על המחאה באיראן, ועל רמייה והטעיה

אומרים שהמחאה דעכה…
בעקבות הפוסט הקודם, נשאלתי ע"י אחד הקוראים מדוע אני אומר שהמחאה לא דעכה? ואמר לי שהוא ראה בתקופה האחרונה הרבה פרסומים שבהם נאמר שהמשטר האיראני הצליח לרסק את המחאה, ושהמחאה דעכה, ושכבר אין הפגנות, ושהמשטר אוכף את חוק המחייב נשים לעטות חיג’אב.

אקדים ואומר שהוא צודק ואכן יש פרסומים שונים במגוון שפות על דעיכת המחאה, ועל שכמעט אין הפגנות וגם על שהמשטר מוצא דרכים חדשות כדי להכריח את נשות איראן לעטות חיג’אב גם אם הן אינן רוצות.

אבל אוסיף שפרסומים על שהמחאה דועכת או דעכה, כבר היו באוקטובר שעבר, חודש אחרי תחילת המחאה, והיו גם בדצמבר. ובינואר השנה היו פרסומים ש"הפורעים המוסתים ע"י אויבי איראן" כבר לא יוצאים להפגין, וגם בחודשיים האחרונים עלו פרסומים בעיתונות האיראנית ובעיתונות ברחבי העולם כולל בעיתונות המערבית, שהמחאה דעכה. וכמובן שגם ברשתות החברתית ובשלל שפות, כבר חצי שנה עולים פרסומים על דעיכת המחאה.

Iran Protests | Iran International

קרדיט: איראן אינטרנשיונל

 

המציאות באיראן
כבר כתבתי לכם לא פעם שבניגוד לפרסומים על דעיכת המחאה, זו ממשיכה למרות כל מאמצי המשטר.

המחאה לחופש והחלפת משטר המולות באיראן (שמוכרת יותר בשם "מחאת החיג’אב") היא דבר חי, מתפתח ומשתנה, וגם אם כמות ההפגנות ברחבי איראן עולה ויורדת במהלך הזמן, האיראנים עדיין יוצאים לרחוב, ומפגינים עדיין קוראים קריאות נגד המשטר, כולל הקריאות “מוות לחמינאי”, ומפגינים ממשיכים להתעמת עם בריוני המשטר, ועדיין יש נפגעים, ועדיין יש מפגינים שנרצחים בידי אנשי משטרה ובסיג’, ועדיין יש מפגינים מפגינות שנאנסים ע”י חלאות מבריוני המשטר, ולא רק בחדי החקירות, מתקני המעצר ובבתי הכלא, אלא גם בניידות המשטרה שמסיעת את העצורים בהפגנה אל מתקני המעצר.

המחאה ממשיכה בכל איראן גם בשביתות שונות של איגודים מקצועיים, גמלאים ממגזרים שונים, והפגנות על העוני, קצבאות שלא מספיקות למחייה בסיסית, ועל קצבאות שמתעכבות לא משולמות בזמן, ועל התייקרות מחירי המזון, ועל המחסור בדלק (ואם כצפוי, יעלו מחירי הדלק, אז סביר להניח שנראה הפגנות גם בעקבות התייקרות הדלק) וברבות משביתות האלה מובעת תמיכה שקטה או קולנית במחאה.

המחאה ממשיכה בערים רבות ברחבי איראן, גם עם “שירת המרפסות” של קריאות נגד המשטר ומוות למנהיג העליון ולראיסי, נשיא איראן. והמחאה נמשכת גם בכתיבת סיסמאות נגד המשטר סיסמאות המחאה שמביעות תקווה לחופש.

 

המחאה ממשיכה גם עם הצתת שלטי חוצות וכרזות של המשטר, כולל הצתת תמונות של המנהיג העליון, של ראיסי ושל סולימאני, וגם בהצתת מבנים השייכים לבסיג’ תחנת משטרה.

המחאה ממשיכה גם עם נשים איראניות רבות, מכל הגילאים, שמגלות אומץ כשהן ממשיכות ללכת במרחב הציבורי ללא חיג’אב לראשן. פחד שלנו, החיים במדינה חופשית, אינו כל כך מובן, כי לנו אין את הפחד המוחשי עד כדי פחד מוות, שנוצר בחברה האיראנית במשך 44 שנת דיכוי אכזרי של משטר רצחני, מפני יציאה נגד משטר המולות.
ואותן נשים ממשיכות ללכת ללא חיג’אב ואף להתעמת עם מי שמנסה להעיר או לאכוף עליהן את החיג’אב, למרות ועל אף הצהרות בכירי המשטר על שחוקי החיג’אב יישמרו בכל תוקף, והחמרת האכיפה כולל מניעת מתן האפשרות ללמוד באוניברסיטאות, או לנסוע במטרו, או לקבל שירות בבנק, או במרפאה א בית מרקחת, מכל מי שהעזה לחשוב שמותר לה להחליט להוריד את החיג’אב מראשה.

