ישראל ורוסיה הסכימו לא ליירט מטוסים אחד לשני בשמי סוריה

היום, יום שישי, 17 במרץ, חשף ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו את הסיבות שגרמו לחיל האוויר הישראלי לפגוע באתרים איראנים בסוריה.

"ישראל החליטה לפני כמה שנים להתנגד לניסיונות של איראן 'לפתוח חזית שלישית' נגדה מסוריה, ולצורך כך חיל האוויר הישראלי משתתף", אמר נתניהו בראיון עיתונאי לסוכנות "TASS" הרוסית.

הוא הסביר, "איראן רצתה לפתוח חזית שלישית עם מיליציות חמושות שיעיות, המונים בין 80,000 ל-100,000 לוחמים, בפיקוד גנרלים איראנים בגבולותינו עם סוריה, וכדי למנוע זאת, השתמשנו בכוח אווירי ובמאות גיחות שמנעו זֶה."

הוא ציין, "לאחר מכן עשינו הסכם עם ממשלת רוסיה, חיל האוויר הרוסי והצבא הרוסי בסוריה, שלא נפיל אחד את המטוסים של זה".

הוא הדגיש כי הסירוב של ישראל לספק לאוקראינה סיוע צבאי נובע מההסכמים שסיכמה עם רוסיה בנוגע לסוריה.

 

ב-5 בדצמבר חשף הערוץ הישראלי הציבורי "כאן 11" בקשה רוסית לישראל שלא להפריע לפעולות רוסיה בהעברת מערכות ההגנה הרוסיות משטח סוריה לשדות הקרב באוקראינה.

לפי הערוץ, בימים האחרונים נערכו מגעים בין בכירים רוסים לבכירים ישראלים בהקשר זה, והצביעו על כך שגורמים רוסים רמזו לישראלים שהפסד רוסיה במלחמת אוקראינה ילבה את רגשות העוינות כלפי היהודים ברוסיה, ושפוטין הוא זה שמונע זאת.

ב-27 באוגוסט פרסמה חברת לווייני המודיעין, ImageSat International, תמונות המאשרות כי רוסיה שלחה את מערכת ההגנה האווירית S-300 מסוריה למוסקבה, והתמונה הראתה שמערכת ה-S-300 שהיתה ממוקמת בצפון מערב סוריה, פורקה ב-27 באוגוסט לאחר ששהתה באזור מספר שנים.

החברה הסבירה כי המערכת הועברה לנמל טרטוס, שם היא נשלחה לנמל נובורוסייסק שעל הים השחור, החברה הישראלית העריכה כי החזרת אותה מערכת לרוסיה באה על מנת לחזק את ההגנה האווירית שלה, שנפגעה על ידי המלחמה המתמשכת באוקראינה מאז פברואר האחרון.

מוסקבה סיפקה לבסיסים הצבאיים שלה בסוריה את מערכת S-300, לאחר הפלת מטוס צבאי רוסי מול חופי סוריה, באמצע 2018.

שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו אמר לנשיא דאז ולדימיר פוטין כי רוסיה העבירה ארבעה משגרי טילים לדמשק.

זה קרה לאחר שההגנה האווירית הסורית הפילה בטעות מטוס ביון רוסי, והרגה 15 חיילים רוסים במהלך תקיפה אווירית ישראלית על נפת לטקיה.

The Secret War: When Israel fought the Soviet Union - YouTube

קרדיט: בלדי ניוז    קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות