אנליסט צבאי: כיצד להפחית את איום המל"טים האיראניים?

איראן ממשיכה לייצר כטב"מים, תעשייה שאיראן התחילה לפני שלושה עשורים במהלך מלחמתה עם עיראק בשנות ה-80. איראן לא ויתרה על פיתוח תכנית המל"טים שלה גם לאחר תום הסכסוך הארוך ביותר של המאה העשרים ב-1988.

לאחר עשרות שנים של התפתחות מתמדת, המל"טים של איראן כעת נבדקו בקרב, מתוחכמים יחסית, במחיר סביר ובעלי יכולת ייצור המוני. יש אפילו הטוענים שאיראן מתגלה כמעצמת כטב"מים שהמל"טים שלה הפכו ל"שוברי שוויון" באזורי עימות.

כיום, מל"טים איראנים זורעים הרס במזרח התיכון. איראן ושלוחות הטרור שלה משתמשות בכטב"מים בעיראק, סוריה, ישראל, תימן, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות כדי לקדם את יעדי מדיניות החוץ המפשטת של איראן.

 

איום המל"טים האיראני אינו מוגבל לאזור. הנשק הזה מהווה איום על השלום והיציבות של אירופה, ואוקראינה היא דוגמה מצוינת לאופן שבו מל"טים איראנים יכולים להטיל אימה על אזרחי אירופה. למל"טים האיראניים יש חשיבות רבה למכונת המלחמה הרוסית, שכן הם מחזקים את מעמדה של רוסיה באוקראינה, לאחר שהארסנל הרוסי התרוקן בעקבות המשך המלחמה. טהראן עובדת על תכניותיה לבנות מתקן לייצור כטב"מים ברוסיה שייצור לפחות 6,000 כטב"מים.

בנוסף, מל"טים וטילים איראניים מהווים איום ישיר על העליונות האווירית של ארה"ב במפרץ הפרסי ובאזור המזרח התיכון. באפריל 2021, בעדותו בפני ועדת השירותים המזוינים של הסנאט, מפקד הפיקוד המרכזי של ארה"ב, גנרל קנת מקנזי הבן, ציין כי מל"טים חמושים קטנים ובינוניים שבשימוש איראן ושלוחיה "מהווים איום חדש ומורכב על כוחותינו ועל שותפינו ובני בריתנו. לראשונה מאז מלחמת קוריאה, אנו פועלים ללא עליונות אווירית מוחלטת".

 

גורם בכיר במודיעין האיראני טען בתחילת פברואר שסין נמצאת ב"רשימת המתנה" בין 90 מדינות לקבלת 15,000 מל"טים מתוצרת איראן, טענה שלא אושרה על ידי בייג'ינג. אין ספק שהשוק העולמי של תעשיית המל"טים באיראן הולך ומתרחב, אבל סין, בתור אחת היצואנים המובילים בעולם של מל"טים חמושים – שבין היתר מוכרת את המל"טים שלה לסעודיה, איחוד האמירויות הערביות, מיאנמר ועיראק  ואתיופיה ואפילו איראן, (סין) ​​לא צריכה מל"טים איראניים.

סין החלה בשנים האחרונות להציף את המזרח התיכון במל"טים, ולמרבה האירוניה, בייג'ין ניצלה את המתיחות בין ערב הסעודית לאיראן כדי לספק מל"טים משלה לשתי המדינות. סין אף כרתה עסקה עם סעודיה במרץ אשתקד לבניית מפעל כטב"מים במדינה הערבית.

 

בהיעדר אמצעי הרתעה חזקים ואמין, המשטר האיראני צפוי להמשיך ולפתח ולפרוס טכנולוגיות מל"טים חמושים. אבל וושינגטון יכולה לנקוט בכמה צעדים פשוטים כדי לגביל את תכנית המל"טים של איראן.

ראשית, לא לעזור לאיראן בכך שתאפשר לה לתפוס מל"טים אמריקאים.

 

על פי דו"ח של סוכנות הביון האמריקאית משנת 2019, איראן ביצעה הנדסה לאחור של כמה ממערכות המטוסים הבלתי מאוישים שלה על בסיס מל"טים מערביים שנתפסו. כאשר תקלה ב-2011 הובילה לנחיתה של מל"ט אמריקאי מדגם RQ-170 במדבר איראני. על פי הדיווחים, הנשיא ברק אובמה החליט שלא להסתכן בהשמדתו לפני שהוא ייפול בידיים של מהנדסים איראנים בשלמותו.

בתוך ימים, האיראנים הצעידו את המל"ט ברחובות טהראן לפני שהחלו במשימת ההנדסה ההפוכה. פקידי המודיעין האמריקני הגיעו מאוחר יותר למסקנה כי ככל הנראה כלי הטיס שנתפס יהיה ברכה למעצבי הכטב"מים האיראנים, שיוכלו לבצע הנדסה לאחור של המטוס. מודעת ליכולתה של איראן לבצע הנדסה לאחור, רוסיה שולחת כעת כמה כלי נשק שסופקו על ידי ארה"ב שנתפסו באוקראינה לאיראן.

 

שנית, על ארצות הברית להפסיק למכור חלקי חילוף לכטב"מים לאיראן. למרות שנים של סנקציות נגד המגזר הביטחוני של איראן, מל"טים איראנים עדיין בנויים ברובם עם חלקים אמריקאים ומערביים. בין אם הם דו-שימושיים או שיש להם שימוש צבאי ישיר, על ארצות הברית למנוע מהפריטים הללו ליפול לידיים האיראניות. וושינגטון צריכה להטיל סנקציות חמורות על כל ישות איראנית ואינדיבידואלים המעורבים בתוכנית המל"טים.

 

שלישית, ארצות הברית צריכה לאמן ולחמש את אוקראינה. אמריקה יכולה לרוקן את רוסיה ולהתעמת עם נשק המל"טים מתוצרת איראן באוקראינה על ידי אספקת כלי נשק חדישים לכוחות האוקראינים כמו מל"טים מתקדמים, מטוסי קרב והכשרה ובכך לשפר את הסיכוי של אוקראינה להפיל מל"טים מתוצרת איראן ולתקוף אתרים רוסיים שבהם נמצאים המטוסים הללו מוכנים להפעלה.

طائرة إيرانية بدون طيار تقترب من مقاتلة أمريكية بشكل خطير - YouTube

קרדיט: אחמד האשם –  Washington Examiner   קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות