מבזקי חדשות מהעולם ליום 8-4-2023. מתעדכן

*- בימים הקרובים יציינו בצפון אירלנד 25 שנה להסכם יום שישי הטוב עם אירועים בהשתתפות ג'ו ביידן, רישי סונאק, ביל קלינטון וטוני בלייר. ההסכם אמנם סיים את תקופת העימות המזוין (הטראבלס), אבל הטרור עדיין לא נעלם סופית כאשר במשטרה נמצאים בכוננות שיא בשל מידע על פיגועים שמתכננים בדלנים רפובליקנים.

לפי משטרת צפון אירלנד, הבדלנים ינצלו מצעדים לציון יום השנה לפרוץ מרד חג הפסחא של 1916 ביום שני כדי לבצע התקפות, בעיקר נגד אנשי משטרה, צבא וסוהרים, ואף נגד בני משפחותיהם. "אנחנו מתמודדים עם אפשרות להתקפות עם כלי נשק ופצצות מצד מספר קטן של טרוריסטים בדלנים נחושים", מסר קצין בכיר.

*- שעות ספורות לפני פגישת יו"ר בית הנבחרים האמריקאי ונשיאת טייוואן בקליפורניה, משרד ההגנה בטייפה מדווח כי נושאת המטוסים הסינית שנדונג נכנסה לשטח הימי בצפון מזרח טייוואן בדרך לאימון במערב האוקיינוס השקט. "ללא הסלמה, כוחות הצבא של טייוואן עקבו והגיבו למצב עם הכלים שלנו", נמסר.

*- התהליך הושלם: הפרלמנט הטורקי אישר את צירופה של פינלנד לנאט״ו, ובכך השלימו כל 30 המדינות החברות את אשרור הפרוטוקולים שיהפכו את פינלנד לחברה החדשה של הברית.

*- דגל נאט"ו כבר מונף ליד בניין משרד החוץ של פינלנד בהלסינקי. בעוד זמן קצר, דגל פינלנד יצטרף ל-30 הדגלים של המדינות החברות האחרות במטה נאט"ו בבריסל.

*- יותר מחודשיים אחרי שעזבה את תפקיד ראש ממשלת ניו זילנד, ג'סינדה ארדרן סיפרה כי היא הצטרפה לחבר המנהלים של פרס האקלים Earthshot של הנסיך ויליאם ומונתה לשליחה מיוחדת של Christchurch Call, קהילה של ממשלות, חברות טכנולוגיה וארגוני החברה האזרחית למאבק בתוכן אלים וטרוריסטי ברשת.

מחר תישא ארדרן את נאום הפרידה מהפרלמנט ובראיון שהעניקה היום היא הבהירה שאין לה שום כוונה לשוב לחיים הפוליטיים. "זו פרידה מלאה", אמרה ארדרן, שהדגישה כי היא הייתה יכולה להמשיך, אולם הרגישה שכבר אין לה כוחות לתת מאה אחוז. "יש מרכיבים בתפקידים שאני אתגעגע אליהם, אבל זו הייתה ההחלטה הנכונה עבורי ועבור ניו זילנד".

*- נאס"א הציגה את ארבעת האסטרונאוטים של ארטמיס 2, המשימה שצפויה להמריא בנובמבר 2024 ולהקיף את הירח לקראת הנחיתה העתידית על הירח שמתוכננת להמשך העשור. הטיסה, שתשוגר על גבי הרקטה העוצמתית SLS ותבוצע עם הקפסולה אוריון, תימשך עשרה ימים ותהיה המשימה המאוישת המרוחקת ביותר שבוצעה עד כה.

מפקד המשימה יהיה ריד וייסמן, עד לאחרונה האסטרונאוט הראשי של נאס"א. הטייס יהיה ויקטור גלובר, שהיה האסטרונאוט השחור הראשון בתחנת החלל הבינלאומית והטייס של המשימה המאוישת הראשונה של ספייס אקס לתחנה. כריסטינה קוק, האישה ששהתה את הזמן הארוך ביותר בחלל וביצעה את הליכת החלל הראשונה על טהרת הנשים, תהיה מומחית משימה.

