השבוע שבין ה-17.3.23 ל- 23.3.23 אצל שכנינו הפלסטינים

رجعت حليمة للى عادتها القديمة (שבה חלימה לדרכה הישנה, בערבית זה מתחרז). ממשלה חדשה בישראל, ניסתה להביא לשינוי בהתנהלות מול הזירה הפלסטינית, וגילתה עד מהרה, שהעימות העיקרי אינו מול הפלסטינים, אלא מול זירה בינלאומית מורכבת, וממסד בטחוני שאינו מוכן לאפשר שינוי מהדרך המוכרת, השומרת על מציאות של סכסוך בעצימות נמוכה מול הפלסטינים. על רקע זה, התקיימה ועידה משותפת לישראל, הרש"פ, מצרים, ירדן וארה"ב בשארם אלשיח' ובסיומה, פורסמה הודעה משותפת על הסכמה לפעול למניעת הסלמה, בתמורה להתחייבות ישראלית, להמנע מאישור בניה חדשה בהתיישבות במשך 4 חודשים, ואישור להכשרת מאחזים חדשים לחצי שנה, כולל הכרזה, לפיה למרות חוק ביטול ההתנתקות בצפון השומרון, לא ייבנו הישובים הישראליים באזור מחדש.

זאת, בנוסף להתחייבות לסייע לרש"פ בשיפור המצב הכלכלי. לצד זאת, ישראל מעניקה שורה של הקלות לאוכלוסיה לרגל הרמדאן, כולל כניסה ללא היתרים לירושלים, לנשים וגברים מבוגרים, וכן מספר מצומצם של היתרי כניסה לתפילות עבור תושבים מרצועת עזה. כן סוכם על הזרמת כספי הבלו של הדלקים לרצועת עזה לרשות הפלסטינית, מה שעלול ליצור משבר מול החמא"ס, שדורשת כסף זה לעצמה.

הנה כתבה על ועידת שרם אלשיח' ותוצאותיה:

 

לצד זאת, דווח על מגעים בין הנהלת שב"ס לנציגי האסירים הבטחוניים, בעקבותיהם הסכים השב"ס לבטל חלק מהצעדים האחרונים, ובראשם קיצור זמן המקלחות, והחזרת חלק מהאסירים הבכירים לתאים משותפים עם פעילי תנועתם, בתמורה לביטול שביתת הרעב שתכננו חלק מהאסירים הבטחוניים במהלך הרמדאן. האסירים הציגו את הסיכום כ"נצחון", אבל נראה שמדובר בעיקר ב"הושטת סולם" לאסירים לרדת מאיום השביתה שגם הם לא רצו בה.
בחמא"ס והאופוזיציה תקפו בחריפות את השתתפות הרש"פ בועידת שארם אלשיח', ואיימו בהסלמה ניכרת באלימות במהלך חודש הרמדאן, כשברקע דווח על מגעים אינטנסיביים בין אנשי חמא"ס וגא"פ לחזבאללה, וגם הרקע האיראני משפיע על המתיחות. למרות ההכרזות הללו, דווח דוקא על הסכמות בין ישראל לחמא"ס בתיווך קטרי על הרגעת המצב ברצועת עזה, בתמורה להקלות כלכליות, כולל הגדלת מספר הפועלים, אישור להכנסת סחורות לרצועה, והגדלת מרחב הדיג, בנוסף להזרמת הכסף הקטרי לרצועה.

הנה תמונות מהפגנת מחאה ברצועה נגד הועידה בשרם אלשיח':

 

למרות נסיונות ההרגעה, נמשכה האלימות באיו"ש בשבוע האחרון. חיסול מבוקשים בג'נין הסתבך. שני מבוקשים נהרגו במבצע, ואז נאלצו אנשי הכח להסתגר במסעדה עד להגעת כח חילוץ, מול מאות פורעים שניסו ליעשות בהם שפטים. במהלך החילוץ נהרגו שני מחבלים נוספים.

הנה תמונות מהארוע:

 

מחבל מאזור טול כרם נורה ונהרג סמוך לכפר ביתין שבגזרת ראמאללה לאחר שניסה לתקוף בסכין את חיילי צה"ל. מחבל אחר ניסה לבצע פיגוע דקירה סמוך לאפרת, נורה ונעצר. ובנוסף, נהרג הבוקר מחבל בכפר עזבת שופה בגזרת טול כרם במהלך חילופי אש מול כוחות צה"ל שבאו לעצרו.

הנה תמונות מהארוע בו חוסל המחבל:

https://web.telegram.org/k/#@paltimes2015

 

לצד זאת, נרשם פיגוע ירי נוסף בכפר חוארה שמדרום לשכם. המחבל, תושב הכפר הסמוך מאדמה עם נשק מאולתר ירה עשרות כדורים ופצע אזרח ישראלי, שברוב גבורה ותושיה ירה במחבל ופצע אותו, מה שהקל על לכידתו, טרם שהגיע למחסום צומת תפוח, משם פונה לבית החולים במצב קשה. בקרב המתנחלים עולה דרישה לענישה קולקטיבית של אנשי חוארה, הגם שאלה ברובם לא שותפים לפיגועים, למעט במתן מסתור בדיעבד, ורובם שותפים בעסקים המרוויחים הון רב, תוך ניצול היות כפרם מעבר הכרחי בדרך לצפון איו"ש- שכם וג'נין. כדי לחדד את ההרתעה מול תושבי הכפר אילץ צה"ל את הסוחרים ברחוב הראשי של הכפר לסגור את עסקיהם למספר ימים.

הנה תמונות מאזור הפיגוע וקריאות השמחה של תושבי הכפר מיד לאחריו, המסבירות מדוע סגירת החנויות לא נעשתה שלא בצדק:

 

ובעזה, דווח על ירי שתי רקטות מעזה בשטחים פתוחים ארגון שכינה עצמו "גוב העריות- עזה", נטל אחריות למעשה, שעבר ללא תגובה ישראלית. מנגד יורט רחפן שניסה לחצות את הרצועה באזור רפיח.

הנה תמונות:

 

ברקע לדברים: בכיר בג'האד האסלאמי חוסל בדמשק. אנשי הארגון טוענים שמדובר בפעולה ישראלית, ואיימו בנקמה אם יוכח שאכן ידה של ישראל במעשה.
במישור הפנימי:שביתת המורים נמשכת. על רקע זה, הודיע משרד החינוך, כי בחינות הבגרות תיערכנה במועדן, תוך צמצום החומר לבחינות. המורים מאיימים, כילא יהיו בוחנים, משגיחים ובודקי בחינות אם הדרישות שלהם לא תיענינה. משרד החינוך בתורו איים בהחלפת כלל המורים השובתים במהלך מהיר, שלכל ברור שאינו בר יישום.

הנה תמונות מהפגנת המורים השבוע, מול משרד החינוך בראמאללה:

 

שביתה גם של עורכי הדין באיו"ש, על רקע אגרות שהטילה הממשלה על הגשת תביעות בבית המשפט.
בכפר סיריס שבגזרת ג'נין, נהרגה צעירה מכדור תועה במהלך קרב חמולות, שלא היה לה כל קשר אליו. בשכם ירו חמושים בצעיר מקומי, סמוך לאוניברסיטת "אלנג'אח". לטענת תושבים, היורים הינם פעילי פת"ח, הגם שהם היו רעולי פנים ולא הזדהו. ברשתות החברתיות, מכנים אותם בשם הגנאי: "שביחת פת"ח"- שילוב של "שביבה"- תנועת הנוער של הפת"ח, ו"שביחה", כנופיות הטרור שהפעיל בשאר אלאסד, נשיא סוריה כנגד יריביו.
באוניברסיטת חברון פרצה תגרה בין אנשי פת"ח וחמא"ס, מה שהביא להשבתת הלימודים ליום אחד.

הנה תמונות מהתגרה:

 

ולסיום: הרמדאן מתחיל היום- 23 מרץ. תנועה ערה בשווקים הן באיו"ש, והן ברצועת עזה, מה שמביא להתייקרות מוצרי מזון בסיסיים, ובראשם פירות ירקות ועופות.

הנה תמונות מאוירת הרמדאן בשווקי רצועת עזה:

זה הזמן לאחל לקוראים המוסלמים: رمضان كريم صياما مقبولا وافطارا شهيا

שבת שלום, וחודש ניסן כשר ושמח- בניסן נגאלו, ובניסן עתידים להיגאל.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש    קרדיט לתמונת השער: רשתות חברתיות