איראן: "ניצלנו את טיסות הסיוע כדי להעביר נשק מתקדם לסוריה"

תשעה מקורות סוריים, איראנים, ישראלים ומערביים אמרו כי איראן השתמשה בטיסות שהעבירו סיוע לסוריה לאחר רעידת האדמה, כדי להביא נשק וציוד צבאי מתקדמים לתמיכה בהגנת איראן נגד ישראל בסוריה ולחיזוק נשיא המשטר הסורי, בשאר אל- אסד. 

 

לאחר רעידת האדמה ב-6 בפברואר השנה, נחתו מאות טיסות מאיראן בשדות התעופה של חלב, דמשק ולטקיה, והדבר נמשך שבעה שבועות.

שני מקורות אזוריים ומקור מודיעיני מערבי אמרו כי האספקה ​​כללה ציוד תקשורת מתקדם, סוללות מכ"ם וחלקי חילוף הנדרשים לשדרוג מערכת הגנה אווירית שאיראן סיפקה למשטר הסורי.

"רויטרס" שוחחה עם גורמי מודיעין מערביים ומקורות המקורבים להנהגות האיראניות והישראליות, כמו גם עם עריק מצבא סוריה וקצין סורי שעבד עם אותן טיסות.

בתשובה לשאלה האם איראן השתמשה במטוסי סיוע הומניטריים לאחר רעידות האדמה כדי להעביר ציוד צבאי לסוריה כדי לחזק את הכוחות שלה שם ולעזור לאסד, נמסר מהמשלחת של איראן לאומות המאוחדות בניו יורק: "זה לא נכון", בעוד ממשלת המשטר הסורי לא הגיבה לבקשה להגיב  .

מקורות אזוריים אמרו לרויטרס כי ישראל חשפה במהירות את הזרמת הנשק לסוריה ופתחה בשרשרת תקיפות אגרסיביות כדי לעצור אותה.

תא"ל יוסי קופרווסר, לשעבר ראש אגף המחקר בצה"ל ולשעבר מנכ"ל המשרד לנושאים אסטרטגיים, אמר כי תקיפות אוויריות ישראליות נגד המשלוחים נשענו על מידע מודיעיני כל כך ספציפי עד שצה"ל ידע איזו משאית מתוך שיירה ארוכה אמורה להיות המטרה.

 

יחידה 18,000

גורם צבאי ישראלי, שדיבר בעילום שם, אמר לרויטרס: "במסווה של משלוחי סיוע לנפגעי רעידת האדמה בסוריה, ישראל הבחינה במשלוחים גדולים של ציוד צבאי המועבר מאיראן, בעיקר בחלקים".

הוא אמר כי הסיוע הגיע בעיקר לנמל התעופה בחאלב וכי המשלוחים אורגנו על ידי המחלקה הסורית של יחידה 18000 של כוח קודס של משמרות המהפכה האיראניים, בפיקודו של חסן מהדאווי – حسن مهدوي.

הוא ציין כי ההובלה הקרקעית בוצעה על ידי יחידת ההובלה היבשתית – 190 של כוח קודס , בפיקודו של האנם שהירי – هانم شهريري. רויטרס לא הצליחה להשיג תגובה ממהדיוי ושאהירי גם משמרות המהפכה סירבו להגיב.

"התקיפות הישראליות כוונו גם לפגישה של מפקדי המיליציות האיראניות ומשלוחים של שבבים אלקטרוניים לשדרוג מערכות נשק", אמר העריק מצבא סוריה, קולונל עבדול-ג'באר אל-עקידי. אל-עקידי לא מסר היכן התקיימה הפגישה.

מקור אזורי אמר כי ישראל הפציצה את מסלול הנחיתה בשדה התעופה של חאלב שעות ספורות לאחר ששני מטוסי מטען איראניים נחתו עם משלוחי נשק תחת מסווה של הובלת סיוע, מידע שאושר על ידי שני מקורות מודיעין מערביים נוספים.

תת-אלוף איסמעיל קאאני , מפקד כוח קודס של משמרות המהפכה, היה הבכיר הזר הראשון שכף רגלו דרכה באזור רעידת האדמה בסוריה, ימים ספורים לפני הגעתו של אסד עצמו. רויטרס לא הצליחה להשיג את תגובתו של קאאני וגם משמרות המהפכה סירבו להגיב.

 

במקרה של אסון הומניטרי, מטוסי סיוע של האו"ם רשאים לבקש זכויות נחיתה מהרשויות המקומיות וסחורות הומניטריות פטורות ממכס.  במקרה זה העניקו שלטונות סוריה זכויות נחיתה לטיסות ישירות מרוסיה ומאיראן .

גורם אזורי המקורב להנהגה הבכירה האיראנית אמר כי "רעידת האדמה הייתה אסון מצער, אך יחד עם זאת, בעזרת ה', אנו יכולים לעזור לאחינו בסוריה במאבקם נגד אויביהם. שלחנו מיד כמויות נשק לסוריה ."

المدن - قوافل المساعدات الإيرانية لمنكوبي زلزال سوريا..تحت المراقبة  الإسرائيلية

קרדיט: אלמודון

 

המודיעין הישראלי

ישראל ביצעה תקיפות במשך שנים נגד מה שהיא תיארה כמטרות הקשורות לאיראן בסוריה, שם השפעתה של טהראן גדלה מאז שהחלה לתמוך באסד מאז פרוץ המהפכה בסוריה .

קצין בצבא הסורי, שביקש לא להזכיר את שמו, אמר כי הישראלים מגבירים את מאמציהם להביס את איראן בסוריה.

"למה עכשיו? פשוט כי יש להם מידע שמשהו מתפתח במהירות. הם צריכים לעצור אותו ולהכות באיראנים כדי להאט את התבססותם במדינה. רעידת האדמה יצרה את התנאים הנכונים. הכאוס שבא בעקבותיו איפשר למטוסים איראנים לנחות בקלות", אמר.

בעקבות רעידות אדמה נוספות ב-3 באפריל, המטרות הישראליות כללו מחסני נשק ברכס הרי אל-מאנע באל-כסווה, דרומית לדמשק, שם בנו הכוחות האיראניים ומיליציית חיזבאללה הלבנונית את המתחם הצבאי המבוצר ביותר שלהם בסוריה.

המקור האזורי הוסיף כי תחנת מכ"ם המשמשת לכטב"מים הופצצה גם היא ב-3 באפריל, מה שמאשר את מה ששני מקורות מודיעין מערביים אמרו לרויטרס.

"אנו מאמינים שמיליציות איראניות העבירו כמויות אדירות של תחמושת וכמויות שהחליפו את אלו שהושמדו בתקיפות מל"טים קודמות של ישראל", אמר מקור מודיעין מערבי בהתייחסו לטיסות איראניות מאז רעידת האדמה ב-6 בפברואר .

קרדיט: סוריה טי וי