מבזקי חדשות מהעולם ליום 15-4-2023. מתעדכן

*- דיווח בדר שפיגל: ממשלת גרמניה התירה לפולין להעביר לאוקראינה מטוסי קרב מדגם מיג-29 שנמצאים ברשותה ואשר היו שייכים בעבר לגרמניה המזרחית. ברשות פולין נמצאים כיום כתריסר מהמטוסים המיושנים מתוך 23 שנמכרו לה בשנת 2002.

*- בניין הפרלמנט ההולנדי פונה היום וכוחות משטרה גדולים הגיעו למקום אחרי שחפץ חשוד התגלה בחדר הדואר. מנהיג הימין הקיצוני, חירט וילדרס ממפלגת החירות, אמר כי חבילה עם בובת דובי (טדי בר), שאליה היו מחוברים כבלים, נשלחה אליו, אולם היא לא כללה חומר נפץ.

*- נורבגיה הודיעה כי היא מגרשת 15 אנשי ביון רוסים שהיו מוצבים בשגרירות באוסלו. שרת החוץ, אניקן הויטפלדט, מסרה כי הם "ביצעו פעולות שאינן תואמות את מעמדם הדיפלומטי" וכי המעקב אחרי פעילות הריגול שלהם "התנהל לאורך זמן". "לא נאפשר לקציני ביון רוסים לפעול תחת מסווה דיפלומטי", הדגישה הויטפלדט, שהוסיפה כי ארצה מעוניינת ביחסים טובים עם רוסיה וכי מדובר בצעד נקודתי. במוסקבה מיהרו להצהיר כי הם יגיבו על גירוש אנשיהם.

*- נשיא הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, שלח למנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג-און, זר פרחים ואיחולי בריאות לרגל יום הולדתו ה-111 של מייסד המדינה, קים איל-סונג. נשיא סוריה, בשאר אסד, שלח אגרת ברכה שבה הצהיר כי שתי המדינות "ימשיכו לפתח שיתוף פעולה בכל התחומים" ואיחל "בהצדעה" לקים "בריאות ושמחה".

*- ראש ממשלת פולין, מתאוש מורבייצקי, הודיע כי מטוסי ה-F-35 הראשונים יגיעו לחיל האוויר הפולני בשנה הבאה. "הטייסים של פולין הם האליטה של נאט"ו וזה מטוס הקרב הטוב ביותר. זה יבטיח את הביטחון שלנו", אמר מורבייצקי במהלך ביקור במפעל לוקהיד מרטין בארה"ב. הוא הוסיף כי שוחח עם אנשי החברה על רכש של טילים מתקדמים עבור המטוס.

*- פיקוד המרכז האמריקאי הודיע כי חודייפה אל-ימני (התימני), בכיר בדאע"ש שהיה אחראי על סיוע למבצעי תקיפה, נלכד עם שניים משותפיו בפשיטה של כוחות מיוחדים במזרח סוריה ביום שבת האחרון. "הלכידה תשבש את יכולתו של הארגון לתכנן מבצעים ולהוציא אותם לפועל", נמסר.

*- ארמון בקינגהם הודיע כי הנסיך הארי יגיע לטקס ההכתרה של אביו, המלך צ'רלס השלישי, ושל המלכה-רעייה קמילה בחודש הבא, אולם רעייתו מייגן ושני ילדיהם יישארו בקליפורניה.

*- לניו זילנד היו כבר שלוש נשים בראשות הממשלה, אולם החל מהיום, בפעם הראשונה בתולדות המדינה, יש שוויון מוחלט בין גברים לבין נשים ליד שולחן הקבינט: שרת השימור וענייני צעירים, ווילו-ז'אן פריים, צורפה לקבינט ובכך יש עשרה שרים ועשר שרות בגוף הבכיר של הממשלה.

המינוי של פריים גם מעלה לשישה את מספר שרי הקבינט ממוצא מאורי, שיא של כל הזמנים. "נחמד שיש קבינט שמשקף את האוכלוסייה של ניו זילנד", אמר ראש הממשלה, כריס היפקינס, שנכנס לתפקידו בינואר ומאז קידם שלוש נשים לקבינט.

*- היסטוריה בקהילת הביון הבריטית:

אן קיסט-באטלר מונתה לעמוד בראש המטה לתקשורת ממשלתית (GCHQ), סוכנות מודיעין האותות של בריטניה, האישה הראשונה בתפקיד ב-104 שנות הארגון. קיסט-באטלר משמשת כיום כסגנית מנהל סוכנות MI5 ובעבר שימשה שנתיים כראש היחידה ללוחמה בטרור ובפשע המאורגן ב-GCHQ.

"היא המועמדת האידיאלית להוביל את GCHQ, ואן תשתמש בניסיון הנרחב שלה כדי לסייע בהגנה על הציבור הבריטי", אמר שר החוץ, ג'יימס קלברלי. "אני נלהבת להמשיך ולהבטיח ש-GCHQ יהיה ארגון שבו כולם יכולים לבצע את המיטב שלהם", הצהירה קיסט-באטלר שתחליף את סר ג'רמי פלמינג שיפרוש בחודש הבא אחרי שש שנים.

*- מושל מדינת סנטה קטרינה בברזיל, ג'ורגיניו מלו, הודיע כי בכל אחד מבתי הספר במדינה הדרומית יוצב שוטר, שוטר צבאי או כבאי "כדי להגן על הנכס הגדול ביותר שלנו – הילדים שלנו". ההחלטה הגיעה אחרי שבשבוע שעבר נרצחו ארבעה ילדים בהתקפה שביצע בן 25 חמוש בגרזן בגן ילדים בעיר בלומנאו.

*- משרד ההגנה של טייוואן מדווח על 91 כלי טיס של חיל האוויר הסיני ו-12 כלי שיט שאותרו בשעות הערב ליד האי, ביום השלישי והאחרון של התמרונים הסיניים שדימו מצור והתקפות ישירות על טייוואן בתגובה לפגישתה של הנשיאה עם יו"ר הקונגרס האמריקאי. לפי ההודעה, 54 מהמטוסים גם חצו את הקו המפריד במצר טייוואן ונכנסו לאזור הזיהוי של ההגנה האווירית.

*- ארמון בקינגהם הציג את האמוג'י של טקס ההכתרה של המלך צ'רלס השלישי. האמוג'י מבוסס על כתר אדוארד הקדוש שיונח על ראשו של המלך בטקס ההיסטורי שיתקיים ב-6 במאי והוא יופיע בכל התגיות שקשורות לאירועי ההכתרה.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי     קרדיט לתמונה: בית המלוכה באנגליה