מקורות: איראן מסכימה להפסיק לספק נשק לחות'ים בתימן

בכירים אמריקאים וסעודים אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי איראן הסכימה להפסיק לשלוח משלוחי נשק לבעלי בריתה החות'ים בתימן כחלק מהסכם להחזרת היחסים הדיפלומטיים עם סעודיה.

במשך שנים, ערב הסעודית ואיראן תמכו בצדדים מנוגדים בסכסוך התימני, והזינו מלחמה עם השלכות הומניטריות קשות.

אם טהראן תפסיק לחמש את החות'ים, אמרו גורמים רשמיים בארה"ב וסעודיה, "זה עלול להפעיל לחץ על המיליציה להגיע להסכם לסיום הסכסוך".

טהראן מכחישה בפומבי כי היא מספקת נשק לחות'ים, אך פקחי האו"ם עקבו שוב ושוב אחר משלוחי נשק שנתפסו בדרכם מאיראן לתימן.

 

"אנחנו רוצים לדעת אם איראן תעמוד בהסכם, וזהו מבחן עבורה", הוסיפו הגורמים הרשמיים, בעוד טהראן וריאד מתקדמים עם התוכניות המפורטות בהסכם לפתוח מחדש את השגרירויות שלהן בתוך חודשיים.

אתמול, יום רביעי, חשף גורם רשמי סעודי את מהלך השיחות בין ריאד לטהראן לפני שהוכרז על ההסכם הסעודי-איראני לסיים קרע של שבע שנים והחזרת היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות בחסות סינית בשבוע שעבר.

היחסים נותקו כאשר מפגינים איראנים תקפו נציגויות דיפלומטיות סעודיות באיראן לאחר שהממלכה הוציאה להורג את איש הדת השיעי נמר אל-נימר.

 

איראן וסעודיה הן שתי המעצמות האזוריות הבולטות ביותר במפרץ, והן נמצאות משני צדי המתרס ברוב הנושאים האזוריים, בעיקר במלחמה בתימן, שבה ריאד מובילה קואליציה צבאית לתמיכה בממשלה המוכרת בינלאומית, ומאשימה את טהראן בתמיכה בחות'ים, השולטים באזורים נרחבים בצפון המדינה, ובעיקר בצנעא, הבירה.

לדברי הבכיר הסעודי, שביקש לא להזכיר את שמו, מספר פגישות נוספות הניחו את הבסיס לשיחות בשבוע שעבר בבייג'ין.

זה כלל חילופי דעות קצרים בין שרי החוץ הסעודי לאיראן במהלך פסגה אזורית בירדן בסוף דצמבר, ולאחר מכן שיחות בין שר החוץ הסעודי וסגן נשיא איראן במהלך השבעתו של נשיא ברזיל לואיז אינאציו לולה דה סילבה, וכן ביקורו של נשיא איראן אברהים ראיסי בבייג'ין בפברואר.

 

הבכיר הסעודי אמר כי בשיחות בייג'ין נערכו "חמישה מפגשים אינטנסיביים מאוד" בנושאים שמפריעים, כולל המלחמה בתימן, שבה ריאד מובילה קואליציה צבאית לתמיכה בממשלה, בעוד טהראן תומכת בחות'ים, שהשתלטו על הבירה צנעא בשנת 2014.

הפקיד אמר כי השיחות הביאו ל"התחייבויות קונקרטיות" על תימן, אך לא חשף אותן.

"איראן היא הספקית העיקרית של תוכניות נשק, אימונים ותעמולה לחות'ים, ואנחנו הקורבן העיקרי של הטילים, המל"טים ודברים אחרים. אז איראן יכולה לעשות הרבה וצריכה לעשות הרבה", אמר והוסיף כי איראן צריכה להפסיק "לספק נשק לחות'ים", אישום שטהרן מכחישה.

 

הבכיר אמר כי ריאד מנהלת מגעים עם החות'ים כדי להחיות את שביתת הנשק שהסתיימה באוקטובר ולדחוף להסדר מדיני שיכלול את כל הפלגים התימניים.

הוא המשיך, "אנחנו גם חולקים גבול ארוך עם תימן, ובוודאי לא נסבול שום איום על ביטחוננו מכל מקום. איראן יכולה וצריכה למלא תפקיד מרכזי בקידום נושא זה ואנו מקווים שכך תעשה".

לדבריו, בשיחות בייג'ינג חודשה המחויבות של שני הצדדים שלא לתקוף זה את זה בתקשורת, אך הוא ציין שסעודיה היא לא זו שמנחה את ערוץ "איראן הבינלאומי", שהוא בשפה הפרסית, ערוץ שבסיסו בלונדון שטהראן רואה בו "ארגון טרור" והאשימה את ערב הסעודית במימונו.

הוא המשיך, "זה לא כלי תקשורת סעודי ואין לו שום קשר לסעודיה", וציין כי השלב הבא ביישום הסכם ההתקרבות יהיה פגישה בין שרי החוץ הסעודי לאיראן, אך לא נקבע תאריך לכך עדיין.

איראן וסעודיה הן שתי המעצמות האזוריות הבולטות ביותר במפרץ, והן נמצאות בצדדים מנוגדים של רוב הסוגיות האזוריות

קרדיט: איראן אינסיידר