מבזקי חדשות ליום 31-3-2023. מתעדכן

*- "הודאה" של חיזבאללה לגבי הפיגוע במגידו
בישראל חושדים שחיזבאללה עומד מאחורי הפיגוע במגידו מוקדם יותר החודש. ארגון הטרור הלבנוני שותק אבל היום ייתכן שיש רמז פומבי ראשון לכך שהוא עומד מאחוריו.

חוסיין מרתדה, עיתונאי לבנוני מקורב לחיזבאללה, אמר היום בראיון כי כוח רדוואן – יחידת העילית של חיזבאללה – הוא בעל יכולות מעבר "לקווי האויב" וזאת באמצעות "זאבים בודדים" – רמז די ברור לפיגוע במגידו. עוד הוסיף העיתונאי כי כוח רדוואן העלה כוננות והוא במוכנות מלאה, כנראה מחשש לתגובה ישראלית.

*- האם חופשה בסיני תהפוך פחות בטוחה לישראלים
המצוקה הכלכלית במצרים הובילה להחלטה השבוע להקל על הוצאת אשרות תייר לכמה מדינות, כולל ישראל. המפתיעה שבהן היא איראן שתיירים ממנה יזכו בקרוב להקלות בוויזה לדרום סיני. זה יהיה פיילוט לקראת הוצאת ויזה לתיירים איראנים לכל רחבי מצרים.

היחסים בין מצרים לאיראן מתוחים מזה שנים אך נראה כי המחווה המצרית נובעת יותר ממצוקה כלכלית מאשר החלטה מדינית להתקרבות. עם זאת, הפיוס הסעודי – האיראני ככל הנראה הקל על המצרים.

דרום סיני הוא יעד תיירות פופולארי עבור תיירים מישראל והחשש הוא שתחת מעטה התיירות האיראנית ייכנסו לדרום סיני גם סוכני המשטר שיעקבו אחרי הישראלים במטרה לבצע פיגוע. בתוך מצרים קיים חשש שחזרת התיירים האיראנים למדינה תעודד את מגמת הפצת השיעה בקרב המצרים.

*- סימנים מדאיגים למשק הגז המצרי
נתוני ההפקה העדכניים של הגז הטבעי במצרים מלמדים על ירידה. נכון לינואר 2023 תפוקת הגז הטבעי של מצרים נמוכה ב-865 מיליון רגל מעוקבת ביום (או 12%), מאז השיא של 7.193 מיליארד רגל מעוקבת ביום שנרשם בספטמבר 2021. מתוך התפוקה של 6.328 מיליארד רגל מעוקבת ליום שדווחה בינואר 2023, הפקת הגז מהים התיכון הגיעה ל- 4.718 מיליארד רגל מעוקבת ביום – הרמה הנמוכה ביותר מאז דצמבר 2020.

כדי להמשיך ולמנוע את המשך הירידה מצרים צריכה שיתגלו שדות חדשים. ואכן החל מהמחצית השנייה של השנה הנוכחית ולתוך השנה הבאה הבחרות הזרות הפעילות בשוק הגז המצרי ובכלל זה ENI, שברון, BP ואקסון מוביל מתכוונות להתחיל בקידוחים באזורי זיכיון חדשים. אחד האזורים האלה "נרג'ס" נראה מבטיח עם הערכת פוטנציאל של 3.5 טריליון רגל מעוקבת.

*- מי במזרח התיכון מעביר בחשאי אמל"ח לאוקראינה?
כלפי חוץ מדינות ערב משתדלות לשמור על ניטרליות בכל הקשור למלחמה בין רוסיה לבין אוקראינה, אבל מתחת לפני השטח נראה שהתמונה שונה. לפי דיווחים, בחודשים האחרונים ישנה העברת אמל"ח חשאית לטובת המאמץ המלחמתי ממדינות המפרץ. לפי הדיווחים, מדובר בהעברת טילי נ"ט מסוג מיסטרל לאוקראינים מסעודיה, האמירויות וקטר.

העברת הטילים הללו מתרחשת לאור התדלדלות מלאי האמל"ח של המדינות המערביות המסייעות לאוקראינים.

אין ספק שהסיפור המעניין הוא הסעודים שמצד אחד משתפים פעולה עם רוסיה בשוק הנפט אך מצד שני נשארים נאמנים לארה"ב ומספקים את הטילים הללו.

*- מדאיג: כך סכסוך נפט בין טורקיה לעיראק יוצר בעיה לשוק הישראלי…
ישראל עלולה להיכנס לבעיה בנושא הנפט עקב מחלוקת משפטית בין טורקיה לעיראק באשר לאספקת הנפט מהחבל הכורדי. לפי דיווחים בלתי רשמיים, יבוא הנפט מכורדיסטן מהווה מרכיב חשוב בשוק הנפט הישראלי. ממשלת החבל הכורדי בצפון עיראק מייצאת את הנפט שלה דרך הנמל הטורקי צ'יהאן. הבעיה היא שבימים האחרונים אספקת הנפט לנמל הטורקי נפסקה בשל מחלוקת בין טורקיה לבין עיראק בעקבות פסיקת בוררות בינלאומית שכל צד טוען שהיא לטובתו.

יבוא הנפט של ישראל מכורדיסטן הסתכם מתחילת החודש הנוכחי בכ-167,000 חביות ליום.