מומחה משימה נוסף יהיה ג'רמי הנסון הקנדי, טייס קרב לשעבר שעדיין לא טס לחלל. קנדה הבטיחה את מקומה במשימה אחרי שהסכימה לתרום זרוע רובוטית שתשולב בתחנת החלל העתידית גייטוויי שתקיף את הירח.

"ארטמיס 2 תישא את התקוות של מיליוני בני אדם ברחבי העולם", הכריז מנהל נאס"א, ביל נלסון, שכינה את ארבעת האסטרונאוטים "הצוות של האנושות כולה". "זה מסר לעולם – אנחנו בוחרים לחזור לירח ואז למאדים ואנחנו רוצים לעשות את זה יחד".

*- ראש ממשלת פינלנד, סאנה מרין, הצליחה להביא את ארצה לחברות בנאט"ו, אבל צפויה לסיים את כהונתה: המדגם של ערוץ YLE מראה כי מרין והסוציאל-דמוקרטים קיבלו 43 מושבים בבחירות היום, בעוד שהקואליציה הלאומית השמרנית מקבלת 48 מתוך 200 מושבי הפרלמנט ומפלגת הפינים הימנית קיצונית עם 46 מושבים.

*- משרד הפנים הרוסי אישר כי הבלוגר הצבאי המזוהה עם הקרמלין, ולאדלן טטרסקי – שם העט של מקסים פומין – נהרג בפיצוץ בבית קפה בסנט פטרבורג. עוד 16 בני אדם נפצעו בפיצוץ, ולפי הדיווחים המטען הוסתר בתוך "בובת מתנה" שהוענקה לטטרסקי במהלך אירוע שהתקיים במקום.

*- נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, ציין הערב 50 שנה לפתיחת אוקטובר/רמדאן (מלחמת יום הכיפורים), שהחלה ב-10 בחודש רמדאן לפי הלוח המוסלמי, בארוחת אפטאר עם ראשי השבטים בחצי האי סיני ועם מפקדים וחיילים מהארמיה השנייה והשלישית. מוקדם יותר היום, א-סיסי גם ביקר בעמדות צבא בגדה המזרחית של תעלת סואץ.

בנאומו בארוחה לשבירת הצום, השווה הנשיא המצרי בין המלחמה נגד ישראל ב-1973 לבין המאבק בטרור בסיני כיום. "הלחימה שמתנהלת על אדמת סיני נגד הטרור חשובה לא פחות מכל לחימה שניהלה מצרים בקרבות בעבר", אמר. "העבודה שנעשית במלחמה הזו אינה חשובה פחות מהעבודה שהובילה לניצחון באוקטובר".

*- היום לפני 60 שנה, יצא לאור "בשירות הוד מלכותה", הספר העשירי של איאן פלמינג על עלילותיו של סוכן 007, ג'יימס בונד. שש שנים מאוחר יותר, הספר גם הגיע לקולנוע עם הסרט היחיד בסדרה שבו ג'ורג' לזנבי גילם את דמותו של הסוכן הבריטי הנודע.

אתמול פורסם כי ב-4 במאי, יומיים לפני הכתרת המלך צ'רלס השלישי, ייצא לאור ספר נוסף על עלילותיו של בונד, בשם "בשירות הוד מלכותו", סימן לשינוי ההיסטורי בבית המלוכה. את הספר כתב צ'רלי היגסון, שעומד מאחורי סדרת "בונד הצעיר", והפעם הסוכן צריך לסכל את הניסיון של אתלסטאן מווסקס לפגוע בטקס החגיגי.

*- האפיפיור פרנציסקוס עזב היום את בית החולים ברומא אחרי שהיה מאושפז מאז יום רביעי בשל ברוניכיטיס שגרמה לו לקשיי נשימה. עם צאתו, נשאל האפיפיור כיצד הוא מרגיש וענה בחיוך: "אני עדיין חי". בוותיקן ציינו כי האפיפיור יוביל מחר את טקס יום ראשון של הדקלים לקראת הפסחא.

קרדיט:  ערוץ הטלגרם מבט עולמי      התמונה באדיבות נאס"א