השבוע שבין ה-24.3.23 ל- 30.3.23 אצל שכנינו הפלסטינים

למרות שהמתיחות הבטחונית לא פסקה, העיניים של שכנינו היו נשואות ב"תדהמה" לישראל, והשבוע האחרון, בהמשך לכל התקופה האחרונה סיפק לשונאינו הרבה מאוד סיבות לשמוח, וגם לקוות שההיסטוריה של מלחמות האחים בישראל תחזורנה על עצמן, ומדינת ישראל החזקה תמשיך ותפורר את עצמה לדעת. הגורמים האסלאמיים מתבטאים בצורה גלויה ש"קיצה של מדינת ישראל מתקרב", והערבים יצטרכו כנראה רק לבצע בה "המתת חסד".

הנה דוגמא לכתבה שכותרתה: מראות מוזרים מישראל הקורסת לתוך אנרכיה":

בשטח נמשכים הפיגועים, ובמרכזם פיגוע נוסף בכפר חוארה, שמדרום לשכם, שכלל ירי מרכב חולף לעבר עמדה צבאית בכפר. שני חיילים נפצעו. החזית עממית נטלה אחריות. למעשה, כמו גם לפיגוע הקודם שבוצע בכפר.

הנה תמונות מאזור הפיגוע, זמן קצר לאחר המעשה:

 

בנוסף נרשם עוד מספר רב של פיגועי ירי רובם מטווחים רחוקים וללא נפגעים, ובכללם: ירי לעבר הישובים אבני חפץ, שקד, כרמי צור חומש, ועמדות צה"ל בהר גריזים, ג'למה, שבי שומרון ועוד ללא נפגעים.חילופי אש עם מחבלים התפתחו גם במהלך מעצר מחבלים במחנה הפליטים נור אלשמס בטול כרם, מחנה הפליטים עקבת ג'בר ביריחו, אליאמון וקבאטיה בגזרת ג'נין, העיר שכם, העיירה בית רימא שמצפון לראמאללה, מחנה קלנדיה ועוד. ברקע, צה"ל, מצמצם כניסות לערים והכפרים בנסיון להרגיע את השטח ולרגל הרמדאן. כן נמסר השבוע על הרוג אחד מהכפר זואתא באזור שכם. הנ"ל מת מפציעה לפני כחודש בעימותים מול צה"ל.

הנה תמונות מחילפי האש באליאמון:

 

בתוך כך, החששות מהסלמה באלימות לרגל הרמדאן, נכון לרגע זה (וכמובן שהכל יכול להתהפך) נתבדו. הפרות סדר רגילות נרשמות כמעט מדי ערב באזור שער שכם בירושלים כבכל שנה. בהר הבית, מדווח על מתיחות, אך לטא על עימותים משמעותיים, וברקע קשיש מת מדום לב, וזהותו נודעה רק לאחר מספר ימים.

הנה תמונות משער שכם:

בנוסף דווח על עימותים מול מתיישבים בחוארה, ודיר שרף בנפת שכם ובסנג'יל, שמצפון לראמאללה, שם נטען שבית נשרף ע"י מתיישבים, הגם שמדובר בדליקה כתוצא מנפילת כבל חשמל.

הנה כתבה על התקרית:

השבוע צויין גם יום האדמה, אך בניגוד לשנים עברו, כמעט ללא הפגנות והפרות סדר, אלא בטקסים, מצעדים ופעילויות "מנומסות" בבתי הספר. עם זאת קראו הפלגים ברצועה להגעה המונית לאזור הגדר מזרחית לעיר עזה לציון היום, ללא כוונה (בשלב זה) להתעמת עם צה"ל. כן הדגיש דובר ממשלת הרש"פ, כי "יום האדמה", אינו יום שבתון השנה, בניגוד למה שהיה נהוג בעבר בחלק מהשנים.
ברמה הפנימית דווח על פיצוץ ומוות של פעיל חמא"ס בנגריה באזור התעשיה של ראמאללה, כשנה אחרי פיצוץ דומה באותו מקום. מנגנוני הרש"פ החלו בחקירה, ועצרו את בעל הנגריה וחשודים נוספים.
ובג'נין ירו חמושים ירו לעבר מסעדה חדשה, שעות אחדות לאחר שנפתחה, הירי בוצע כיון שהמסעדה נחנכה עם מוזיקה, ריקודים ונוכחות מעורבת של גברים ונשים. בתגובה עצרו מנגנוני הרש"פ מספר פעילי ג'האד אסלאמי, וחבריהם בתורם פתחו באש לעבר מפקדת המנגנונים בעיר- "המקאטעה". אנשי המנגנונים הוציאו בתגובה מספר שריוניות למפגן כח בעיר, ומושל המחוז איים לפעול בתקיפות כנגד מחוללי האנרכיה, איומים שאינם מרשימים איש באזור. גם בשכם דווח על ירי ויידוי אבנים לעבר מפקדת המנגנונים בעקבות מעצר חמושים בעיר.

ובחברון: קצין מש"פ נפצע מירי, במהלך נסיון כושל לעצור סוחר סמים. ובטול כרם שופט בית המשפט הפלילי נדקר מספר פעמים ע"י עבריין, שנשפט על ידו. ברשתות החברתיות, לא מעטים מצדיקים את המעשה בטענה שבתי המשפט באזור שופטים שלא בצדק, ומלאים שוחד ופרוטקציוניזם. לעומת זאת, שוחח יו"ר הרש"פ עם השופט הפצוע והדגיש, כי הרש"פ א תאפשר כל נסיון לפגוע בשופטים א לאיים עליהם. וביטא, קרב חמולות עם שימוש נרחב בנשק.

הנה תמונות:

האלימות הפנים- פלסטינית גלשה השבוע גם לשבדיה, שם נרצח צעיר ממוצא עזתי בדקירת סכין וחברו נפצע בעימות עם צעירים עזתיים אחרים.
במישור הכלכלי, שביתת מורים נמשכת, תוך איום בהסלמת המחאה ברחובות, ובמקביל נסיונות של גורמים רבים להשיג פשרה שתציל את מה שעוד ניתן משנת הלימודים, בדגש על מבחני הבגרות. יו"ר ועד ההורים דורש מהממשלה לפתור את המצב, לפני שייגרם אסון לתלמידים.שביתה קיימו גם עובדי אונר"א בעזה. ואיומי שביתה גם מצד עובדי מערכת הבריאות באיו"ש, שגם להם נמאס מכך שהרש"פ משלמת משכורת חלקית מזה כשנה.

הנה תמונות מהפגנה של המורים מול משרד החינוך בג'נין:

 

ועל רקע הרמדאן: שורה של מבצעי התרמה למען הפליטים בסוריה, בתי תמחוי באיו"ש ובעזה, ומוסדות צדקה. כולם לוטשים עיניים לכספי הזכאה, שכל מוסלמי חייב להפריש ברמדאן בגובה 2.5% משכרו. המציאות בשטח מביאה התעוררות מחודשת של מוסדות הרווחה של החמא"ס באיו"ש, מוסדות שמרביתם נסגרה לאחר השתלטות החמא"ס על הרצועה, ועתה עם החלשות הרש"פ נפתחו מחדש.

הנה תמונות מבית תמחוי במחנה הפליטים נציראת ברצועה:

בשבועיים הקרובים לא תצאנה סקירות עקב חג הפסח.

שבת שלום ופסח כשר ושמח לכם ולבני משפחותיכם, ולכל ישראל.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונת השער: רשתות חברתיות