מבזקי חדשות מהעולם ליום 25-3-2023. מתעדכן

*- הצי האמריקאי הודיע כי המשחתת נושאת הטילים מיליוס עברה היום בקרבת איי פראסל בים סין הדרומי במסגרת יישום זכויות השיט בחוק הבינלאומי. "ארה"ב מאתגרת טענות ימיות מוגזמות ברחבי העולם בלי קשר לזהות הטוענת", נמסר בהודעת הצי.

בבייג'ינג מיהרו להאשים את האמריקאים בחדירה למים הטריטוריאליים שלהם ואיימו בתגובה: "סין דורשת להפסיק את הפרובוקציות או שארה"ב תישא בהשלכות החמורות".

*- סלובקיה העבירה לאוקראינה ארבעה מטוסי קרב מיג-29 ראשונים – כך הודיע שר ההגנה הסלובקי, ירוסלב נאג'. טייסים אוקראינים המריאו עם מטוסי הקרב בצהריים מבסיס חיל האוויר בסלובקיה והמשיכו לארצם. בשבועות הקרובים אמורים הסלובקים להעביר שבעה מטוסי קרב נוספים, שיצאו משירות לפני כחצי שנה.

*- "בוס" יש רק אחד: הנשיא ביידן מעניק לברוס ספרינגסטין את מדליית האומנויות הלאומית. גם ג'וליה לואי-דרייפוס, הלא היא הנשיאה לשעבר סלינה מאייר מ-Veep ואיליין המיתולוגית מ"סיינפלד", קיבלה את המדליה היוקרתית.

*- אחד האורחים בתוכניתו של ולדימיר סולוביוב, השופר הראשי של הקרמלין בתקשורת הרוסית, התמוטט בשידור חי. התעמולה והשקרים לא ממש מועילים לבריאות…

*- הקרביניירי באיטליה תפסו יותר מ-14 ק"ג של סמים מסוגים שונים בשווי 200 אלף אירו, כולל 13 ק"ג של חשיש ו-700 גרם של קוקאין טהור , בפשיטה על מחסן בעיר מרסלה שבמערב סיציליה. הסמים היו סגורים באריזות פלסטיק ועליהן תמונות של הבוסים החשובים של הקוזה נוסטרה – סלבטורה ריינה ומתיאו מסינה דנארו שנעצר בינואר – ואף של "הסנדק" הקולנועי.

*- היחידה ללוחמה בטרור של משטרת ווסט מידלנדס באנגליה חוקרת אירוע שבו גבר הצית אדם אחר שהיה בדרכו הביתה ממסגד בברמינגהם אמש ופצע אותו קשה. התוקף נעצר בחשד לניסיון רצח. לפי המשטרה, השניים שוחחו ולפתע התוקף השליך על הקורבן חומר בלתי מזוהה שגרם למעיל שלו להתלקח והותיר כוויות בפניו.

*- נשיא צרפת, עמנואל מקרון, קיבל את פניו של העיתונאי אוליבייה דובואה ששוחרר אתמול במאלי אחרי שהיה שבוי בידי ארגון הטרור GSIM המקושר לאל-קאעידה מאז אפריל 2021. יחד עם דובואה, שעבד עבור עיתונים כדוגמת הליברסיון ולה פוינט, שוחרר גם האמריקאי ג'ף וודקה שהיה שבוי יותר משש שנים.

*- ראש ממשלת יפן, פומיו קישידה, הגיע לפני זמן קצר לביקור ראשון בקייב. קישידה הוא האחרון מבין מנהיגי מדינות ה-G-7 שמבקר באוקראינה מאז תחילת המלחמה.

*- דוח חדש של ממשלת סומליה ושל סוכנויות האו"ם מעריך כי 43 אלף בני אדם, כמחצית מהם ילדים עד גיל 5, מתו לאורך השנה שעברה כתוצאה מהבצורת הממושכת שפוקדת את אחת המדינות העניות והבלתי יציבות בעולם. מחברי הדוח גם התריעו כי במחצית הראשונה של השנה הנוכחית עלולים למות 135 בני אדם בכל יום.

*- הנשיא ביידן חתם על חוק חדש שנועד לחשוף את המידע שאספו סוכנויות הביון האמריקאיות על מקורות נגיף הקורונה. "אנחנו צריכים לגלות את המקורות כדי להבטיח שאנחנו יכולים למנוע מגיפות עתידיות", אמר. "עם יישום החקיקה הזו, הממשל שלי יסיר סיווג וישתף מידע רב ככל האפשר".

*- המודיעין הצבאי של אוקראינה טוען כי הפיצוצים שהתרחשו הלילה בעיר דז'נקוי שבחצי האי קרים היו פגיעה בטילי שיוט רוסיים מדגם קליבר שהועברו ברכבת.

*- בדיוק 26 חודשים אחרי שהחל את כהונתו, הנשיא ג'ו ביידן הטיל היום את הווטו הראשון שלו כאשר ביטל הצעת חוק רפובליקנית לביטול תקנה של משרד העבודה שמאפשרת למנהלי כספים לשלב מרכיבי סיכון, כדוגמת שינויי אקלים, בקבלת ההחלטות לגבי ההשקעות בתוכניות פרישה עבור הלקוחות.

הצעת החוק זכתה לאישור של בית הנבחרים ברוב של 216 מול 204, בעוד שבסנאט היא עברה ברוב של 50 מול 46, כאשר ג'ון מנצ'ין וג'ון טסטר הדמוקרטים הצטרפו לרפובליקנים בטיעון להתערבות יתר של הממשל. בשל הרוב הדחוק שבו אושרה ההצעה, ההערכה היא שאין את הרוב הנדרש כדי לבטל הווטו הנשיאותי.

