שינויים בערב הסעודית – מעט על ספורט נשים

כולם מדברים על השינויים המתחוללים בערב הסעודית, על חזון 2030 של מוחמד בן סלמן, יורש העצר הסעודי, על הפיתוח המואץ והמהיר של הממלכה בתחומים רבים, על הפרויקטים אדירי הממדים של בנייה ותשתיות (העיר ניאום כדוגמה) על שהממלכה נפתחת לתיירים בני כל הדתות מכל העולם, ועל פסטיבלי סרטים, מוזיקה, אמנות, מורשת, ירידים ותערוכות, וכמובן על שנשות ממלכה זוכות לחופש וזכויות שלא זכו להן לפני תחילת עידן השינוי שעובר על הממלכה.

כבר באפריל 2020 כתבתי לכם סדרת מאמרים בנושא השינויים שעוברת ערב הסעודית, על השינויים החברתיים בממלכה, על השינויים הכלכליים, וגם על הנקודה הישראלית, ובשלוש שנים שעברו, השינויים המשיכו להתקדם ולהעמיק בכל נושא אפשרי, מחינוך ומדע, דרך תעשייה לסוגיה (מסורתית, כבדה, ביטחונית, תוכנה, וטכנולוגיה עילית), רפואה ציבורית, ממשל זמין (דיגיטלי – מתוקשב) וכמובן קידום זכויות נשים ואפשרויות התפתחות ועבודה לנשים (כולל טייסות מטסי נוסעים, ונהגות רכבות מהירות).

 

אבל היום אספר לכם מעט על דבר שאלי פחות מוכר שקורה בממלכה הסעודית, על ספורט נשים וכדורגל נשים בסעודיה. אני מניח שחלקכם ירימו גבה וישאלו: מה? יש משחקי כדורגל נשים בסעודיה? ואענה בקצרה שכן, יש קבוצות כדורגל נשים בערב הסעודית, ויש קבוצות כדורסל נשים, ויש סעודיות שעוסקות בענפי ספורט אחרים, אפילו מרימות משקלות.

אזכיר שב- 12 בפברואר זכתה קבוצת אל-נאסר (النصر = Al-Nassr) מריאד בגביע ליגת העל לכדורגל נשים בסעודיה לעונת 22-23, ואציין שזו זכייתה השנייה של הקבוצה בגביע, ואזכיר שהזכייה בעונה הקודמת – לשנת 21-22, הייתה הפעם הראשונה למפעל גביע הליגה לכדורגל נשים בערב הסעודית, ואוסיף שליגת העל לכדורגל נשים נוסדה בפורמט הנוכחי באוקטובר 2022, וכוללת שמונה קבוצות, וכן אזכיר שבנובמבר 2020 הוקמה לראשונה, ליגת כדורגל נשים ארצית שמנתה 24 קבוצות ושחולקה לשלוש מחוזות (ריאד, ג’דה ודמאם).

 

עוד אזכיר שביוני 2022 לראשונה אירחה סעודיה טורניר כדורגל נשים אזורי שהתקיים בג’דה, אליפות מערב אסיה, בהשתתפות 6 נבחרות: בחריין, עיראק, כווית, עומאן, ערב הסעודית, ונבחרת פלסטינית.

אבל זה גם המקום להזכיר, שזו לא הייתה פעם הראשונה שהממלכה ועיר ג’דה, אירחה תחרויות ספורט נשים, ובאוקטובר 2021 התקיימה בג’דה אליפות העולם בהרמת משקולות לנוער (כולל נערות) לשנת 2021, והעיר כלכלית של המלך עבדאללה הצמודה לג’דה, מארחת מדי שנה את אליפות הגולף הבינלאומית לנשים של חברת הנפט הלאומית הסעודית – ארמקו.

 

מעט היסטוריה
שתי קבוצות כדורגל נשים הראשונות: קבוצת ג’דה יונייטד מג’דה (جدة یونایتد = Jeda United / King’s United) וקבוצת להבות המזרח (شعلة الشرقية = Eastern Flames) מדהראן (الظهران = Dhahran) נוסדו כבר בשנת 2006, לאחריהן נוסדו מועדוני כדורגל נשים גם בריאד ובדמאם (الدمّام = Dammam) ובשנת 2008 נערך טורניר ראשון של כדורגל נשים בממלכה הסעודית, ששבע קבוצות לקחו בו חלק.

בשנתיים שלוש אחרונות, כשכדורגל הנשים החל להתמקצע ולהתמסד תחת פדרציית כדורגל הסעודית, מועדוני ספורט הגדולים בסעודיה חלו לרכוש ולמזג לתוכם את קבוצות כדורגל הנשים, וכך מועדון אל-נאסר גדול מריאד, אסף אל חיקו החם והמקצועי את קבוצת אל-ממלכה (المملكة = Al-Mamlaka) שזכתה בגביע הראשון בהיסטוריה של כדורגל נשים בסעודיה, וכך גם עשו מועדוני הכדורגל ידועים אחרים כמו מועדון אל הילאל, אל-אהלי, אל-איתיחאד, ומועדון אל-שבאב, השתלטו על קבוצות כדורגל נשים.

 

אציין שלא תראו כתבות עם תמונות וסרטונים בערוצי התקשורת, על כל קבוצות כדורגל נשים בממלכה, ושנוסף לקבוצות מקצועיות או החצי מקצועית שהן חלק מהליגות המאוגדות תחת פדרציית הכדורגל הסעודית, ושלוקחות חלק בתחרויות פומביות, ישנן קבוצות אחרות, שלא משתתפות בתחרויות ולא משחקות במגרשים גדולים, אלא פשוט קבוצות נשים קטנות, בהתאגדות מקומית, שמשחקות שלא בפני קהל רוכש כרטיסים באצטדיונים מפוארים, קבוצות דלת תקציב שמסרבות לעסקאות חסות של יצרני בגדי ספורט או של גופים עסקיים אחרים, מטעמי שמירה על צניעות וכבד השחקניות, לכן לא יעלו צילומי השחקניות בתקשורת וברשת וגם לא יאפשרו שידור משחקי הכדורגל בטלוויזיה או ברשת.

נשים הורשו לראשונה להיכנס כצופות לאיצטדיוני כדורגל, רק בשנת 2012, אבל רק במשחקים בין לאומיים שנערכים בסעודיה במסגרות בין לאומיות, כפדרציית הכדורגל הבין לאומית או האסייאתית. אבל צריך לזכר שזה היה שינוי מוגבל וזמני, ואזכיר שבשנת 2015 הציאו הרשויות חוזר מחייב למנהלי אצטדיוני הספורט, שמחייב אתם למנוע מנשים וילדות להיכנס לאצטדיונים, גם אם הן מלוות בהוריהן ובני משפחה, וחוזר דומה יצא גם למנהלי חדרי הכושר.

 

רק בינואר 2018, לקראת פתיחת משחקי ליגת הכדורגל הסעודית, אושר לראשונה לנשים להיכנס לצפות במשחקי כדורגל במסגרת הליגה הרגילה ולכל מסגרת אחרת, אבל כמובן שבמסגרת תנאים שפרסמו בעבר, דבר שכלל היערכות מוקדמת מצד מנהלי האצטדיונים.

בשנת 2014 הוצבו חמישה תנאים שיאפשרו לנשים להיכנס למשחקי כדורגל, הראשון שבהם היה שנוכחותן של נשים תהיה במסגרת משפחתית ולא אינדיבידואלית, תנאי השני היה שלמשפחות הכוללות נשים, יוקצו מקומות נפרדים ביציעים, תנאי השלישי היה שלא יהיה שום סוג של ערבוב מגע עם גברים שלא מבני משפחתן באצטדיון, תנאים אלה הובילו לתנאי הרביעי – שיש להקצות באצטדיונים כניסות ויציאות נפרדות לנשים ומשפחות, וכן מתחמי חניה נפרדים, ולתנאי החמישי והמתבקש היה שיש לספק שירותים לנשים כגון חדרי שירותים ומתקני שירות אחרים.

 

באותה שנה 2014, גם נפתחו לראשונה בפני נשים בממלכה הסעודית, דלתות חדרי כושר, לאחר שמפעילת חדרי הכושר הגדולה בממלכה, קיבלה החלטה לפתוח חדר כושר ראשון לנשים, והיות ונתקלו במחסור של מדריכות כושר מקצועיות לנשים, שהרי בערב הסעודית לא יהיה גבר שידריך נשים בחדר הכושר, החלו לביא מדריכות כושר ממצרים לירדן, ובמקביל לקדם את האפשרות של פתיחת הפקולטות לספורט בפני נשים, דבר שעורר דיון ציבורי, בעד ונגד לימודי תעודה בתחם הספורט לנשים, הכשרת נשים כמדריכות ומאמנות בענפי ספורט, שהוביל להקמת ועדה ממלכתית בנושא שהגישה המלצה חיובית, אבל זה מקום להזכיר גם את החלטת ועדת החינוך של מועצת השורא בממלכה, שדחתה המלצה לפתוח מכללות ספורט לסטודנטיות.

לסיום אומר שכפי שהבנתם מתחילת הדברים, מאז רוחות השיני המנשבות בממלכה הסעודית, לא פסחו גם על נושא ספורט נשים, והפתיחות לפעילות ועיסוק נשים בספורט חלחלה בממלכה ולא רק בקרב הדור הצעיר שברובו מאמץ בחום את רוחות השינוי גם בתחום ספורט. אבל אזכיר שבסעודיה ישנם עדיין שמרנים רבים שאינם רואים בחיוב חלק מהשינויים המתרחשים בממלכה, בוודאי שלא את העיסוק הנשי בספורט ונוכחתן במגרשים.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון   קרדיט לתמונה: ממשלת סעודיה

 

 

והקישורים למאמרים באתר נציב:
שינויים בערב הסעודית‎ – מבוא (תקציר):

שינויים בערב הסעודית‎ – חלק ראשון

שינויים בערב הסעודית‎ – חלק שני:

שינויים בערב הסעודית‎ – חלק שלישי: