סגן-אלוף בדימוס של חיל האוויר גלן "פאודר" קרלסון, קצין לוחמה אלקטרונית ,לשעבר, ששרת במטוסי B-52, אמר שהוא לא מופתע שהרוסים הצליחו לשבש סוגים מסוימים של פצצות JDAM.

 

"לכל אות ב-EMS [ספקטרום אלקטרומגנטי] יש נקודות תורפה", אמר קרלסון, נשיא לשעבר של אגודת "העורבים הישנים" – Old Crows, ארגון המאגד מומחים ואנשי מקצוע בתחום לוחמה אלקטרונית וסייבר.

לכל סוג של JDAM יש נקודות חולשה משלהן, אמר קרלסון ולצבא ארה"ב יש אמצעי נגד מערכות שיבוש המנסות לתקוע כלי נשק מונחי GPS, קרלסון סירב לומר בדיוק מה הם אמצעים אלה.

בינתיים, רוסיה, סין ויריביהם הפוטנציאליים האחרים עקבו מקרוב כיצד צבא ארה"ב השתמש בנשק מונחה GPS מאז המבצעים האוויריים של נאט"ו נגד סרביה ב-1999 כדי שיוכלו לשפר את טכניקות החסימה שלהם, אמר קרלסון.

"זהו משחק שחמט אופייני: מהלכים ומהלכי נגד", אמר קרלסון.

درس نظام تحديد المواقع العالمي الصف السابع مادة الدراسات الإجتماعية والتربية الوطنية - بوربوينت -

קרדיט: רשתות חברתיות

 

מפקדי צבא אמריקאים יודעים זה מכבר שמערכות תקשורת וניווט אמריקאיות "ידשדשו" בכל מלחמה נגד רוסיה או סין. בשנת 2018 אמר מפקד פיקוד המבצעים המיוחדים של ארה"ב כי מטוס AC-130 של צבא ארה"ב מעל סוריה הושבת זמנית עקב מתקפת סייבר.

לא ברור אם סוריה או רוסיה מאחורי מתקפת סייבר זאת. 

במהלך 10 השנים האחרונות, צבא ארה"ב פעל רבות כדי להפוך את ה-GPS לעמיד יותר מפני שיבושים, אמר ג'יימס לואיס, מומחה טכנולוגי במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון הבירה.

כפתרון לטווח ארוך, צבא ארה"ב בוחן גם שימוש במחשוב קוונטי כדי לקבוע את המיקום הגיאוגרפי של מטרות מכיוון שהן לא ניתנות לשיבוש בקלות, אמר לואיס.

לואיס אמר שהרוסים מחפשים דרכים חדשות להשבית את ה-GPS מאז המאה הקודמת מכיוון שהם מבינים שצבא ארה"ב מסתמך לחלוטין על נשק מונחה GPS.

מאז 2015, הרוסים פרסו מכשירי שיבוש של בעלי עוצמה אדירה בסוריה שמשבשים חלק גדול מהספקטרום האלקטרומגנטי. מכשירי השיבוש הללו כה חזקים שהם יכולים להשפיע על מטוסים הנוחתים בישראל, טוען לואיס.

 

הערה ברקע הכתבה: בעבר טענו אמצעי תקשורת בעולם כי רוסיה הפעילה מערכות שיבוש אלקטרוניות על טילי השיוט שישראל שיגרה נגד מטרות איראניות וסוריות בסוריה. לא ידוע אם מערכות אלו הצליחו במשימתן אך עצם העובדה שכל התקיפות הישראליות השיגו את מטרתן, מאותתות, להערכתי, כי ישראל הצליחה להתגבר על ניסיונות שיבוש אלו ולסיים בהצלחה כל תקיפה שהחלה בה. 

פצצות JDAM אמריקאיות

קרדיט: ערביכ דפנס       קרדיט לתמונה: צבא ארה"ב