"הצעת החוק הזו תסכל את חסכונות הפרישה שלכם ותקבע כי זה בלתי חוקי לשקול גורמי סיכון שהרפובליקנים של MAGA בקונגרס לא אוהבים", אמר הנשיא. "מנהל התוכניות שלכם צריך להגן על החסכונות שלהם שהרווחתם בעבודה קשה – בין אם חברת הקונגרס מרג'ורי טיילור גרין אוהבת את זה או לא".

*- שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג-און, הכריז שארצו צריכה להיות מוכנה להפעיל נשק גרעיני נגד "האויבים" כדי להרתיע מפני מלחמה. הוא אמר את הדברים אחרי שהושלם תרגיל של יומיים לבחינת המוכנות למתקפת נגד באמצעות ירי של נשק גרעיני טקטי, בו הוא נכח עם בתו הצעירה, ג'ו-אה.

"אנחנו לא יכולים פשוט להרתיע מפני מלחמה רק עם העובדה שאנחנו מדינה בעלת נשק גרעיני", הצהיר קים. "זה אפשרי רק כאשר הצפון יהיה מצויד לחלוטין עם יכולת להתקפה גרעינית שיכולה לבצע את המשימה האסטרטגית החשובה של התרעה ממלחמה".

התקשורת הצפון קוריאנית דיווחה כי הטיל ששוגר אתמול טס 800 ק"מ והתפוצץ בגובה של 800 מטר מעל מטרה בים המזרחי (ים יפן) וכי השיגור "הוכיח שוב את האמינות המבצעית של בקרי הפיצוץ הגרעיני ושל הנפצים שהורכבו בראש הנפץ".

*- קרדיט סוויס, הבנק השני בגודלו בשווייץ, דחה את ההצעה של הבנק הגדול במדינה, UBS, לרכוש אותו תמורת מיליארד דולר בעסקה שגיבשו הרשויות הרגולטוריות בשווייץ בניסיון לחזק את אמון הציבור ולהרגיע את הזעזועים במערכת הפיננסית. הבנק הלאומי הסעודי, שמחזיק כעשרה אחוזים ממניות קרדיט סוויס, תמך בדחיית ההצעה.

בשבוע שעבר הזרים הבנק הלאומי של שווייץ 54 מיליארד דולר לקרדיט סוויס, אולם המניות שלו המשיכו לצנוח.

*- שעות אחרי דחיית העסקה, הודיע בנק UBS השוויצרי כי הוא מסכים לרכוש את יריבו הגדול, קרדיט סוויס, תמורת יותר משני מיליארד דולר, ולפי הדיווחים, הבנק המרכזי של שווייץ הציע להעניק ל-UBS סכום נזיל של מאה מיליארד דולר לטובת מימוש העסקה. ממשלת שווייץ צפויה לפרסם הודעה רשמית בהמשך הערב.

*- פינלנד על סף הצטרפות רשמית לנאט"ו: נשיא טורקיה הכריז בפגישתו עם עמיתו הפיני כי הפרלמנט צפוי לאשרר את מסמכי הפרוטוקול לצירופה של פינלנד עוד לפני הבחירות במאי. בהונגריה, יו"ר הסיעה של מפלגת השלטון הודיע כי ההצבעה בפרלמנט על צירוף פינלנד תתקיים ב-27 במרץ וכל המפלגה תתמוך בכך, בעוד ההחלטה על שבדיה תתקבל במועד מאוחר יותר.

טורקיה והונגריה הן האחרונות מבין 30 חברות נאט"ו שלא אשררו את בקשות ההצטרפות של פינלנד ושבדיה, שהוגשו במאי אשתקד.

*- ימים ספורים אחרי עסקת הצוללות המשותפת, מחלקת המדינה האמריקאית הודיעה על כוונה למכור לאוסטרליה עד 200 טילי שיוט מדגם טומהוק בלוק V ועד 20 טומהוקים מדגם בלוק IV בעסקה שצפויה להגיע לסכום של 895 מיליון דולר ולכלול גם תחזוקה, חלקי חילוף, תוכנות וחומרות וציוד תקשורת.

"המכירה תסייע ליכולתה של אוסטרליה לפעול בממשק עם כוחות ימיים אמריקאיים ועם בעלות ברית אחרות, כמו גם ליכולתה לתרום למשימות בעלות אינטרס משותף", נמסר בהודעה לקונגרס. "עם פריסת מערכת הטומהוק, אוסטרליה תתרום למוכנות העולמית ותחזק את יכולתם של הכוחות האמריקאיים לפעול לצדם ברחבי העולם".

*- קוריאה הצפונית חשפה את "צונאמי", אשר מתואר בתור "נשק גרעיני אסטרטגי תת ימי", אחרי ניסוי בנוכחותו של קים ג'ונג-און השבוע, שבו הכלי הבלתי מאויש שט במשך 59:12 שעות בעומק של 80 עד 150 מטר לפני שפגע במטרה. "המשימה של הנשק היא לצלול בחשאי ולהשמיד קבוצות אוניות ונמלי פעולה של האויב באמצעות יצירת צונאמי רדיואקטיבי רב עוצמה", נמסר.

North Korea as per reports tested an underwater nuclear drone capable of unleashing a 'radioactive tsunami' | DH Latest News, DH NEWS, Latest News, NEWS, International , North Korea underwater nuclear drone,

קרדיט: ערוץ הטלגרם מבט עולמי    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות