איראן מנהלת מו"מ חשאי עם רוסיה וסין לרכישת חומרים לייצור דלק טילים

סין ורוסיה מנהלות מגעים חשאיים מתקדמים עם איראן כדי לספק לה כימיקלים המשמשים לייצור דלק טילים בליסטיים, תוך הפרה ברורה של הסנקציות של האו"ם, לפי העיתון האמריקני Politico .

העיתון ציטט דיפלומטים מעודכנים שאמרו כי טהראן ניהלה משא ומתן בו-זמנית עם בכירים וגופים ברוסיה ובסין להשגת כמויות גדולות של "אמוניום פרכלוראט", שהוא מרכיב מרכזי המשמש בייצור דלק מוצק המשמש להנעת טילים.

הדיפלומטים, שביקשו לא להזדהות במהלך דיון במידע מסווג, אמרו כי בין מי שעמם מנהלת איראן משא ומתן היא יצרנית הכימיקלים הרוסית FKP Anozit בבעלות המדינה.

הם אישרו כי הדיפלומט האיראני, סג'אד אחמדזאדה, שעובד כיועץ טכנולוגי לטהרן בסין ובאזור, הוא זה שהוביל את מאמצי ארצו להשיג "אמוניום פרכלוראט". הדיפלומטים אמרו שהם לא יודעים אילו חברות סיניות היו מעורבות בנושא. 

כמות החומר המדויקת שאיראן מבקשת לרכוש עדיין לא ברורה, אך דיפלומטים שמכירים את תוכניותיה מעריכים שזה יספיק לייצור אלפי טילים, כולל טילי זולפיקאר.

לטילי זולפגאר יש טווח של 700 קילומטרים והם שימשו את טהראן ושלוחותיה במזרח התיכון בשנים האחרונות.

דיפלומטים אלה אמרו שאם ההסכם יצליח, חלק מהטילים הללו עשויים לשמש את רוסיה במלחמתה נגד אוקראינה.

דיפלומטים מעודכנים טוענים כי הסיוע של סין לאיראן על ידי מכירת "אמוניום פרכלורט" היא אחת הדרכים שבהן בייג'ין יכולה לספק תמיכה משמעותית למוסקבה מאחורי הקלעים במלחמתה נגד אוקראינה.

נציגי סין, רוסיה ואיראן לא הגיבו לבקשות העיתון להגיב.

האו"ם הטיל הגבלות על פעילות איראן בכל הקשור לפעילות בתחום הטילים הבליסטיים המסוגלים לשאת נשק גרעיני. 

ביוני 2010 אימצה מועצת הביטחון את החלטה 1929, אשר הגבילה את ייצור טילים בליסטיים המסוגלים לשאת נשק גרעיני על ידי איראן ואסרה על מדינות אחרות לספק לאיראן טכנולוגיה או סיוע טכני הקשור לטילים אלו.

الخنادق - إيران تصنع نوعاً جديداً من وقود الصواريخ

קרדיט: אלחורה    קרדיט לתמונה: אלחנאדק