Discord: אודות האפליקציה החברתית בה פורסמו מסמכי הפנטגון שהודלפו

עשרות תמונות שדלפו של מסמכים אמריקאים סודיים הקשורים לפלישה הרוסית לאוקראינה התפשטו דרך מספר אפליקציות באתרי רשתות חברתיות, ובראשן אפליקציה בשם "Discord" מהי האפליקציה הזו ומה מטרתה?

 

מה היא?

Discord היא אפליקציית טקסט, קול ווידאו צ'אט המשמשת עשרות מיליוני אנשים מעל גיל 13 כדי לדבר ולתקשר עם הקהילות והחברים שלהם, לפי האתר הרשמי של האפליקציה .

הפלטפורמה היא בת שמונה שנים ופופולרית מאוד בקרב צעירים ושחקני וידאו. נאמר כי מסמכי הפנטגון שהודלפו הסתובבו בפלטפורמה כבר מחודש מרץ לפני שהופיעו באתרים אחרים, על פי דיווח של ניו יורק טיימס .

 

איך התחילה האפליקציה?

האפליקציה הוצגה ב-2015 על ידי סטרימר ומתכנת מחשבים של משחקי וידאו, ג'ייסון סיטרון, שיצר אותה כדי שאנשים יוכלו להשתמש בה כדי לתקשר זה עם זה תוך כדי משחק.

עד סוף 2021, לאפליקציה היו יותר מ-150 מיליון משתמשים פעילים מדי חודש, לעומת 56 מיליון ב-2019, ושווי האפליקציה הוערכה לאחרונה ב-14.7 מיליארד דולר, לפי ספקית נתוני השוק PitchBook. 

 

אפליקציה שנויה במחלוקת?

דיסקורד התמודדה עם האשמות רבות בהפצת "תוכן מזיק" במהלך השנים האחרונות, ושימשה לאומנים שהשתמשו בשרתי האפליקציה כדי לערוך עצרת בשרלוטסוויל, וירג'יניה, ב-2017.

האדם שהרג 10 בני אדם בחנות מכולת בבפאלו, ניו יורק, השתמש בו גם כדי לפרסם את תוכניותיו והודעותיו הגזעניות לפני המתקפה שלו במאי 2022.

לאחר שתומכיו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שעוקבים אחר תיאוריות קונספירציה ותאוריית העליונות הלבנה, גורשו מפלטפורמות אלקטרוניות מרכזיות בארצות הברית, הם נסוגו לרשתות סודיות יותר שקשה לשלוט בהן, כולל אפליקציית Discord, לפי סוכנות הידיעות הצרפתית.

החברה שבבעלותה האפליקציה מסרה מצדה כי היא הופכת יותר רצינית בהנחיית תכנים, וכי 15 אחוזים מתוך יותר מ-900 עובדיה עובדים בצוותי בקרה ובטיחות. 

 

הפרה חמורה?

הנחיות הקהילה של האפליקציה אוסרות על דברי שטנה, הטרדה, איומים, קיצוניות אלימה, חומרי התעללות מינית בילדים ומידע מוטעה, אך לא היה ברור אם המסמכים שהודלפו הפרו את הנחיות החברה.

ביום ראשון אמרה חברת דיסקורד כי היא עובדת עם הרשויות בנוגע למסמכי הפנטגון שהודלפו.

"בקשר להפרה ,לכאורה, של חומר סודי, אנו משתפים פעולה עם רשויות אכיפת החוק", אמרה דוברת החברה. 

ביום שני, הפנטגון ראה בהדלפה "איום חמור מאוד" על הביטחון הלאומי של ארצות הברית, כך לפי "סוכנות הידיעות הצרפתית".

דובר משרד ההגנה האמריקני, כריס מיגר, אישר כי הפצת המסמכים הללו באינטרנט מהווה "איום חמור מאוד על הביטחון הלאומי של ארצות הברית וכי היא עלולה להפיץ מידע מטעה".

רבים מהמסמכים הללו קשורים למלחמה באוקראינה, וחלקם מעריכים את מצב הסכסוך, כולל גודל האבדות הרוסים והאוקראינים, בעוד שאחרים עוסקים במצב בחזיתות ספציפיות, כמו בחמוט.

המסמכים מדברים, בין היתר, על ההגנה האווירית של קייב, שהינה חיונית למניעת תקיפות רוסיות, ועל סיוע בינלאומי לכוחות אוקראינים.

ההדלפה עלולה לסכן מקורות מודיעין אמריקאים, וכן לספק לרוסיה מידע רב ערך על מצב הכוחות האוקראינים.

Discord | TopMe

קרדיט: אלחורה     קרדיט לתמונה: חברת דיסקורד ואלערביה