צפון אירלנד מציינת 25 שנה להסכם "יום שישי הטוב"

בדיוק כאשר צפון אירלנד מציינת 25 שנה להסכם יום שישי הטוב, נודע על מותו של שחקן מרכזי בשנות הסכסוך המזוין ("הטראבלס") – אנתוני סקפטיצ'י, שעמד בראש היחידה לביטחון פנימי של ה-IRA, שחקרה ורצחה עשרות חשודים במסירת מידע לבריטים, אבל שימש גם סוכן של המודיעין הצבאי הבריטי תחת שם הקוד "סטייקנייף".

סקפטיצ'י, יליד בלפסט ובנו של מהגר איטלקי, הוכנס למעצר מנהלי ב-1971, ובכלא הצטרף לצבא האירי הרפובליקני. הוא השתחרר אחרי שלוש שנים והפך לחבר בחטיבת בלפסט של ארגון הטרור. בנסיבות שעדיין אינן ברורות, הוא גם גויס לעבוד עבור המודיעין הבריטי שניצל את קרבתו להנהגת ה-IRA.

בתחילת שנות ה-80, מונה סקפטיצ'י לעמוד בראש יחידה של ה-IRA לאיתור קתולים שנחשדו במסירת מידע לבריטים. עשרות חשודים נחטפו, עברו עינויים ממושכים קשים וחלקם גם הוצאו להורג וגופותיהם הושלכו או הוסתרו. שמו של סקפטיצ'י נקשר ישירות ל-18 הוצאות להורג לפחות.

בשנת 2003, נחשף בתקשורת שסקפטיצ'י הוא הסוכן "סטייקנייף" שעבד עם המודיעין הבריטי. הוא נאלץ לברוח מצפון אירלנד, כשהוא מותיר מאחור את רעייתו וששת ילדיהם, והתגורר מאז במסתור באנגליה תחת זהות בדויה. אמש נמסר כי הוא מת בגיל 77 מוקדם יותר החודש וכי הוא נקבר בחשאי לפני ימים אחדים.

סקפטיצ'י הכחיש כי הוא "סטייקנייף" ואף איים לתבוע את הרשויות הבריטיות. הוא מעולם לא עמד לדין על מקרי הרצח המיוחסים לו, על אף דרישת המשפחות, וגורמי צבא בבריטניה הגנו על השימוש בסקפטיצ'י בטיעון שהוא סייע לסכל פיגועים של ה-IRA וכי המידע שלו הציל את חייהם של לפחות 180 בני אדם.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: ויקיפדיה