הודות לקורונה, חיסונים לסרטן עשויים להיות זמינים עד שנת 2030

המחקר המדעי המואץ על נגיף הקורונה בחודשים האחרונים החיה מחדש את תקוותם של מדענים לפתח טיפול לכמה מחלות חשוכות מרפא, במיוחד סרטן, תוך שימוש באותו נתיב של מחקר מדעי שעשו עבור קוביד.

כעת, מדענים מצפים לפתח עד שנת 2030 חיסונים יעילים נגד סרטן ומחלות אחרות כמו מחלות לב וכלי דם ואפילו מחלות אוטואימוניות.

העיתון "גרדיאן" דיווח כי חברות התרופות הגבירו את המחקר והניסויים שלהן לפיתוח חיסונים בשנים הקרובות, לאחר שההגעה לחיסוני קוביד הוכיחו שזה אפשרי.

פול ברטון, מנהל הרפואה הראשי של חברת התרופות Moderna, מאמין שהחברה תוכל לפתח חיסונים למחלות רבות תוך פחות מחמש שנים.

החברה שהצליחה לפתח את חיסון הקורונה עובדת על חיסוני סרטן המכוונים לסוגים שונים של גידולים.

 

בשיחה עם העיתון אמר ברטון שחיסוני סרטן יהיו יעילים ויצילו מיליוני חיים, ואולי אפילו ניתן יהיה לטפל במספר זיהומים בדרכי הנשימה באמצעות זריקה אחת.

ברטון מאמין שבשנים הקרובות, טיפולים מבוססי RNA יהפכו לזמינים עבור מחלות נדירות שלא היו ניתנים לטיפול בעבר.

הוא הסביר כי בעוד עשר שנים ניתן יהיה לקבוע את הגורם הגנטי למחלה ולטפל בה באמצעות טכנולוגיה המבוססת על mRNA, אותה טכנולוגיה ששימשה להגיע לחיסון הקוביד.

חיסון לסרטן מבוסס RNA יתריע למערכת החיסון מפני סרטן שכבר גדל בגופו של החולה, כך שתוכל לתקוף ולחסל אותו מבלי להרוס תאים בריאים.

זה כולל זיהוי שברי חלבון על פני השטח של תאים סרטניים שאינם נמצאים בתאים בריאים, וה-RNA יגיד לגוף כיצד להילחם בהם, מסביר החוקר.

על פי הדו"ח, הרופאים בודקים חלק מהגידול של החולה כדי לקבוע את רצף החומר הגנטי שלו, ולאחר מכן מזהים מוטציות שאינן קיימות בתאים בריאים, ואז אלגוריתם למידת המכונה (סוג של בינה מלאכותית) קובע אילו מהמוטציות הללו אחראים לגידול הסרטן, ובהתאם לכך ייוצר החיסון.

 

ברטון מסכם שמחקר בתחום חיסוני קוביד הוכיח שניתן להשתמש ב-RNA נגד מחלות סרטן, ולא רק נגד מחלות זיהומיות.

הדוח מצביע על כך שהניסויים כבר החלו, ובפברואר האחרון, מנהל המזון והתרופות האמריקני -"FDA"  העניק סיווג "טיפול מבטיח" לחיסון הסרטן מבית "Moderna", בהתבסס על תוצאות אחרונות בחולים עם סרטן עור מלנומה.

הסיווג אינו אישור סופי, אלא מכיר בכך שהיתרונות עולים על הנזקים ומאפשר האצת המחקר והניסויים כדי לספק את התרופה לציבור.

הדיווח בעיתון אומר שפייזר החלה להתכונן גם לניסוי קליני בשלב מאוחר של חיסון השפעת המבוסס על RNA שלה, מתוך מחשבה שזה גם יתאים לטיפול במחלות זיהומיות אחרות.

טיפולי סרטן המשווקים כיום על ידי פייזר, לסרטן השד והערמונית, יניבו מכירות של 12.1 מיליארד דולר ב-2022. 

 

למרות ההאצה המדעית הגדולה הזו בשנים האחרונות, מדענים מזהירים כי הדבר עלול להיפסק או להאט במקרה של ירידה בהשקעות ובמימון.

בשנה שעברה הוציא נשיא ארה"ב ג'ו ביידן צו ביצוע לתמיכה במגזר הביוטכנולוגיה כחלק מיוזמת "Cancer Moonshot". 

ביידן לוחץ על מאמץ בתמיכת הממשלה לתיאום ולמימון המאבק בסרטן, במטרה להפחית את שיעורי התמותה מהמחלה בחצי ב-25 השנים הקרובות.

لقاح سرطان: أمل جدید لمرضى السرطان - Vejthani Hospital | JCI Accredited International Hospital in Bangkok, Thailand.

קרדיט: אלחורה     קרדיט לתמונה: ווג'ת'אני