Nationwide Coverage Of Protests In Iran On September 21

קרדיט: איראן אינטרנשיונל

 

ומה עושה משטר?
נוסף בהפעלת מערכי תעמולה ועיצוב תודעה של משמרות המהפכה לדחיפת פרסומים בכל שפה שתרצו, על דעיכת המחאה, והצפת סיפורים שונים ומשונים שנועדו לסכסך בין איראנים, כדי לגרום לפרדה וחוסר סולידריות בין חלקי החברה האיראנית, ובכל אירוע בו המשטר חושש שתיגרם תסיסה גדולה עד כדי סיכון המשך קיומו, מוצא המשטר את "האשמים" בפעולות שבוצעו ע"י ביריוני המשטר.

אותם "אשמים" צצים לאורך חודשי המחאה, רבים מהם מואשמים גם בשת"פ עם אויבי איראן, או "רק" מופעלים בידי אותם אויבים חיצוניים שרוצים לרוס לאיראנים את המדינה… בין אותם "אשמים" ניתן למצוא כפי שסיפרתי לכם, הרשויות הנפלאות של ההמולות מצאו את מי שהרעילו תלמידות בבתי ספר, רק איכשהו למרות המעצר, חקירה ווידוי מתוקשר, הרעלת ילדי/ות איראן בבתי ספר בכל רחבי המדינה ממשיכה ביתר שאת, וכפי שזכרתי בפוסט קודם, רק אתמול רעלו תלמידות תלמידים ב 28 מוסדות חינוך ברחבי איראן!

 

ואזכיר לכם על פרסומי המשטר ששירותי הביטחון שכה דואגים לאיראנים, "מצאו" את הרוצח של קיאן פירפלק (کیان پیرفلک = Kian Pirfalak) בן תשע, שנורה למוות ב 16 בנובמבר שעבר, בזמן שנסע עם הוריו באיזה (ايذه = Izeh) עיר במחוז ח'וזסתאן, רק שבאיראן לא רבים מאמינים למשטר שעבאס (מוג’האד) קורקור (عباس (مجاهد) کورکور = Abas (Mojahed) Kourkour) ש"הודה" בפשע, נמצא אשם "במשפט" וב 7 באפריל נגזר עונשו למוות, הוא הרוצח של קיאן, ורבים כולל הוריו של קיאן, מוחים כנגד כוונת המשטר להוציא את קורקור להורג, וטוענים שהרוצח היה מבין בריוני המשטר שירו עליהם, רצחו את קיאן קטן ופצעו קשה את אביו.

כבר חודשים שהמשטר ממשיך להוציא להורג את אותם "אשמים" וכבר חודשים שהמשטר מנסה דרכים יצירתיות לנסות (לא בהצלחה) להחזיר את הפחד אל לב איראנים, וכבר חודשים שהמשטר ממשיך להפיץ חדשות כזב, ובהן שהמחאה דעכה, אז תרשו לי להזכיר לכם שתמיד מומלץ להיות זהירים כשקוראים ידיעות שמתבססות על מה שהמשטר האיראני רצה לספר לעולם, ולא משנה באיזו שפה מפיצים ומהדהדים את הידיעה, ואזכיר לכם שדרכו של משטר המולות היא דרך הרמייה וההטעיה.

 

אבל העיקר שמשטר דאג שבין דוכני יריד הקוראן בין לאומי ה 30 שנפתח היום בטהראן, ויתקיים עד ל 15 לחודש, יהיו דוכנים בהם נמכרים חיג’אבים ממש בזול (רק 50 אלף טומאן = 500 אלף ריאל) כדי שגם נשים "חלשות כלכלית במידה מסוימת, לא יצאו בידיים ריקות" ואם המבקרות החסודות ירצו בגדים צנועים נוספים, יוכלו לקנותם מ 200 יצרנים ב 260 דוכני ביגוד ואפילו יש דוכן שמספק "בגדי צניעות" בתפירה ותאמה אישית.

וכבר יודעים לספר למי שירצה לשמוע, שבתערוכת הקוראן שמושכת קהל יותר מבעבר (כן, רק התחיל וכבר מסכמים שזה יריד שמשך כי הרבה קהל…) אחד הביתנים הפופולריים ביותר זה ביתן "המרכז להתפתחות אינטלקטואלית של מתבגרים" וגם מספרים לנו גם על נפלאות האנציקלופדיה הדיגיטלית "קוראן פדיה" שנחשפה בטקס מרגש.

ולא פחות חשוב, זוכרים לספר לנו שתערוכת הקוראן הוא המקום שבו ניתן להכיר יצירות תרבותיות וקוראניות "בטעמים שונים" וכל זה קורה כמובן בחסות המשטר "שידוע כבעל סובלנות דתית" ושכבר 44 שנה עוסק בהפצת המהפכה אסלאמית, ודרכו של מה לפי תפיסת עולמו הוא "האסלאם הנכון היחיד"…

Iranian American women in Colorado reflect on the unrest in Iran | Colorado  Public Radio

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון    קרדיט לתמונה: רדיו קולורדו וקול אמריקה