על צדקה, רמדאן, קיבוץ נדבות וילדים תימנים. חלק ג'

 

 

יש ילדים "שניצלים" מקיבוץ נדבות ברחוב או מעבודות הסבלות שוברות הגב, ונמכרים כמשרתי משק בית, יש מי שאיתרע מזלם, ונמכרו כשפכות מין, בנים ובנות כאחד, חלקם לעבדות מין בבית משפחה עשירה, וחלקם בתעשיית הזנות, שחלקה פועלת למען עולי הרגל, תופעה המוכרת בשם "נישואי תיירים".

זה המקום לציין שהיות ואין נתונים רשמיים מסודרים ומלאים על התופעה, וישנם הערכת שנעות בין עשרות אלפים רבים לבין מאות אלפי ילדים תימנים שהוברחו לסעודיה, ויש שנים בהן נאמד מספרם של המסתננים שחוצים את הגבול בעשרות אלפים בחודש. תוכלו גם למצוא נתונים בהם יש בשנים מסוימות רק כ 10% בנות מקרב הילדים התימנים המוברחים לסעודיה, ויש נתונים שמראים שבשנים אחרות מספרן של הבנות שווה למספר הבנים. (אוסיף שלפי מה שאני מצליח למצוא, בקרב הילדים המוברחים מאתיופיה יש אחוז בנות גבוה יותר, ורובן מוצאות עצמן כמשרתות או כשפחות מין).

 

הרשויות הסעודיות פועלת למיגור הברחת וסחר בילדים, אבל מבחן התוצאה מראה שכפי הנראה אינן עושות מספיק. גם אם זה הרבה יותר מאשר הרשויות בתימן שלא עושות דבר, בתימן שנשלטת ע"י החות’ים, שמשתפים פעלה עם כנופיות המבריחים ושודדים את הסיוע שמועבר לילדים במצוקה ע"י ארגונים בינ"ל.

יש לציין שבממלכה הסעודית פועלים מרכזי שיקום (בודדים) לקורבנות הסחר בילדים שם הילדים (עד גיל 15, ככל שיכולתי לברר, מעל לגיל זה עדיין אין פתרון לקורבנות) מקבלים הגנה, טיפול ותמיכה ע"י עובדים סוציאלים מטעם המדינה, ובחלק מהמרכזים גם ע"י מתנדבים של ארגונים שונים.

 

אציין שיש תקופות בהן נעצרים ע"י הרשויות הסעודיות אלפי ילדים, אבל אל מרכזי השיקום מגיעים בכל שנה בין עשרות למאות בודדות של ילדים שנאספו מרחבי הממלכה, ולקראת תום השהות במרכזי השיקום, במידה הצליחו הרשויות ליצור קשר עם משפחתו של הילד, נעשה ניסיון להסביר וללמד את ההורים על הסכנות שבסחר ילדים, ישוחרר הילד ממרכז השיקום ויוחזר למשפחתו. אבל אני מניח שתוכלו לנחש שלא מדובר ברוב הילדים. עוד אציין שישנם מקרים רבים בהם ילדים מסרבים לשוב למשפחתם מסיבות של עוני ואלימות קשה במשפחה. (אוסיף שגם בתימן יש לפחות מרכז אחד, שמופעל בשיתוף יוניצף)

 

מילה לסיום
אם תשאלו מדוע קיבוץ נדבות משך כה רבים להסתנן לממלכה הסעודית שלא כחוק, ומושך ארגוני פשיעה שעיקר עיסוקם הוא הברחת ילדים (גם בגירים) לעסוק בקיבוץ נדבות בערב הסעודית, אספר לכם על מקרה אחד כדוגמה, שבו נעצר קבצן תימני מבוגר, בכניסה למסגד בג’דה, לא היה מפתיע לגלות שהוא היה מאלו שנכנסו שלא כחוק לתחומי הממלכה, אבל מה שהיה מפתיע, זה הסכום של 110 אלף ריאל סעודי שנתפס עליו כשנעצר, הכנסה של "יום עבודה" – כסף שקיבל מאזרחים סעודים שבאו לתפילה במסגד.

אציין שהרשויות הסעודית מנסות למגר את תופעת הקבצנים הזרים ברחובות, כולל את תופעת הילדים הזרים המוברחים מתימן, ואולי מה שנעשה אינו מספיק, אבל לפחות זה נקרה כמו התחלה לכיוון הנכון.

 

אזכיר שבספטמבר 2021 אישרה מועצת השרים הסעודית את "החוק נגד קיבוץ נדבות" שבו נאמר בין היתר שהעוסק בקיבוץ נדבות או המשדל אחרים לקבץ נדבות, ייענש במאסר של עד שישה חודשים או קנס של עד 50 אלף ריאל, ואם מדובר באדם המקבץ נדבות א משדל אחרים או מסייע להם לקבץ נדבות, ושהוא חלק מקבוצה מאורגנת העוסקת בקיבוץ נדבות, אז יהיה עונשו מאסר עד שנה, ו/או קנס של עד מאה אלף ריאל.

נוסף לכך החוק קובע שאם מדובר באדם שאינו אזרח סעודי, אז לאחר תום ההליכים המשפטיים ותום עונש המאסר אם נגזר עליו, יגורש העבריין מתחומי הממלכה, לא יורשה להיכנס לתחומי סעודיה, למעט ביצוע מצוות העלייה לרגל במסגרת החג’ או העומרה.

 

בנוסף לחקיקה ולמעצרים, יצאו הרשויות הסעודיות בקמפיין הסברה לציבור הסעודי, שחלקו כבר מזמן פסיק לתת נדבת לקבצנים, אבל חלקו עדיין מגלה נדיבות ונותן לקבצנים כסף שמצטבר לסכומי עתק, וחלק מהקמפיין מדבר על כך שמי שנותן נדבה לקבצנים, עוזר למי שמאיים על ביטחון הפנים של הממלכה.

תוכלו לעשות ברשתות החברתיות חיפוש לתיוג #لاتعطيهم (אל תיתן להם) או לתיוג #معا_نكافح_التسول (ביחד נלחמים בקבצנים) ותוכלו לראות גם מה שהרשויות הסעודיות מפרסמות, וגם ואולי אף יותר מעניין, את מה שאומרים הסעודים.

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט למזרח התיכון   קרדיט לאיור: קריקטור אליום