"מה תעשה איראן אם ישראל תתקוף את מתקניה הגרעיניים?”- קריאה קצת שונה

הפעם אפנה אתכם לשתי כתבות.
הכתבה הראשונה שפורסמה בספטמבר 2022, ע"י מאיה קרלין, עורכת לענייני המזרח התיכון באתר 19FortyFive, שכותרתה: "מה תעשה איראן אם ישראל תתקוף את מתקניה הגרעיניים?”

והכתבה השנייה שפורסמה ביום שישי ה 31 במרץ, תחת הכותרת: "דוקטרינת בגין: מה יקרה אם ישראל תתקוף את מתקני הגרעין של איראן?” באתר סוכנות הידיעות האיראנית Mashregh News = חדשות המזרח, ומתבססת על הכתבה מאתר 19FortyFive.

אפשר להתייחס לכתבה השנייה כאחת הדרכים להעברת מסר על תגובה איראנית במקרה של תקיפה ישראלית על אתרי הגרעין.

 

מעניין לראות את הדרך בה בחר משטר המולות של הרפובליקה האסלאמית של איראן, לנסות להעביר את המסר לגבי מה יש לו לומר על האפשרות שישראל תתקוף את מתקני הגרעין באיראן, מבלי לומר דברים מפורשים, תחת כסות הכתבה מאתר אמריקאי, כאומרים: זה לא אנחנו אומרים, זה נאמר לפני חצי שנה באתר אמריקאי.

אבל התוספות הקטנות בטקסט, התמונות וסרטונים שנבחרו בקפידה, נועדו להעביר את המסר הנכון מטעם מכונת התעמולה של משמרות המהפכה, שמגמד ולועג להצלחות ישראליות, וטוען שמדינת ישראל לא באמת הצליחה לפגוע במתקנים איראנים בתקיפות שהיו, ובכך לרמוז גם לעתיד, ויש גם המסר שיכולות איראניות קיימות ועתידיות (כגון טילים וכתב"מים, חיזבאללה לבנון, סוחוי 35 וכד’) רק מחכות כדי להגיב ולפגוע בישראל, ובזה לנסות להרתיע ולהפחיד את ישראל.

 

והיות וצריך להפחיד את הישראלים, אז הוסיפו את תמונת הכור הישראלי בדימונה, וניצלו הזדמנות שהטיל ח'ייבר שקאן (خیبرشکن = Kheibar Shekan) מופיע בכתבה המקורית, כדי לרמוז מדוע זה שמו של הטיל, ולכן נוסף גם שיעור היסטוריה קצר על ח’ייבר, כדי שנזכור את גורלם של יהודי ח’ייבר, ולא שכחו כמובן לציין את מקומו של עלי בן אבי טאלב, בקרב ח'ייבר. וכדי שממש נפחד, אז גם טרחו להסביר לנו מתחת לתמונת מערכות הגנ”א שבשימוש ישראל, שבמקרה של מלחמה עם איראן, “אף אחת מההגנות הללו לא תעשה דבר נגד הטילים ההיפר-סוניים ויכולות כלי הטייס הבלתי מאיישים של איראן”.

آشنایی با موشک خیبرشکن - همشهری آنلاین

קרדיט: אמשהרי און ליין

 

אזכיר כי מדובר בגוף תקשורת המקורב למשמרות המהפכה ומשמש כחלק ממכונת התעמולה והנדסת התודעה האיראנית, וככזה מטבע הדברים כבר פרסם בעבר כתבות המשרתות את צורכי השעה של משמרות המהפכה, וכן אזכיר שהאמת אינה נר לרגלי הכותבים המועסקים על ידו, ושהם נוהגים לפאר את היכולות האיראניות הקיימות וכאלה שרוצים שנחשוב שהן קיימות (כגון פרסומים על טילים היפר-סוניים או התקפות מתואמות של כטב"מים בעלי בינה מלאכותית).

F-35I Adir Israel

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון  Image Credit: IDF Air Force