תחקיר BBC: רוסיה מממנת פלטפורמה בערבית שמפיצה חדשות מטעות

ה-BBC חשף את קיומה של חברת מדיה הרשומה בבריטניה בשם Yalla News, שמפיצה מידע מטעה לדוברי ערבית ברחבי העולם וממומנת על ידי רוסיה ומנוהלת על ידי איש עסקים סורי.

תהליך הניתוח שביצע צוות ה-BBC הראה שרוב תוכן המדיה של החברה דומה לחדשות שפורסמו באתרי תקשורת הנתמכים על ידי רוסיה. היא גם הראתה שהיא פועלת מחוץ לסוריה.

לחברת האם של יאללה ניוז יש נוכחות חברתית חזקה במרחב הווירטואלי שם היא מחזיקה עשרים עמודים בפלטפורמת הפייסבוק ומפיקה תוכן בשלמות ובמקצועיות.

ה-BBC אמר כי החברה מעלה קטעי וידאו אטרקטיביים לדפי האינטרנט שלה ומתמקדת בפרסום סיפורים שימושיים לעוקביה, כגון ראיונות עם ידוענים, יצירות קומדיה ופוליטיקה גלובלית. אחריו עוקבים כשלושה מיליון אנשים דוברי ערבית.

בלן קרסקו רודריגז, חוקר במרכז לחוסן מידע בבריטניה, אישר שיאללה ניוז משמשת כשופר של הקרמלין במזרח התיכון. לאחר שניתח את ציר הזמן והדמיון בין כתבות בתקשורת הממלכתית הרוסית לבין יאללה ניוז, רודריגז העריךשהאתר יכול להיות פלטפורמת "הלבנת מידע" רוסית; תעמולה  מטעם מתפרסמת דרך צד שלישי ללא קשר נראה לעין לקרמלין, דבר שרוסיה עשתה בעבר ופעולה כזאת אינה זרה לה.

Roarg Thornton, מקבוצת אבטחת הסייבר Protection International, מאשרת שהלבנת מידע הפכה לדבר שבשגרה, ושאנשים מודעים יותר לתקשורת הרוסית שבחסות הממשלה.

 

تحقيق: منصة سورية مدعومة من روسيا تنشر أخباراً مضللة لملايين العرب

קרדיט: נדאא פוסט   קרדיט לתמונה: סוריה טי וי