הזמן אוזל? איראן תקבל בשבועות הקרובים 16 מטוסי קרב רוסיים מסוג Su-35

מקורות טורקים אמרו כי איראן תקבל 16 מטוסי קרב מסוג Su-35 בימים הקרובים.

 

הגעתם של מטוסי הקרב הללו לטהראן תהיה ממש שינוי משמעותי לאור העימות ההולך ומתפתח בין איראן לישראל.

ה-IRIAF יהפוך למפעיל השלישי של מטוסי קרב מעולים ובעלי יכולת תמרון מדור 4++, אחרי רוסיה וחיל האוויר של צבא סין.

הושלמו הנהלים עבור מטוס הקרב Su-35S, שאיראן תקבל מרוסיה. המטוסים כבר נרכשו באופן רשמי על ידי חיל האוויר האיראני – כך נמסר בהודעה רשמית של הנציגות האיראנית לאו"ם. כך טענו גם התקשורת האיראנית, כולל סוכנות הידיעות "מהר". גם אתר התקשורת הטורקי sammunasanayist.com טען כי איראן רכשה את ה-Su-35 הרוסי.

תקריב של אחד ממטוסי ה-Su-35 של חיל האוויר המצרי ברוסיה

קרדיט לתמונה: סוכנות טאס

 

ממשלת מצרים הזמינה 24 מטוסי קרב מסוג סוחוי Su-35S מרוסיה כחלק מצרכי חיל האוויר המצרי. עם זאת, ה-Su-35S שיוצרו על ידי רוסיה לא נמסרו לחיל האוויר המצרי במשך זמן רב.

נטען כי המטוסים לא נמסרו מסיבות פוליטיות, ובעיות טכניות. אומרים שמטוסי ה-Su-35 שמצרים לא קיבלה ימכרו לאיראן, שהשלימה את ההליכים הרשמיים מול רוסיה.

בהתייחס להצהרה הרשמית של הנציגות האיראנית לאו"ם, העיתונות האיראנית דיווחה כי רכישת ה-Su-35S הושלמה. והיא אמרה, "לאחר תום מלחמת איראן-עיראק ב-1988, איראן ביקשה מכמה מדינות את האפשרות לקנות מטוסי קרב, ורוסיה הודיעה שהיא מוכנה למכור להם".

הנציגות האיראנית הוסיפה, "מטוסי הקרב מדגם סוחוי 35 מאושרים טכנית על ידי איראן. לאחר אוקטובר 2020, כאשר איסור מכירת נשק על רכישת נשק קונבנציונלי לאיראן הוסר בהתאם להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם 2231, איראן סוף סוף הסכימה לרכוש אותם".

צוין כי המטוסים נרכשו למרות לחץ מצד ישראל, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות על רוסיה להפסיק או לעכב את העסקה. לא צוינו מספר מטוסי הקרב שנרכשו ומחירם.

לפי נתונים לא רשמיים, ייתכן שאיראן רכשה את ה-Su-35S שהוזמנו בעבר על ידי חיל האוויר המצרי, שנשארו במפעל עקב סירובה של קהיר לקבל אותם. למרות שידוע כי מצרים הזמינה 24 מטוסי קרב, מספר המטוסים שיוצרו לפי הזמנת הרכש מוערך ב-15.

ראוי לציין כי רכישת המטוסים החדשים תחזק בצורה רצינית את חיל האוויר האיראני שסובל ממחסור בציוד וחלקי חילוף עקב הסנקציות.

רוסיה מתכוננת לספק אותם.. תמונות חדשות של לוחמי Su-35 בהסוואה מצרית צצות ויוצאות ממפעל קנז

קרדיט: טאס

 

אנליסטים אומרים כי רכישת ה-Su-35 על ידי איראן תשנה את תוכניותיה של ישראל להתמודד עם תוכנית הגרעין של איראן. ישראל רואה בתוכנית הגרעין של איראן את האיום הגדול ביותר עליה. זאת ועוד, התברר רק לפני שבועות שאיראן כבר העשירה אורניום לרמה המספיקה לייצר את הפצצה הגרעינית הראשונה שלה.

ה-Su-35 יצמצם משמעותית את טיסות ישראל מעל איראן, כולל סוריה, שם נשיא סוריה בשאר אל-אסד מאפשר למיליציות בגיבוי טהראן להקים בסיסים ומחסני נשק. לדברי מומחים מהמזרח התיכון, מטוסי ה-Su-35 האיראנים יוכלו לרדוף אחרי מטוסי ה-F-35 הישראלים, בנוסף יוכלו למנוע כל תדלוק באוויר, שעלול ליצור סיכונים מסוימים עבור ישראל וכלי הטייס שלה.

על פי כמה דיווחים, איראן כבר מכינה את הבסיסים שיקלטו את מטוסי ה-Su-35. לפני שבועות פורסמו תמונות לוויין של מיקומו של בסיס איגל 44 באיראן. בכניסה לבסיס ניתן לראות דגם Su-35 שלם. זה מצביע על כך שהאיראנים בדקו את הבונקרים התת-קרקעיים ואת מסלולי ההמראה התת-קרקעיים של הבסיס כדי לראות אם הם מתאימים לגודלם של מטוסי הקרב הרוסים.

משלוחים של מטוסי Su-35 רוסיים לאיראן צפויים להתחיל בחודשים הקרובים. לא ברור אם המשלוח יהיה במנות או בבת אחת. גם אם רוסיה תהיה מוכנה, ייקח זמן להכשיר טייסים איראנים. מדברים על כך שאיראן עשויה לאלץ את רוסיה לפתח גרסה דו-מושבית מיוחדת של ה-Su-35, מה שבוודאי יוביל לעיכוב במסירתו. ( קרדיט: דפנס ערביכ)