כרגע לא ברור לכמה זמן תיעצר האספקה וייתכן שלא מדובר בתקופה קצרה. זה אומר שישראל תצטרך למצוא מקורות אספקה חלופיים ובמהרה.

*- פרטים חדשים נוספים על סיכול הפיגוע ביוון
לפי מקורות ביוון שני אזרחי פקיסטן ממוצא איראני בגילאי 27 ו-29 נעצרו בימים האחרונים בחשד שתכננו פיגוע כנגד יעדים יהודיים ובכלל זה מסעדה בה נוהגים לשהות תיירים מישראל. השניים הובאו היום כבר לפני שופט והם נאשמים בהתארגנות טרוריסטית.

מסתבר כי השניים היו במעקב של כוחות הביטחון היוונים כבר מחודש אוגוסט לאחר שהתקבל מידע בנושא. בחודש פברואר הביטחון היווני העלה את רמת האיום של ההתארגנות הזו ואז הוחלט לפעול. הם נעצרו בדירה בה התגוררו ואז הסתבר גם כי אין להם מסמכי שהייה כחוק.

עוד עולה כי השניים קיבלו הנחיות מגורם מחוץ ליוון שכמובן עדיין מסתובב חופשי. לפי מקורות ביוון המפעיל הוא פקיסטני בעל רקע פלילי הנמצא באיראן.

אחד היעדים לפיגוע היא מסעדת "גוסטיג'ו" (בעברית=ארוחה) הנמצא באותו בניין של בית חב"ד באתונה. לפי הדיווחים ביוון, שני המחבלים החשודים היו בשלב של איסוף מידע ומעקב ועבדו על מספר אפשרויות כולל שימוש בגז רעיל, נשק ומטענים והכל במטרה להביא למספר קורבנות גדול ככל הניתן.

*- זה מה שחושבים עכשיו בחמאס
מראיון של בכיר החמאס ח'ליל אלחיה שפורסם הערב ניתן להבין מה חושבים בצמרת ארגון הטרור בין השאר על מה שקורה בימים אלה בישראל. לדבריו, המערכה מול ישראל מתקרבת לסיומה. הוא ציין כי "תולעים" אוכלות את ישראל הן מבפנים והן בזירה הבין לאומית.

הבכיר אמר כי התחזקה האמונה בקרב הפלסטינים בגדה, בעזה ובקרב ערביי ישראל כי יש להגביר את ההתנגדות (הטרור) לישראל. אלחיה הוסיף כי ברור לכל שכל ניסיונות הפשרה עם ישראל כשלו כישלון חרוץ מה שיוביל ליציאה הדרגתית של ישראל מהגדה המערבית ו"בהמשך מכל פלסטין".

*- סעודיה מאמצת את "הפטנט" הישראלי
סעודיה מתכננת לאמץ את שיטת "גדר ההפרדה" הישראלית ולהקים אותה בגבול עם תימן. אורך הפרויקט הזה מגיע לכ-900 ק"מ ולפי דיווחים בתקשורת הערבית סעודיה מחפשת בימים אלה חברה קבלנית שתנהל את הפרויקט המורכב הזה שיכלול גם הקמת מנחתי מסוקים, מגדלי שמירה, מכ"ם, ציוד תקשורת ורשתות כבישים תומכות.

ההפרדה נועדה לצמצם ככל הניתן הסתננות של תימנים לתוך שטח הממלכה ובעיקר מדובר על דורשי עבודה אם כי החשש הוא גם לכניסתם של כאלה הרוצים לבצע פיגועים בשטחה של סעודיה.

הדיווחים על הקמת הגדר מגיעים שבועות ספורים אחרי הסכם הפיוס בין איראן לסעודיה שאמור להפחית מתקפות טילים וכטב"מים משטח תימן לעבר יעדים בסעודיה.

*- האם דובאי נבנתה בשש שנים?
האמירות של שרת התחבורה רגב לגבי דובאי חוללו סערה תקשורתית אבל אני רוצה להתמקד בחלק השני של דבריה בהם "פרגנה" לאמירות והזכירה כי נבנתה "בתוך שש שנים". זה כמובן לא נכון. הפיתוח של דובאי תפס תאוצה באמצע שנות הששים לאחר גילוי הנפט, אז החלה בין השאר בניית שדה התעופה, נמל ים והאזור החופשי ג'בל עלי שהפך אותה בסופו של דבר למרכז סחר אזורי. בתוך פחות מעשור אוכלוסיית דובאי שילשה את עצמה.

מה שככל הנראה השרה התכוונה הן לשש השנים בין 2002 ל-2008 תקופה הנחשבת לאחת התקופות הכלכליות המשמעותיות בהיסטוריה של האמירות. אלה היו שנים של בום כלכלי ונדל"ני שהתבטא בין השאר בתחילת או ביישום מגה פרויקטים כולל הבניין הגבוה ביותר במזרח התיכון והמטרו של דובאי (הקו הראשון נחנך ב-2009).

עם זאת, "תקופת הזוהר" הזו הסתיימה קרוב מאד לפשיטת רגל של דובאי בעקבות המשבר הכלכלי העולמי של 2008 והתמקדות מוגזמת בפרויקטים ראוותניים. דובאי חולצה רק בזכות שכנתה הבכירה אבו דאבי, אך התקשתה להתאושש בשנים שלאחר מכן.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון   קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות