מבזקי חדשות ליום 18-3-2023. מתעדכן

*- האמירויות שולחת רמז לחוסר שביעות רצון מהנעשה בישראל?
בשבועות האחרונים ישנם מספר דיווחים ולפיהם האמירויות אינה מרוצה מההתנהלות של ממשלת ישראל בייחוד בהקשר הפלסטיני ולכן היא מצננת את היחסים אם כי לא שוברת את הכלים. בינתיים ראש הממשלה נתניהו לא הגיע לביקור באבו דאבי וערוץ 12 אף דיווח על הקפאת עסקאות ביטחוניות מצד האמירותים. לדברים הללו אין אישור, מה עוד שממשלת ישראל מכחישה בתוקף כל משבר ביחסים.

האמירותים לא נוהגים להתייחס בפומבי למתיחות מדינית עם ישראל או מדינה אחרת. עם זאת, ישנו רמז לחוסר שביעות הרצון הזה.

אתמול הורה נשיא האמירויות מחמד בן זאיד על העברת תרומה בסך 3 מיליון דולר לשיקום הנזקים שנגרמו לעיירה הפלסטינית חווארה בחודש שעבר על ידי מתפרעים יהודים. באבו דאבי הצהירו כי יהיו מעורבים בפרויקט השיקום.

ימים קודם לכן הועברה מקטר לחווארה תרומה צנועה יותר בסך של 500 אלף דולר.

*- תכנית מהפכנית במצרים – אל תביאי ילדים וקבלי כסף
גידולה המהיר של האוכלוסייה במצרים הוא הבעיה הבוערת ביותר של המדינה הערבית המאוכלסת ביותר. האוכלוסייה מונה כיום כ-104 מיליון נפש ולמרות כל הניסיונות להאט את הקצב לא נרשמת הצלחה.

זו הסיבה שנראה שהשלטונות סבורים שניתן לבלום את גידול האוכלוסייה באמצעות תמריץ כספי. אתמול נחתם הסכם בין משרד האוצר ומשרד התכנון ולפיו כל אישה בגילאים 21 – 45 שתלד עד שני ילדים בלבד תזכה ל-1000 לירות (כ-30 דולר) בשנה. את הסכום המלא היא תקבל בסוף התקופה. אישה שתביא ילד שלישי תאבד כמובן את הזכות לקבל את הכסף. כמו כן, תנאי נוסף הוא שמדובר בנשים שמתגוררות במצרים לכל אורך התקופה.

*- מכה אחרי מכה
בטורקיה עוד לא התאוששו מרעידת האדמה הקשה והיום צרה נוספת. בעיר סאנליאורפה (בקיצור אורפה) בדרום מזרח המדינה אירעו היום שיטפונות קשים. ישנם לפחות 10 הרוגים ועוד הרבה פצועים. כאן בסרטון ניתן לראות אדם אחד נסחף בזרם. גורלו לא נראה מבטיח…

*- "לקיחת אחריות" על הפיצוץ בצומת מגידו
ברשתות מתפרסם סרטון קצר ובו נראים שלושה רעולי פנים המזוהים עם ארגון בשם "כוחות הגליל – הזאבים הבודדים" שלוקח כביכול אחריות על הפיצוץ אתמול בצומת מגידו. הסרטון נקטע אחרי 11 שניות מבלי שההצהרה נמסרת במלואה.

כמה לקיחת האחריות הזו רצינית קשה לי לקבוע. מה שכן אני יכול לומר שארגון בשם "כוחות הגליל" ידוע ממלחמת האזרחים בסוריה. מדובר בארגון פלסטיני שנלחם לצדו של המשטר הסורי ומקורב לחיזבאללה. לא מכיר מהעבר את התוספת של "הזאבים הבודדים" לשמו.

לפי הידוע, "כוחות הגליל" הוקמו על ידי משטר אסד ולוחמיו גויסו מקרב הפלסטינים תושבי מחנה הפליטים ח'אן דנון דרומית לדמשק. הארגון מונה לפי הידוע אלפי מחבלים. בעבר דווח כי ישראל תקפה יעדים של הארגון הזה בשטח הסורי.

עוד דווח בעבר כי בין מטרות הארגון העיקריות ביצוע פיגועים בשטח ישראל בין אם על ידי הסתננויות של אנשיו מהגולן ומלבנון ובין אם באמצעות גיוס ערביי ישראל.

*- בטורקיה גילו עוד מכה לא צפויה ומסוכנת כתוצאה מרעידת האדמה
ככל שחולף הזמן מאז התרחשה רעידת האדמה הקטלנית בטורקיה לפני למעלה מחודש לא רק שאומדן הנזק והאבדות עולה אלא מתגלות עוד ועוד תופעות שליליות. כך למשל מדענים טורקיים גילו כי באזור כהרמאן מאראש שנפגע קשות ברעידה חלה עלייה מטרידה באוויר ברמת הגז הרדיואקטיבי, ראדון.

לפי החוקרים שביצעו את הבדיקה כשבוע אחרי רעידת האדמה רמת הראדון באוויר גדולה פי ארבעה מהרמה הנורמלית. מדובר בבעיה סביבתית ובריאותית קשה שכן הגז הזה ברמות הללו יכול לפגוע במולקולות ה-DNA ובתאי הגוף, בנוסף לגרימת סרטן.

המדענים מתכוונים לבצע בדיקות נוספות של רמת הראדון באוויר בחודשים הקרובים.

*- איראן טוענת: גילינו שדה גז טבעי ענק
רק באחרונה הודיעה איראן על גילוי מרבץ לית'יום ענק ועתה היא טוענת כי גילתה שדה גז טבעי ענקי שיכול לתרום משמעותית לכלכלתה בעתיד. מהדי פאקור האחראי על החיפושים בחברת הנפט הממשלתית של איראן הצהיר ששדה הגז שהתגלה בים עומאן מכיל כ-200 טריליון רגל מעוקב (5.66 טריליון מטר מעוקב) של גז טבעי (לצורך השוואה זה יותר מפי שתיים מהכמויות בשדה זוהור הענק שהתגלה במצרים).

לדברי פאקור, החברה תפרסם הערכות סופיות לגבי שדה הגז החדש בחודש הבא. הוא הביע תקווה כי העתודות הסופיות יהיו אף גדולות יותר.
איראן במקום השני בעולם מבחינת עתודות הגז אך היא לא יכולה לנצל את מרביתן בשל הסנקציות.

*- הכסף הערבי יציל את בנק סיליקון ואלי?
משבר התמוטטות "בנק סיליקון ואלי" האמריקאי שולח גלי הדף גם לאירופה. מדיווח של "הפייננשל טיימס" מהיום, עולה כי ממשלת בריטניה מנסה לשכנע רוכש "מהמזרח התיכון" שישקיע בזרוע הבריטית של הבנק הכושל וזאת בכדי למנוע את התפשטות הנזק למגזר הטכנולוגיה המקומי.

לפי הדיווח, לזרוע הבריטית של הבנק היו פיקדונות בשווי של כ-8.4 מיליארד דולר כאשר הבנק המרכזי של אנגליה הודיעה עליה כחדלת פירעון ביום שישי. הזרוע הבריטית הפכה ישות עצמאית מהבנק האמריקאי רק בשנה שעברה.

לפי הדיווחים, המשקיע הפוטנציאלי הוא מאיחוד האמירויות, ככל הנראה אחת מזרועות ההשקעה של ממשלת אבו דאבי.

*- סעודיה "מקפיצה" את שער הריאל האיראני
זינוק יומי כה חד בערכו של הריאל האיראני לא זכור. בשבת יום אחרי ההודעה על הבנות עם סעודיה נסחר דולר תמורת 439,000 ריאל. לצורך השוואה, בשישי לפני ההודעה על ההסכם עם הסעודים עמד השער בשוק השחור על 498,000 ריאל לדולר.

אבל יחד עם הזינוק הזה קצת פרופורציה. ביום שבו פרצו ההמונים לשגרירות הסעודית בטהראן במהלך 2016 במה שהביא לניתוק היחסים בין המדינות (עד אתמול) הדולר נסחר סביב 40,000 ריאל.

קרדיט: ערוץ הטלגרם דורון פסקין – הכסף שמניע את המזרח התיכון    קרדיט לתמונה: