מבזקי חדשות ליום 8-4-2023. מתעדכן

*- בינתיים בלבנון הסוחרים לא מתרגשים יותר מידי
נכון לשלב זה, נראה שבלבנון לא לוקחים קשה מידי את אירועי 24 השעות האחרונות. בינתיים לא נראה שיש חשש מהסלמה ואין נהירה לדולר. אתמול לפני ירי הרקטות לישראל שער הדולר עמד על 97,200 לירות. בערב השער כבר עלה ל-99,000 לירות אך בבוקר חלה ירידה קלה בשער ל-98,500 לירות לדולר. זו אמנם עלייה ביחס לאתמול של קצת למעלה מ-1% אבל במונחים לבנוניים אין מדובר בעלייה דרמטית, אם כי זה לא אומר שדברים לא יכולים להשתנות.

*- מהיכן בוצעו השיגורים משטח לבנון? פרטים נוספים
מקורות בלבנון טוענים כי זוהה שיגור של 15-20 רקטות משטח לבנון לעבר ישראל. מרבית השיגורים היו מהכפר קלילה המרוחק כ-10 ק"מ מהעיר צור. הכפר נמצא בסמוך למחנה הפליטים הפלסטיני רשידיה. מחנה זה הוא הקרוב ביותר לגבול עם ישראל מבין כל מחנות הפליטים בלבנון.

*- המתנה של ארדואן
ברכות לנשיאי טורקיה ואזרבייג'אן שהפכו הלקוחות הראשונים של הרכב החשמלי הטורקי מתוצרת חברת TOGG. ארדואן ואלייב קיבלו אתמול את רכב T10X באירוע תקשורתי.

הרכב שמסוגל לנסוע כ- 315 קילומטרים ברציפות ולהאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 7.3 שניות משמש עבור ארדואן הרבה מעבר לרכב. הנשיא הטורקי שואף לבסס בטורקיה תעשיית רכב לאומית ולא רק כזאת שמשמשת חברות זרות. העיתוי כמובן של הצגת הרכב אינו מקרי – כחודשיים לפני שארדואן עומד לבחירה נוספת….

*- זה מה שעשה המונדיאל לכלכלת קטר
המונדיאל המוצלח שאירחה קטר בשנה שעברה אמנם לא הצליח לכסות את ההשקעה האדירה של המדינה המפרצית, אולם הביא לשיעורי צמיחה יוצאי דופן. לפי נתונים שפורסמו היום, הפעילות של מגזר שירותי האירוח והמזון בקטר גדלה ב-64.8% במהלך הרבעון האחרון של השנה שעברה, במהלכו נערכו משחקי המונדיאל. הגידול הזה תרם לזינוק בתוצר המקומי הגולמי (התמ"ג) של המדינה ב-8% על בסיס שנתי ברבעון האחרון של השנה שעברה.

לפי נתוני רשות התכנון והסטטיסטיקה של קטר, התמ"ג ברבעון האחרון של 2022 הסתכם בכ-50 מיליארד דולר. התקציב של קטר רשם עודף של 24.4 מיליארד דולר בשנת 2022, אבל זה קרה הרבה בזכות יצוא הגז הטבעי יותר מאשר הכנסות המונדיאל.

*- החלטה סעודית ששוב תכעיס את האמריקאים?
היחסים בין סעודיה לבין ארה"ב קרירים למדי וכנראה בקרוב זה לא ישתנה. היום החליטה סעודיה ביחד עם עוד יצרניות הנפט בהנהגת רוסיה (אופ"ק+) לצמצם את תפוקת הנפט בעוד 1.15 מיליון חביות ביום ממאי ועד סוף 2023. סעודיה תקצץ 500,000 חביות ביום מתפוקתה.

ההחלטה הזו הפתיעה את השווקים והיא מתווספת להחלטה מאוקטובר שנה שעברה על קיצוץ של 2 מיליון חביות ביום. גם אז הביעה וושינגטון מורת רוח בטענה כי העולם זקוק לנפט במחירים סבירים.

ההחלטה על הקיצוץ בתפוקה מגיעה על רקע ירידת מחירי החבית לשפל של 15 חודשים בעקבות משבר הבנקים בארה"ב והחשש ממיתון עולמי. יצרניות הנפט מקוות כי בעקבות הצעד של היום המחירים יחזרו לעלות.

*- מה כתב המחבל הדורס בפוסט האחרון?
זמן קצר לפני יציאתו לפיגוע הדריסה הערב בבית אומר המחבל מוחמד בראדעיה פרסם את הפוסט הזה ברשתות החברתיות. את הכיתוב בערבית ניתן לתרגם: "ביקשנו את גן העדן ושעריו". בראדעיה שירת בכוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית.

*- התפתחות חדשה בפרשיית הרופא "שנתן ממתקים למחבל"
תפנית בפרשיית הרופא ד"ר אחמד רסלאן מחאג'נה מבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. כזכור הרופא הזה מאם אל פחם הושעה בשלהי השנה שעברה לאחר שנטען נגדו כי כיבד בממתקים מחבל שביצע פיגוע דקירה בגבעה הצרפתית. לאחר בירור הוחזר מחאג'נה לעבודה.

אתמול הודיע הרופא על התפטרותו. בפוסט שכתב בדף הפייסבוק שלו הוא הסביר כי הוא "נרדף פוליטית" במקום עבודתו. עוד הוא הוסיף כי "ניצבתי בפני קמפיין הסתה גזעני שנוהל נגדי בתקשורת הישראלית".

*- "הודאה" של חיזבאללה לגבי הפיגוע במגידו
בישראל חושדים שחיזבאללה עומד מאחורי הפיגוע במגידו מוקדם יותר החודש. ארגון הטרור הלבנוני שותק אבל היום ייתכן שיש רמז פומבי ראשון לכך שהוא עומד מאחוריו.

חוסיין מרתדה, עיתונאי לבנוני מקורב לחיזבאללה, אמר היום בראיון כי כוח רדוואן – יחידת העילית של חיזבאללה – הוא בעל יכולות מעבר "לקווי האויב" וזאת באמצעות "זאבים בודדים" – רמז די ברור לפיגוע במגידו. עוד הוסיף העיתונאי כי כוח רדוואן העלה כוננות והוא במוכנות מלאה, כנראה מחשש לתגובה ישראלית.

 

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון