ארה"ב חוקרת כישלון מערכת ההגנ"א שלה נגד המל"טים האיראניים בסוריה

על פי הדיווחים, מערכת ההגנה האווירית הראשית בבסיס הקואליציה לא פעלה במלואה כאשר מל"טים איראנים תקפו את כוחות ארה"ב בסוריה ב-23 במרץ, הרגו קבלן אמריקאי ופצעו כמה חיילים אמריקאים.

 

ב-24 במרץ, מיליציות הנתמכות על ידי איראן תקפו בטילים ובמזל"טים בסיסי קואליציה, ובכך הסלימו את הסכסוך בצפון מזרח סוריה.

שתי ההתקפות על כוחות ארה"ב בסוריה התרחשו בהפרש של כ-45 דקות. כוחות הקואליציה במרכז הסיוע הקרבי בשדה התעופה – קוניקו היו היעד למתקפה הראשונה, שהתרחשה בשעה 22:39 לפי שעון מקומי.

בתקיפה השנייה, שלושה מל"טים מתאבדים תקפו את העיירה אלחדראא' – الخضراء  בסביבות השעה 23:23 שעון מקומי. שני מל"טים הושמדו על ידי ההגנה האווירית של הקואליציה. אחד מהם נכנס למתחם וגרם נזק למבנה אחד. עם זאת, לא דווח על נפגעים.

התקיפות ביום שישי היו האחרונות במספר הולך וגדל של פעולות תגמול בין ארצות הברית לקבוצות הנתמכות על ידי משמרות המהפכה של איראן.

הסכסוך, בין החמורים באזור מאז 2019, מאיים על הניסיונות האחרונים להרגיע את המתיחות ברחבי המזרח התיכון.

 

פיקוד מרכז של צבא ארה"ב (CENTCOM) דיווח על עשרות תקיפות של מיליציות הנתמכות על ידי משמרות המהפכה האיראניים, שכוונו לכוחות ומתקנים של הקואליציה האמריקאית, נגד דאעש ,מאז 2021. אבל גל הלחימה הזה החל בעקבות מותו של קבלן אמריקאי, חמישה אנשי שירות אמריקאים וקבלן אמריקאי נוסף נפצעו.

לפי הפנטגון, הפגיעות נגרמו כתוצאה מתקיפת מל"ט על בסיס של קואליציה של מדינות הנלחמות בארגון המדינה האסלאמית בצפון מזרח סוריה, ליד חסכה, בסביבות השעה 13:38 בצהריים שעון מקומי ב-23 במרץ.

דיווח של ה"ניו יורק טיימס" ביום שישי טען כי מערכת ההגנה האווירית הראשית של הקואליציה "לא הייתה מבצעית במלואה" כאשר התקיפה התרחשה.

גורם רשמי אמריקאי אמר לרשת החדשות כי ייתכן ולמערכת ההגנה מפני טילים – אוונג'ר – שנפרסה בבסיס היו בעיות תחזוקה והיא היתה מושבתת בזמן התקיפה.

תהליך האכלת מערכת הנוקמים

 

ביום שישי, הגנרל פטריק ריידר, מזכיר העיתונות של הפנטגון, אמר לכתבים כי מכ"ם ההגנה האווירית פעל, אך סירב לספק מידע נוסף מטעמי סודיות. 

לא בטוח אם המערכת היתה מזהה את האיום גם אם היא היתה מבצעית במלואה, מכיוון שמל"טים ותחמושת משוטטת יכולים לפעמים לפעול בגבהים נמוכים מאוד, מה שמקשה על מערכות המכ"ם לזהות אותם.

הפנטגון ובכירים אמריקאים אחרים אמרו שהם אינם ששים לחשוף פרצות או כשלים פוטנציאליים במערכת ההגנה המרובדת מחשש לתת יתרון כלשהו לאויבים באזור.

"אנחנו נוקטים במגוון פעולות כדי להגן על האנשים שלנו", אמר גנרל ריידר. אבל שוב, זה מקום מסוכן מטבעו".

 

מנתחי מודיעין אמריקאים אישרו כי המל"ט המעורב בתקרית היה מתוצרת איראנית. גנרל ריידר הוסיף כי ארצות הברית פתחה בתקיפות אוויריות נגד אתרים צבאיים המקושרים לחיל משמרות המהפכה האיסלאמיים של איראן.

שני מטוסי F-15E רב-משימתיים של חיל האוויר האמריקני תקפו עמדות ששימשו קבוצות הנאמנות למשמרות המהפכה האיראנים. מאוחר יותר ירו אותן מיליציות 10 טילים לעבר העיירה  אלחדראא' בצפון מזרח סוריה, בו מוצבים כוחות הקואליציה.

 

ארה"ב פתחה בחקירה על כישלון מערכות ההגנה האווירית הנוקמים נגד מטוסי התאבדות איראניים בסוריה

קרדיט: דפנס ערביכ         קרדיט לתמונה: צבא ארה"ב